شناسهٔ خبر: 36860763 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

با حضور رؤسا و معاونان دانشگاه‌ها؛

زنگ هفته پژوهش در استان همدان نواخته شد

زنگ هفته پژوهش در استان همدان با حضور رؤسا و معاونان دانشگاه‌ها نواخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، روز گذشته با نواخته‌شدن زنگ هفته پژوهش در استان همدان، هفته پژوهش و فعالیت‌های مرتبط با آن، رسما آغاز شد.

این رویداد که با حضور مدیران اجرایی، رؤسا و معاونان دانشگاه‌های استان همدان در دبیرستان آیین روشن همدان همزمان بود از روز گذشته آغاز و تا 21 آذر ادامه خواهد داشت.  

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در این مراسم با بیان آیه‌ای از سوره شریفه مجادله در مورد اهمیت و جایگاه علم و ایمان بین بزرگان دین  اظهار کرد: «بهترین شیوه‌ای که می‌تواند انسان را به سرمنزل مقصود برساند، پژوهش و جستار است.»

محمد پورداوود در مورد جایگاه و نقش پژوهش در آموزش پرورش بیان کرد: «همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کردند؛ پژوهش کلید توسعه است؛ بنابراین نهادینه‌کردن پژوهش در ذهن و روح دانش‌آموزان از اولویت‌های آموزش و پرورش و نقش معلمان در این بین بسیار حائز اهمیت است.»

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ضمن ناکافی دانستن اقدامات گذشته  ادامه داد: «در آموزش و پرورش دو رویکرد وجود دارد که یکی جشنواره جابربن‌حیان در دوره ابتدایی و دیگری جشنواره خوارزمی در دوره متوسطه است که مثبت بوده است؛ اما کافی نیست.»

وی تشریح کرد: «در چند سال اخیر، طرح‌ها و اقدامات دیگری ازجمله، راه‌اندازی پژوهشکده‌ها در آموزش و پرورش در راستای پژوهش همزمان معلمان و دانش‌آموزان، طرح معلم پژوهنده مختص معلمان و طرح اقدام‌پژوهی که مختص آموزش و پرورش بوده انجام شده و هدف از این اقدامات، نهادینه‌کردن فن پژوهش بین دانش‌آموزان است.»

فعالیت 2 هزار عضو هیئت علمی در همدان

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز با تبریک هفته پژوهش و روز دانشجو اظهار کرد: «پژوهش اثربخش، پژوهشی است که در راستای توسعه فناوری، افزاش تولید ملی  و رشد اقتصادی باشد.»

یعقوب محمدی‌فر یکی از پیشرفت‌های مطلوب در حوزه آموزش را تغییر موضوع پرسش‌محوری به  مسئله‌محوری بین دانش‌آموزان دانست و ادامه داد: «روندی که ایران اسلامی در تولید علم در دنیا داشته، روند مطلوب و رو به رشدی است و ما در هدف گذاری‌های پژوهشی، چند سال از برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری هایمان جلوتر هستیم.»

وی افزود: «البته از لحاظ پیشرفت عملی و رشد اقتصادی، جایگاه مطلوب و درخور شأن ایران اسلامی را نداشته‌ایم که این ناهمخوانی از بی‌تعادلی بین علوم بنیادی و علوم کاربردی نشئت می‌گیرد.»

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان ضمن حائز اهمیت برشمردن دوران دبستان و و دبیرستان در آموزش و پژوهش، ادامه داد: «امروز، سرمایه‌گذاری در بحث آموزش، بحث جدی و حیاتی در دنیاست که ما در بسیاری از برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها، آموزش را بحث هزینه‌ای می‌دانیم.»

وی با بیان اینکه، همدان یک استان دانشجویی و جزء سه استان اول کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: «نزدیک به 2 هزار عضو هیئت علمی در استان وجود دارد که این میزان، قطعاً باید تأثیر خودش را هم در جامعه علمی و هم در جامعه عامه استان همدان، داشته باشد.»

انتهای پیام/4062/

نظر شما