شناسهٔ خبر: 36860060 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

بزرگان اصلاح طلب برای به کارگیری جوانان مانع تراشی کردند/ قانون منع بکارگیری بازنشستگان فقط اصلاح طلبان را کنار گذاشت

رکنا: حجت نظری گفت:وقتی دولت روحانی با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمد برخی از بزرگسالان این طیف فکر کردند فرصتی برای بازگشت آنها به قدرت مهیا شده است و اولین مانع حضور جوانان این بود که بزرگسالان اصلاح طلب تلاش کردند تمام اطرافیان خود را از همسالان شان انتخاب کنند.

صاحب‌خبر -

مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درگفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: وقتی دولت روحانی با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمد برخی از بزرگسالان این طیف فکر کردند فرصتی برای بازگشت آنها به قدرت مهیا شده است و اولین مانع حضور جوانان این بود که بزرگسالان اصلاح طلب تلاش کردند تمام اطرافیان خود را از همسالان شان انتخاب کنند. دومین مانع این بود که به بهانه وجود مازاد نیرو در ادارات، راه جذب نیرو را بستند و موانع ورود نیروی جوان اصلاح طلب را ایجاد کردند.

حجت نظری با اشاره به این که متاسفانه تا به امروز خیلی شاهد نقد درون گفتمانی در جریان اصلاح طلب نبودیم،  تاکید کرد: گاهی برخی از بزرگترهای اصلاح طلب که فکر می کنند معصوم هستند ،نقد درون گفتمانی را بر نمی تابند. در دوره 40ساله جمهوری اسلامی ایران هر بار که اصولگرایان مدیریت شهری و دولتی را به دست گرفته اند تلاش کردند بدنه مخاطب و جامعه هدف خود را به کار بگمارند یا از ظرفیت های آنها استفاده کنند. اما با توجه به اینکه نگاهشان تخصص محور نبوده موفق عمل نکرده اند و جامعه از آنها رو برگردانده است. و اما  اصلاح طلبان تلاش کردند تا با تعدیل نیرو و بهینه سازی زیرساخت های موجود فضا را پایدار کنند، اما در این پایدارسازی فضا از جامعه هدف متخصص خودشان استفاده نکردند. این نگاه اصلاح طلبان از جنبه ای مطلوب است که به دنبال رفع نواقص برمی آیند و به دنبال تسویه بدهی ها و بهتر کردن فضای اداری هستند اما  هر بار کسانی که اصلاح طلبان مدیون آنها هستند کنار گذاشته می شوند و این رفتار باعث دلسردی این افراد و جامعه از اصلاح طلبان می شود. واقعیت این است که اصلاح طلبان هر وقت روی کار بودند فکر کردند باید دولت یا مدیریت شهری را کوچک کنند تا اتفاقات بهتری رقم بخورد، غافل از این که اصلاح ساختار به کوچک کردن ساختار مختص نمی شود.

او با بیان این که اصلاح طلبان شعارهای اصلاح طلبی دارند اما زمانی که روی کار آمدند، عملکرد فن سالارانه (تکنوکرات) داشتند، گفت: به همین دلیل وقتی بحث گزینه جوان به میان می آید، اصولگرایان 5-6 گزینه با سابقه مناسب (از جهت کمی نه کیفی) معرفی کنند. این گزینه ها در پست های مختلف اجرایی و سیاستگذاری کار کرده اند. در حالی که هیچ جوانان اصلاح طلبی را پیدا نمی کنید که سلسله مراتب را تا درجه وزارت طی کرده و گزینه خوبی برای معرفی به جامعه باشد.

مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به این که متاسفانه بزرگسالان اصلاح طلب به نیروهای جوان از جنبه های مختلف نگاه منفی دارند، افزود: وقتی دولت روحانی با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمد برخی از بزرگسالان این طیف فکر کردند فرصتی برای بازگشت آنها به قدرت مهیا شده است و اولین مانع حضور جوانان این بود که بزرگسالان اصلاح طلب تلاش کردند تمام اطرافیان خود را از همسالان شان انتخاب کنند. دومین مانع این بود که به بهانه وجود مازاد نیرو در ادارات، راه جذب نیرو را بستند و موانع ورود نیروی جوان اصلاح طلب را ایجاد کردند.

