شناسهٔ خبر: 36863099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

نتایج تحقیقات درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه اعلام می‌شود

"فرناندو آریاس" دبیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت اعلام کرد که نتیجه گزارش تیم حقیقت‌یاب در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، اوایل سال آینده میلادی منتشر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

العالم ـ سوریه

فرناندو آریاس در نامه خود به شورای امنیت یادآور شد که تیم ارزیابی به تلاش های خود برای شفاف سازی کلیه موضوعات برجسته مربوط به بیانیه نخست سوریه به سازمان منع سلاح های شیمیایی ادامه می دهد.

در جریان بیش از ۹ سال درگیری در سوریه بین تروریست های مورد حمایت کشورهای غربی، عربی و رژیم صهیونیستی تاکنون بارها ادعاهایی از سوی طرف های مختلف مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی علیه یکدیگر منتشر شده است ولی هیچ گزارش روشنی در ارتباط با طرف استفاده کننده از این سلاح ها تاکنون از سوی مجامع بین المللی با وجود تحقیقات انجام شده منتشر نشده است.

تیم ارزیابی برای تکمیل فرایند تحقیقات، از ۱۴ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۲ مهرماه تا اول آبان) به سوریه سفر کرد و نتیجه نهایی این تحقیقات در ماه مارس ۲۰۲۰ به شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی گزارش می شود.

در این نامه همچنین اعلام شده است که دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی در حال انجام تجزیه و تحلیل توضیحات ارائه شده توسط سوریه در ۷ نوامبر ۲۰۱۹ در مورد مواد شیمیایی کشف شده در این کشور است.

روسیه و سوریه اعلام کرده اند که گروه کلاه سفید ها با همکاری تروریست ها در مقاطع مختلف به خصوص شکست آنان در جریان مقابله با عملیات ارتش سوریه دست به اجرای سناریوی حملات شیمیایی می زنند تا غرب را وارد صحنه درگیری های سوریه کنند.

به گزارش ایرنا، پیشتر گزارش هایی مبنی بر ساختگی بودن برخی تصاویر و فیلم های منتشره از سوی تروریست ها مبنی بر استفاده ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی در منطقه دوما در نزدیکی دمشق منتشر شد ولی واکنش کشورهای غربی را در پی نداشت.

روسیه تاکنون بارها از وجود تحرکاتی در بین تروریست ها در شمال سوریه به خصوص در استان ادلب که از سال ۱۳۹۴ در اشغال آنان است برای جابجایی سلاح های شیمیایی خبر داده است.

سوریه از سال های اول آغاز بحران در این کشور سلاح های شیمیایی خود را از بین برد.

نظر شما