شناسهٔ خبر: 36860617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آموزش و مشارکت مردم شرط اصلی حفاظت مؤثر از خاک است

50176

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان، آموزش، آگاهی بخشی و مشارکت مردم را شرط اصلی حفاظت مؤثر از خاک به‌عنوان بستر حیات عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

نبی اله قائد رحمتی با اشاره به روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هرساله پنجم دسامبر برابر با چهاردهم آذرماه از سوی سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد به‌عنوان روز جهانی خاک گرامی داشته می‌شود و شعار امسال نیز توقف فرسایش خاک، حفظ آینده ما» انتخاب شده است.

وی هدف از این نام‌گذاری و شعار را افزایش آگاهی مردم و دولت‌ها در خصوص اثرات زیان‌بار ناشی از فرسایش خاک عنوان کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه محیط‌زیست تخریب و فرسایش خاک است که بایستی توسط دستگاه‌های متولی به‌درستی مدیریت شود؛ چراکه اگر از خاک‌های موجود به‌خوبی حفاظت نشود و قدردان این موهبت الهی نباشیم در آینده این بی‌توجهی به بستر حیات یعنی خاک موجب نابودی ما خواهد شد.

معاون فنی اداره‌کل محیط‌زیست لرستان اضافه کرد: با توجه به ابلاغ قانون حفاظت از خاک، اجرای درست و اصولی این قانون می‌تواند به مدیریت و حفاظت این سرمایه ملی کمک کند.

قائدرحمتی سیلاب‌های ویرانگر اوایل امسال و خسارت‌های سنگین وارده را ناشی از فرسایش‌های متمادی خاک در سال‌های گذشته و بی‌توجهی به اهمیت خاک عنوان کرد.

وی بیان کرد: متأسفانه کشور ایران با داشتن سرانه ۱۶ تا ۲۴ تن فرسایش در هکتار از کشورهای پیشرو در زمینه فرسایش خاک بوده که این میزان در برخی استان‌ها به دلیل توپوگرافی خاص، بهره‌برداری نامناسب از اراضی شیب‌دار، تغییر رژیم بارندگی‌ها از برف به باران، تخریب پوشش گیاهی و چرای زودرس و بیش از ظرفیت در مراتع به مراتب بیشتر است.

معاون فنی اداره‌کل محیط‌زیست لرستان با اشاره به روند تشکیل لایه‌های خاک، افزود: متأسفانه فرآیند تولید خاک در کشور بسیار کند بوده به‌طوری‌که برای تشکیل یک سانتیمتر خاک در کشور ۳۰۰ تا ۱۱۰۰ سال زمان لازم است.

قائد رحمتی میزان فرآیند جابه‌جایی خاک یا فرسایش یا از دست رفتن خاک را بیش از ۶ برابر میزان فرآیند خاکساری در کشور دانست و گفت: در کشور سالانه با بیش از ۲ میلیارد تن فرسایش خاک مواجه هستیم و در طرف دیگر متأسفانه چیزی حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تن خاک سازی داریم که این امر لزوم بهر برداری اصولی و حفاظت مؤثر از خاک به‌عنوان بستر حیات را به ما گوشزد می‌کند.

وی ارزش‌گذاری صحیح منابع زیست‌محیطی مخصوصاٌ خاک را یکی از راه‌های حفاظت از آن عنوان کرد و گفت: با محاسبه دقیق ارزش خاک و نقش آن در زندگی جوامع بشری و آگاهی‌رسانی این موضوع، می‌توان به حفاظت بیشتر و مؤثرتر از خاک امیدوار بود.

قائدرحمتی با اشاره به آلودگی منابع خاکی عنوان کرد: علاوه بر فرسایش خاک، آلودگی منابع خاکی یکی از عمده موارد از دسترس خارج شدن خاک جهت استفاده درست و مؤثر از آن است که این امر با آموزش، همراهی و مشارکت مردم قابل کنترل است، به شرطی که به مردم اعتماد کنیم و زمینه مشارکت آن‌ها را به‌درستی فراهم کنیم.

انتهای پیام

نظر شما