شناسهٔ خبر: 36861608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چهار نامزد نخست وزیری عراق

آینده مبهم عراق پس از استعفای نخست وزیر

 از اتفاقات مهم این هفته می توانم به اوضاع عراق، نامزدهای نخست وزیری عراق، فروم تجاری و نشست فعالان صنایع غذایی ایران و اقلیم کردستان، مذاکره با بانک تجاری عراق،جلسه هیات مدیره اتحادیه واتاق مشترک، دیدار با اعضا اشاره کنم 

صاحب‌خبر -

از اتفاقات مهم این هفته ( ۹ تا ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۸) می توانم به اوضاع عراق، نامزدهای نخست وزیری عراق، فروم تجاری و نشست فعالان صنایع غذایی ایران و اقلیم کردستان، مذاکره با بانک تجاری عراق،جلسه هیات مدیره اتحادیه واتاق مشترک، دیدار با اعضا اشاره کنم 

اگر چه حتی پس از اعلام استعفای نخست وزیر عراق شاهد ادامه اعتراضات وتظاهرات در عراق هستیم ولی پیام مرجعیت عراق مبنی بر تفکیک صف تظاهر کنندگان با آشوبگران و به میدان آمدن عشایر و نیروهای انقلابی باعث شده که شورش ها فروکش کرده و مردم منتظر معرفی نخست وزیر موقت توسط رییس جمهور هستند. طبق اخبار منتشر شده، گروههای سیاسی همسو خصوصا نمایندگان آقایان هادی عامری، نوری مالکی، حلبوسی، بارزانی و عمار حکیم در پارلمان عراق مشغول رایزنی برای معرفی نامزد مورد قبول مردم به رییس جمهور هستند و فعلا تحلیلگران سیاسی برای آقایان ابراهیم بحرالعلوم، محمد شیاع سودانی، علی شکری و سرلشکر ساعدی شانس قائل هستند ولی ممکن است که نهایتا هیچ یک از این ۴ نفر انتخاب نشوند.
به هر حال در صورت انتخاب هر یک از افراد فوق روابط تجاری وسیاسی ایران وعراق اسیب نخواهد دید و حتی همکاری ها گسترش خواهد یافت.

آقای بحرالعلوم از خانواده های مشهور ومعتبر عراقی می باشد ، در دوران “برمر” وزیر نفت عراق بوده است ، ایشان کارشناس ارشد نفتی است ودر سالهای اخیر مشاور پارلمان در زمینه نفت بوده است .ایشان ۵ سال قبل به دعوت اتاق مشترک ایران و عراق به تهران سفر نمود و در رابطه با همکاری نفتی ایران و عراق مذاکرات خوبی داشتیم، به ایشان پیشنهاد کردم که با شادروان “هاشمی رفسنجانی “دیدار داشته باشیم که با استقبال همراه شد و نشستی دو ساعته با آقای هاشمی درباره مسائل منطقه و بازار نفت داشتیم . در سفر سال گذشته به عراق در روز تعطیل در منزل مهمان ایشان بودم و درباره روابط ایران وعراق ، قانون جدید نفت عراق وسایر مسائل گفتگو و تبادل نظر کردیم . نفر دوم ( محمد شیاع سودانی ) در دوران عبادی “وزیر صنعت” عراق بوده و بارها به ایران سفر کرده و چند بار نیز با ایشان دیدار داشتیم، به پاکدستی و پرکاری معروف است و جوانی ایشان از امتیازات بازر اوست. نفر سوم از نیروهای نزدیک به بیت آیت الله سیستانی است و از جامعه شیعیان عراق می باشد ودر دولتهای گذشته نبوده است.
آخرین نامزد، “سرلشگر ساعدی” است که فرمانده نیروهای “ضد داعش” بوده  واخیرا به دلائلی توسط “عادل المهدی” برکنار شد .تظاهرات اولیه بغداد در اعتراض به برکناری ایشان شروع شد . در فضای مجازی عراق تبلیغات فراوانی برای وی صورت گرفته و با توجه به اینکه در دوران مبارزه با داعش با امریکایی ها از نزدیک در تماس بوده مورد حمایت و اعتماد آنان نیز هست.

اگر چه انتخاب نخست وزیر موقت و برگزاری انتخابات پارلمان خارج از سیستم سهمیه بندی در چند ماه آینده امکان پذیر است، ولی “تغییر در قانون اساسی” و تغییر “سیستم پارلمانی” به “ریاستی” کاری دشوار و پیچیده می باشد . امکان تغییر “نظام فدرالی” با توجه به مخالفت اکراد و اهل تسنن وجود ندارد . ضمنا بسیاری از کارشناسان معتقدند که “نظام ریاستی” گسلهای قومی و مذهبی را در عراق گسترش خواهد داد و به هیچ وجه مناسب عراق نیست ، لذا از این منظر آینده عراق مبهم وخطرناک به نظر می رسد.

