شناسهٔ خبر: 36861332 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیاستمداران در راه پارلمان

تهران- ایرنا- آیا سرمای اسفند ۹۸ را برگزاری انتخاباتی پرشور، گرم خواهد کرد؟ این پرسشی است که برای قرار گرفتن پاسخ «آری» در مقابل آن فعالان جریان‌های مختلف سیاسی پا به میدان گذاشتند.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران با اشاره به اینکه برای ثبت نام در انتخابات مجلس چهره های ۲ جناح به میدان آمدند، در گزیده ای از  این گزارش آورده است: روز گذشته در آخرین فرصت ثبت نام داوطلبان اگر نه همه، که اکثریتی از چهره‌های سیاسی دارای شرایط نمایندگی از هر سه جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا به ستادهای انتخابات وزارت کشور مراجعه کردند و گام اول را برای مشارکت  در این رویداد تأثیرگذار برداشتند.به این ترتیب اگرچه خوشبینی اصولگرایان به وضعیت‌شان در انتخابات پیش رو سبب شده بود که پرشمارتر در مرحله ثبت نام ظاهر شوند اما حضور اصلاح‌طلبان نیز چندان کم نبود. دیروز همان طور که از جمع اصولگرایان چهره‌هایی همچون محمدباقر قالیباف، حسین مظفر، الیاس نادران ، غلامرضا مصباحی مقدم و عبدالحسین روح‌الامینی ثبت نام کردند، اصلاح‌طلب‌ها هم شاهد ثبت نام مجید انصاری، الیاس حضرتی، احمد حکیمی پور ، محمد علی افشانی،حسن عابدی جعفری و شهیندخت مولاوردی بودند.در آمار کلی نیز تعداد ثبت نام نه فقط از ادوار گذشته کمتر نبود که رکوردهای پیشین را نیز جابجا کرد.  زیرا در پایان مهلت ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم سخنگوی ستاد انتخابات کشور تعداد ثبت نام شدگان در انتخابات مجلس یازدهم را در کل کشور ۱۳ هزار و ۸۹۶ نفر اعلام کرد؛ آماری که نسبت به دوره قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. از این تعداد هزار و ۶۰۵ نفر زن و ۱۲ هزار و ۲۹۱ نفر مرد هستند که نشان می‌دهد نسبت ثبت‌نام زنان به مردان ۱۲ درصد به ۸۸ درصد است.

بر اساس اعلام سیداسماعیل موسوی، ۶۰۱ نفر معادل ۴ درصد تحصیلات حوزوی دارند، ۱۴ درصد دکترا، ۷۷ درصد کارشناسی ارشد و مابقی لیسانس و کمتر از آن را دارند. ۳۷ درصد داوطلبان زیر ۴۰ سال دارند، ۲۶ درصد ایثارگرند، ۴ درصد سابقه نمایندگی مجلس دارند و ۲۳ درصد نیز حداقل یکبار پیش از این در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین اعلام کرد که  استان تهران با ۳ هزار و ۱۳۸ نفر، اصفهان با هزار و ۹۹ نفر، خراسان رضوی با ۹۸۰ نفر، خوزستان با ۸۰۰ نفر و استان فارس با ۷۳۹ نفر بیشترین داوطلبان را داشتند.

ستاد انتخابات وزارت کشور دیروز روز شلوغی را پشت سر گذاشت. اگر چه پذیرش داوطلبان در ساعت ۱۸ پایان یافت اما تکمیل فرآیند ثبت نام‌شان تا ساعات پایانی  روز شنبه ادامه یافت. بسیاری از داوطلبان نام آشنا و شهروندانی که خود را برای نمایندگی مجلس شایسته می‌دیدند، ساعت‌ها در کنار صبوری کردند تا نوبت ثبت نام‌شان برسد. شاید همین بود که ثبت نام محمدباقر قالیباف تنها دقایقی بعد از حضورش در ستاد انتخابات به یکی از معدود حاشیه‌های اعتراض برانگیز روند ثبت نام تبدیل شد.فارغ از این حواشی از امروز تا اعلام  قطعی اسامی نامزدها به مراکز حوزه‌های انتخابیه نگاه‌ها به هیأت‌های اجرایی و نظارت و مشخصاً شورای نگهبان دوخته شده است تا مشخص شود سویه تصمیم‌گیری این نهادها درباره احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات تا چه حد امکان برگزاری انتخاباتی رقابتی مبتنی بر شعار قانونمداری، بیطرفی وانسجام ملی را فراهم خواهد کرد. این موضوعی است که ماه‌ها است از سوی وزارت کشور به عنوان نهاد مجری انتخابات مورد تأکید قرار گرفته و بارها اعلام شده است که رایزنی‌هایی با شورای نگهبان برای تحقق این مهم در جریان بوده است.

رایزنی‌هایی که فعالان سیاسی خاصه اصلاح‌طلبان به نتیجه بخشی آن چشم دوخته‌اند. پیشینه احراز صلاحیت‌ها در ادوار گذشته به گونه‌ای بوده است که اصلاح‌طلبان بسیار بیشتر از رقبای انتخاباتی‌شان نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کنند و نسبت به تأثیر سیاست‌های اتخاذی هیأت نظارت در تأیید یا رد صلاحیت‌ها را  بر مشارکت مردم در انتخابات هشدار دهند. موضوعی که اصولگرایان چندان تجربه ای از آن نداشته اند و اشاره به آن کمتر در اظهارات انتخاباتی شان جا دارد. هر دو گروه اما با تعبیرهایی همچون «تشکیل مجلسی  قوی و تأثیرگذار» و «بازگرداندن مجلس به جایگاه واقعی‌اش»  در ضرورت تقویت این نهاد انتخابی هم نظرند.

از میان اصولگرایان چهره‌هایی همچون حسین مظفر عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب عدالت و توسعه، الیاس نادران نماینده مجلس هشتم، ابوالقاسم رئوفیان، مرتضی آقا تهرانی، غلامرضا مصباحی مقدم، محمدباقر قالیباف شهردار سابق، سید مصطفی میر سلیم،علیرضا زاکانی، رضا تقی‌پور ، حمید رسایی، صادق خلیلیان، محمد عباسی، سید محمد حسینی و مهدی‌ هاشمی از وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد، فاطمه رهبر، مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید در دولت احمدی‌نژاد، مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس‌های هفتم، هشتم و نهم، سعید زیباکلام، موسی غضنفرآبادی رئیس فعلی دادگاه‌های انقلاب تهران، محمدجواد ابطحی، نماینده ادوار هشتم، نهم و دهم برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کردند.مجید انصاری عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، الیاس حضرتی ،محمد علی افشانی، رحیم ابوالحسنی و  اسماعیل گرامی مقدم  اعضای حزب اعتماد ملی، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری، احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت، علی شکوری راد، آذر منصوری و غلامرضا انصاری از حزب اتحاد ملت، احمد نقیب زاده عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، رحمت‌الله بیگدلی،  محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهوری در دولت یازدهم،  پروانه مافی، علیرضا رحیمی، مسعود پزشکیان، علی مطهری، فریده اولادقباد، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر نمایندگان تهران در مجلس دهم، جلال جلالی زاده نماینده مجلس ششم، عماد بهاور، فاطمه راکعی و شهیندخت مولاوردی هم از جمله اصلاح‌طلبانی بودند که داوطلب حضور در انتخابات مجلس یازدهم شدند.

 

نظر شما