شناسهٔ خبر: 36860496 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عملیات مرمت گچ‌بری‌های ایوان شرقی مسجد جامع اصفهان آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به آغاز مرمت گچ‌بری‌های ایوان شرقی مسجد جامع یا عتیق اصفهان، گفت: مرمت ایوان به دلیل برخی موانع با توقف‌هایی مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به آغاز آخرین مرحله از عملیات مرمت ایوان شرقی مسجد عتیق اصفهان اظهار داشت: کار مرمت کاشی‌کاری ایوان مدت‌ها قبل به پایان رسیده بود و این عملیات مرمت جدید بر روی برخی تزئینات و مهرهای گچی‌ که جزو گچ‌بری‌های فاخر دوره ایلخانی هستند، انجام می‌شود.

وی افزود: به دلیل جلوه هنری و ارزش بالایی که این تزئینات و گچ‌بری‌ها دارند، نیاز به مرمت این قسمت از مسجد عتیق احساس می‌شد که با همکاری استادکاران بخش امانی میراث فرهنگی، در نظر داریم کار مرمت را تا عید نوروز به سرانجام برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه ممکن است کار مرمت به دلیل برخی موانع به تأخیر بیفتد، گفت: برخی موانع طبیعی مانند بارش‌ها و برودت شدید هوا و همچنین موانع دیگر مانند برداشتن پوشش‌های شیشه‌ای که برای حفاظت از آسیب‌های انسانی بر روی تزئینات کشیده شده بود، سبب شدند کار مرمت کمی با کندی پیش برود اما از آنجایی که استادکاران واحد امانی اداره کل، انجام این مرمت را به عهده گرفتند، سعی می‌کنیم هرچه زودتر کمبودها را جبران کنیم و در موعد مقرر به معرض نمایش بگذاریم.

وی افزود: از آنجایی که نیازی به خریداری مصالح جدید نیست و استادکاران ما در حال مرمت این بنا هستند، بودجه چندان زیادی نیاز ندارد و طبق برآوردها، مرمت ایوان با 200 میلیون ریال نیز قابل انجام است که عمده این هزینه صرف کارمزد استادکاران می‌شود.

به گزارش تسنیم، مسجد جامع یا مسجد عتیق اصفهان یکی از کهن‌ترین مساجد جامع ایران در دوره اسلامی است که بیش از 1280 سال قدمت دارد.

انتهای پیام/174

نظر شما