نا آرامی های عراق و فضاسازی هایی که علیه ایران شکل گرفته باعث شده است که صادرات به عراق کاهش یابد و چشم انداز امیدوارکننده ای برای گسترش روابط تجاری با جنوب عراق وجود نداشته باشد ولذا اتاق مشترک “فروم تجاری” برنامه ریزی شده خود در صنایع غذایی و کالاهای سوپری را به اقلیم کردستان اختصاص داد و ۵۰ نفر از روسای تشکلهای اقلیم، مدیران فروشگاههای زنجیره ای، بنکداران و واردکنندگان عمده را با همکاری مجری فروم به ایران دعوت کرده و یک نشست بسیار موفق را با تولید کنندگان وصادرکنندگان اقلام فوق داشتیم، رسانه ها این رویداد را بخوبی پوشش دادند و خوشبختانه صدها قراداد بین دوکشور منعقد گردید.

در این هفته آخرین جلسه هیات مدیره اتاق مشترک را با موضوع تاریخ “مجمع فوق العاده نوبت دوم” و تصویب “اصلاحات اساسنامه “برگزار و گزارش فروم تجاری به هیات مدیره ارایه شد.

سه شنبه را در اتحادیه اپکس گذراندم و ابتدا جلسه شورای سیاست گذاری نشریه “ دنیای انرژی” را داشتیم که درباره شماره جدید نشریه تبادل نظر کردیم و مقرر شد مقالاتی در رابطه با افزایش قیمت بنزین، تحولات عراق ونشست اخیر اوپک به این شماره نشریه اضافه گردد.
در جلسه هیات مدیره “آیین نامه داوری”اتحادیه تصویب شد و هیات مدیره آقایان اسلامی، هاشمی و اینجانب را به عنوان کمیته داوری انتخاب نمود، ضمنا با توجه به همکاری تعدادی از شرکتهای اتحادیه در تامین “قیر تهاتری” و طلب میلیاردی آنان از وزارت راه ، توافق شد که اتحادیه در بودجه سال آینده با تخصیص وکیوم باتوم برای سازمانهای دولتی مخالفت نکند.
با وجود اینکه ثبت نام برای انتخابات مجلس آغاز شده ولی فضای کشور سرد ویخ زده می باشد و احتمالا وقایع اخیر باعث خواهد شد که رد صلاحیت ها شدت گرفته و ملاک شورای نگهبان وضعیت حال افراد نباشد بلکه مواضع قبلی افراد در تایید صلاحیت آنان نقش پررنگی داشته باشد،
این هفته ها پیشنهاداتی برای نامزدی در انتخابات داشتم که قاطعانه رد کردم و اعتقاد دارم که جایگاه مجلس به شدت تضعیف شده و نمایندگی مجلس فاقد شان اجتماعی است. حضور در تشکلهای اقتصادی بخش خصوصی ( اتاق ایران، اتحادیه اپکس، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق) در اولویتهایم قرار دارد و می توان به توسعه صادرات، رشد اقتصادی و اشتغال کمک کرد.
مدتی است که در اتاق پیگیر استفاده از منابع ذخیره شده ، ناشی از صادرات گاز و برق در حساب بانک مرکزی در بانک “تی بی ای” عراق هستیم و با تعدادی از شرکتهای معتبر عراقی که در این بانک حساب دارند وارد گفتگو و مکاتبه شده ایم و آنان نشست هایی با مدیران این بانک داشته . این هفته به تهران آمدند تا ضمن اعلام امادگی برای خرید اقلام مورد نیاز ایران، نرخ کارمزد خود را اعلام کردند که متاسفانه قابل قبول نبود و پیشنهادشان را رد کردم و خواستار تجدید نظر در نرخ کارمزد شدم.

عصر چهارشنبه به اتفاق آقایان ربیع الحاوی( رایزن بازرگانی ایران در بصره) و کیومرث کرمانشاهی در میزگرد رادیو اقتصاد دررابطه با موانع و چالش های صادرات به کشورهای همسایه شرکت کردیم و تجربیات سی ساله خودم را از فعالیت در روسیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان بیان داشته و به سوالات آقای راسخ مجری خوب رادیو پاسخ دادم. این برنامه احتمالا در این هفته بخش خواهد شد.
روزنوشت ها و مقالاتم تا سال گذشته در سایت خبرگزاری خبر آنلاین ( بخش وبلاگها)منتشر می شد ولی با توجه به تغییراتی که در این خبرگزاری اتفاق افتاده بود انتشار آنها متوقف شد ، خوشبختانه از هفته گذشته مجددا “خبر آنلاین” اقدام به انتشار روزنوشت ها نموده که برای دوستان داخلی وخارج از کشور مفید می باشد. والسلام

* منتشر شده در وب‌سایت نویسنده . ۱۶ آذر ۱۳۹۸

نظر شما