شناسهٔ خبر: 36860068 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فعالی فناور در گفتگو با دانشجو:

بسته‌بندی‌های پلیمری هوشمند عمر ماندگاری محصولات را ۳ برابر می‌کند

یک فعال فناور گفت: با استفاده از پلیمر‌های هوشمند امکان نگهداری محصولاتی همچون خشکبار در بسته‌بندی تا ۳ برابر افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

مصطفی ناجی یک فعال فناور از شرکت دانش بنیان‌ ‌فن‌زی در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو در خصوص طرح ارائه شده برای ماندگاری بیشتر محصولات خوراکی خصوصا آجیل و خشکبار در کشور، اظهار داشت: ما بر روی پلیمر‌های هوشمندی کار می‌کنیم که موجب می‌شود ماندگاری محصولات غذایی افزایش یابد.
 
ناجی با بیان این که بسته بندی‌ها با درصد پایینی از پلیمر‌های هوشمند تبدیل به مواد ضد باکتری، ضد قارچ و ضد کپک می‌شود، ادامه داد: استفاده از این پلیمر‌ها موجب می‌شود تا عمر محصولاتی که داخل بسته بندی قرار می‌گیرد افزایش پیدا کند و اینگونه نیاز به مواد نگه‌دارنده را از بین برده است.

وی افزود: این مواد کامپاندر پلیمری هستند که به صورت تخصصی بر روی پلیمر این فرآیند را انجام می‌دهیم، در واقع این یک فرآیند ارگانیک است و هیچ گونه مواد شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود؛ معمولا نگه‌دارنده‌هایی مثل نانو مواد نقره برای بدن ضرر دارد و با جمع شدن در کبد احتمال بروز سرطان را بیشتر می‌کنند که با استفاده از این مدل پلیمر‌ها خطرات ناشی از نانو مواد از بین خواهد رفت.

این فعال فناور با بیان اینکه با اخذ تاییدیه‌های لازم امکان صادرات این محصول وجود دارد، تصریح کرد: حتی با وجود اینکه در اتحادیه اروپا مسئله بهداشت اهمیت فوق العاده‌ای دارد این مواد تایید شده و ما می‌توانیم به سادگی آن را صادر کنیم.

ناجی در خصوص مدت زمان نگهداری از محصولات با استفاده از این پلیمرها گفت: معمولا زمان نگهداری از محصولات بسته به نوع و جنس آن متفاوت است، اما در مراحل آزمایشگاهی به طور مثال محصولی که طی یک هفته خراب می‌شد با استفاده از این بسته بندی‌ها تا ۴۵ روز بدون هیچ گونه مشکل و کپکی ماندگاری داشت و تقریبا ما آزمایش را متوقف کردیم وگرنه محدودیت زمانی خاصی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه این بسته بندی‌ها برای همه محصولات غذایی استفاده می‌شود، تاکید کرد: با استفاده از بسته بندی‌های جدید عمر نگهداری محصولات غذایی تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

این فعال فناوری گفت: در حال حاضر از این مدل بسته‌بندی‌ها قرار است برای محصولات خشکبار استفاده شود و قرارداد همکاری نیز با یک شرکت ایرانی تولید کننده خشکبار امضا شد که در این فرآیند توانستیم به نوعی، انقلابی در صنعت بسته بندی خشکبار به وجود آوریم.

وی افزود: یکی از مشکلات صادرات محصولاتی همچون خشکبار، طراحی یک بسته بندی مطلوب است و ما تقریبا هیچ وقت بسته بندی شکیل و مشتری پسند نداشتیم.

ناجی با بیان اینکه در شرایط تحریم برای صادرات محصولات مشکل ماندگاری محصول تا مقصد را داشتیم، ادامه داد: ماندگاری محصولات معمولا کم است، زیرا پس از بسته بندی تا زمانی که محصول به کشور مبدا برسد، در اثر تغییرات آب و هوایی و یا ماندن در محیط‌های نامناسب مثل انبار کشتی‌ها و گمرک زمانی بین ۶ تا ۹ ماه محصول در راه است در نتیجه کیفیت خود را از دست داده و متاسفانه گاهی وقت‌ها مرجوع نیز می‌شد.
 
این فعال فناور تاکید کرد: این شرکت تولید کننده خشکبار با همین رویکرد بود که با شرکت دانش بنیان ما همکاری لازم را انجام داد و طرح خود را ارائه کرد و ما توانستیم بدون اضافه کردن هیچ گونه مواد نگه‌دارنده‌ و تنها با تغییر در پلیمر‌های مورد استفاده در بسته بندی‌ها ماندگاری این محصولات را افزایش دهیم که خشکبار صادراتی حداقل تا یک سال و نیم یا دو سال ماندگاری مطلوب دارد.

ناجی گفت: محصولات صادراتی با این مدل از بسته بندی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و کشور‌های همسایه شرقی مثل افغانستان و هم چنین عراق صادر خواهد شد.

وی در خصوص نحوه ارائه بسته بندی‌ها به شرکت خشکبار طرف قرارداد، خاطرنشان کرد: ما قبل از اینکه فیلم‌های بسته بندی آماده شوند پلیمر‌ها را به آن اضافه می‌کنیم تا فیلم‌هایی که تبدیل به محصول بسته بندی ضد باکتری، ضد قارچ شده‌اند به کارخانه ارسال شود.
 

نظر شما