به گفته حجت نظری؛ در ایام انتخابات سال 96 به کرات در تبلیغات شوراهای شهر و روستا و دولت شنیدیم که قرار است  جوانان به کار گرفته شوند افزود: ولی در عمل همچنان این مسیر بسته مانده و بزرگسالان اصلاح طلب، با این توجیح که می خواهیم در دولت و فضای شهری به نفع جامعه عمل کنیم تلاش کردند اندک فضاهای باقی مانده برای جوانان را ببندند در حالیکه می توانستند  با اضافه کردن حداکثر 1000 نفر به شهرداری تهران امید را همچنان در دل افرادی حفظ کنند که برای روی کار آمدن جریان اصلاحات تلاش کردند. اگر  1000 نفر به جمعیت شهرداری اضافه شود ماهیانه حدود 4میلیارد تومان به پرداخت حقوق شهرداری اضافه شده  و در طول 4 سال مبلغی حدود 200-300 میلیارد تومان هزینه می شد، دوستان ترجیح دادند به هزینه های شهر اضافه نکنند اما جماعتی را از خود برنجانند و مدیریت شهری را دوباره به دست جریان مخالف سیاسی بیاندازند. در حالی که تجربه نشان داده اصولگرایان ترجیح می دهند تمام نیروهای وفادار به خود را بر سر کار بیاورد.

مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این که همکاران ما در تلاش هستند تعداد نیروهای شهرداری را کاهش دهند، تاکید کرد: مطابق معمول این اقدام اصلاح طلبان بستر مناسبی برای مدیریت آینده ایجاد می کند. یعنی تا پایان دوره پنجم پرسنل شهرداری از 69 هزار نفر به 55هزار نفر کاهش می یابد و ظرفیت بسیار مناسبی را تحویل مدیریت بعدی می دهیم. دوره بعدی جریان مقابل (اصولگرایان) که روی کار می آیند، 55هزار نفر را به 80 یا 90 هزار نفر تبدیل می کنند و شهرداری به جای ماهی 4میلیارد مجبور است ماهیانه 50 یا 60 میلیارد تومان پرداخت کند. بنابراین هر آنچه مدیریت دوره پنجم برای شهر تهران ذخیره کرده است را جریان مقابل سیاسی (اصولگرایان) در کمتر از یکسال به پایتخت تحمیل می کند. معتقدم کسانی که می گویند با تعدیل نیرو یا عدم جذب نیرو به شهر خدمت می کنیم از قضا به پایتخت خیانت می کنند، چرا که ذخیره شهر را پایدار نمی دانند و شهر را به همین دوره محدود می کنند. با نارضایتی جامعه هدف اصلاح طلب، جریان مقابل سیاسی (اصولگرایان) تمام منابع شهر را هزینه می کند و وقتی منافع کاهش می یابد، مبادرت به شهرفروشی می کنند.

حجت نظری با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: من معتقدم نمایندگانی که در مجلس دنبال تصویب این قانون بودند، بعد از کنار رفتن شهردار وقت تهران (محمدعلی افشانی) برای بقای این قانون تلاشی نکردند. این قانون عملا برای تعداد معدودی ساری و جاری شد که از قضا همه آنها اصلاح طلب بودند و مابقی مشمولان این قانون با قرار گرفتن در استثنائات این قانون توانستند خودشان را در مسند نگه دارند. متاسفانه مجلس نتوانست یا نخواست که این موضوع را پیگیری کند. چرا که بعضی از افراد از طریق اجازه های  خاص از سوی مقام معظم رهبری، برخی دیگر از طریق استثنائات مذکور در تبصره های قانون منع به کارگیری بازنشستگان (مانند ایثارگری، نیروهای مسلح و...) همچنان بر مسند ماندند و در این حوزه اتفاق خاصی به وجود نیامد. پیش از اجرای این قانون روزی نبود که رسانه ها به رفتن یا نرفتن شهردار تهران نپردازند، اما از روزی که شهرداری تهران تغییر کرد شاید 2-3ماه یکبار بحثی از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مطرح می شود.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

نظر شما