شناسهٔ خبر: 36861531 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آئین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری در هیأت امنای دانشگاه آزاد تصویب شد

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب نهایی آئین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری شامل صندوق خطر پذیر ستارگان و صندوق فناوری توسط هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی ،عاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب نهایی آئین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری شامل صندوق خطر پذیر ستارگان و صندوق فناوری توسط هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امیدوارم مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در گام دوم انقلاب بسیار بهتر از 40 سال اول به توسعه و رشد انقلاب و کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه امروز 16 آذر یک مناسبت مبارک برای دانشگاه آزاد اسلامی به حساب می‌آید، اظهار داشت: امروز با حمایت‌های ویژه هیأت امنا، هیأت رئیسه و شورای دانشگاه آزاد اسلامی، آئین نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری شامل صندوق خطرپذیر ستارگان و صندوق فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در هیأت امنای دانشگاه به تصویب نهایی رسید.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: هوشمندی و آینده‌نگری هیأت امنا و هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد که در رویکرد آموزش عالی دانشگاه تغییر جدی صورت گرفته و از دانشگاه نسل یک و دو به سمت دانشگاه اسلامی حرکت کنیم.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه دانشگاه اسلامی دارای کارکردهای خاص خود است که ویژگی های دانشگاه نسل سوم و چهارم در بر می‌گیرد، گفت: نقطه شروع این هوشمندی و تغییر رویکرد جدی تشکیل معاونت مستقل تحقیقات، فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی بود. معاونتی که به صورت اختصاصی و مستقل در حوزه فناوری، نوآوری، تبدیل علم به ثروت و محصول فعالیت می‌کند، یک امر بسیار مبارک است که از شش ماه پیش اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: پس از ایجاد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری بازدیدهای گسترده‌ای در سطح کشور انجام شد، همچنین بازخوردهای زیادی از موانع و مشکلاتی که در راه توسعه فناوری و تجاری سازی محصولات پیش روی دانشگاه بود، بدست آمد و محصول این بازخوردها، افکار صاحب نظران و مشاوره اهل فن در این حوزه منجر به ایجاد آئین نامه بازار فناوری و سراهای نوآوری شد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آئین نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری اظهار داشت: این آئین نامه بسیار روان و با آزادی عمل در چارچوب قوانین دانشگاه طی دو ماه گذشته تهیه شد و به هیأت امنای دانشگاه ارسال شد و امروز با حمایت و پشتیبانی ارزشمند هیأت امنای دانشگاه به تصویب نهایی رسید.

 دهقانی فیروزآبادی افزود: این آئین نامه که شامل صدور مجوز تشکیل صندوق VC یا صندوق خطرپذیر فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است، بسیار حائز اهمیت است، چرا که این صندوق بیش از 200 میلیارد تومان سرمایه اولیه برای حمایت از فناوران دانشگاه دارد. همچنین حضور دانشگاه آزاد اسلامی در فراصندوق ستارگان که یک صندوق ملی خطرپذیر است، نیز در این آئین‌نامه پیش بینی شده است. ظرفیت شروع هزار میلیاردتومانی برای این کار، ظرفیت بسیار بالایی است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه سرمایه دانشگاه آزاد اسلامی، سرمایه ای ریالی دانشگاه نیست، گفت: سرمایه اصلی دانشگاه، وجود اساتید و دانشجویانی است که به شدت به حوزه فناوری و تولید ثروت علاقه مند هستند. یکی دیگر از سرمایه های اصلی دانشگاه زیرساخت ها، ساختمان ها، تجهیزات آزمایشگاهی و همه اجزایی است که می‌تواند به هر شرکت دانش بنیان کمک کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی دیگر از دارایی های دانشگاه آزاد اسلامی پراکندگی و نفوذ این دانشگاه در بدنه مردم و دولت است. طبق آمارهای غیررسمی که وجود دارد، بین 60 الی 70 درصد کارکنان دولت و شرکت های خصوصی فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به سرمایه دیگر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این سرمایه که می‌تواند به عنوان متصل کننده سرمایه‌های دیگر به کار رود، وجود صندوق خطرپذیر فناوری در دانشگاه است که با تصویب نهایی آن هر چه سریعتر اقدامات دانشگاه برای عملیاتی کردن اهداف صندوق آغاز خواهد شد.

تصویب آئین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری نقطه عطفی در حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه اسلامی است

وی با بیان اینکه باید قدردان حمایت ویژه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای تصویب نهایی آئین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری باشیم، گفت: این حرکت نقطه عطفی در حرکت رسمی و قانونی دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه اسلامی است. 16 آذر سال جاری یک برگ دیگری از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی که باید به تقویم دانشگاه اضافه شود، چرا که می‌تواند باعث تحول در آموزش عالی شود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد با حرکت جدی که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پیشرو در کشور آغاز کرده است، در چند سال آینده چشمه‌های درخشانی از جوشش فناوری و تولید ثروت دانش‌بنیان در کشور مشاهده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از همه خانواده دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهم تا با حمایت خاص و ویژه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی کمربندهای همت خود را بسته و در حوزه فناوری و نوآوری و تولید ثروت از علم تمام تلاش خود را به کار برند.

انتهای پیام/

نظر شما