شناسهٔ خبر: 36859101 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نگاه یک عنوان شد؛

از بین رفتن بیش از 100 هکتار باغ در تهران

شهردار تهران گفت: در زمانی که شهرداری تهران، ضوابط برج باغ‌ها را اجرا می‌کرده متاسفانه بیش از ۱۰۰ هکتار باغ در تهران از بین و زیر بار رفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای پیروز حناچی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما درباره مهمترین اقدامات شهرداری تهران در یک سال گذشته افزود:​ پس از دوران پرتلاطم که پشت سر گذاشتیم ایجاد آرامش و انضباط در شهر تهران از اصلی‌ترین برنامه‌های شهرداری تهران بود.
وی ادامه داد: پس از ایجاد آرامش، طرح‌های اولویت بندی شده در دستور کار قرار گرفت و تلاش کردیم به قول‌های خود عمل کنیم.
آقای حناچی، احیای فضای سبز و باغات شهر تهران را از دیگر برنامه‌های مهم شهرداری تهران بیان و اضافه کرد:​ از تخریب باغات و از ساخت برج باغ با همکاری شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ تهران جلوگیری کردیم و راهکار‌های جدیدی ارائه شد.
وی ادامه داد: این باغات می‌توانند کاربری جدیدی بگیرند برای مثال می‌توانند خانه سالمندان و یا محل تولید و عرضه گل و گیاه و رستوران شوند، اما در هر صورت باید شکل باغ رعایت شود.
آقای حناچی افزود: این طرح‌ها ابلاغ و دستور اجرای آن داده شده است.
وی، وجود باغات و توسعه فضای سبز را برای تنفس بهتر شهر تهران، الزامی دانست و افزود:​ در توسعه فضای سبز، اقدامات جدی انجام شده و بیش از هزار و ۲۰۰ هکتار به فضای سبز تهران هم در پهنه‌های شمالی و هم در داخل محدوده افزوده شده است و چند باغ دیگر هم در محلات پرتراکم و جنوبی تهران افتتاح خواهد شد.

<div id="video-display-embed-code_4256393"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2590619/4256393?width=400&height=300"></script></div>


شهردار تهران با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوای تهران، راه حل دارد، گفت: راه حل آن کاهش آلاینده هاست و باید هر اقدام کاهش دهنده در محدوده شهری را انجام دهیم.
آقای حناچی با بیان اینکه آلودگی و ترافیک یکی از عارضه‌های کلان شهرهاست و ریشه آن در تمرکز جمعیت و فعالیت در محدوده محدودی از مساحت شهر است، افزود: اکنون پهنه جنوبی البرز یعنی از قزوین تا فیروزکوه و حتی پشت کوه‌های البرز و مازندران تحت تاثیر تهران است.
وی گفت: یکی از تبعات استقرار جمعیت، فعالیت، اقتصاد و تمرکز، آلودگی و به تبع آن ترافیک است.
شهردار تهران، استفاده نکردن از خودرو‌های تک سرنشین و کنترل وسایل نقلیه آلاینده و برقی کردن موتور خودرو‌ها را​ از اقدامات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی هوا بیان و اضافه کرد: باید برای خودرو‌هایی که در طول روز پیمایش زیاد دارند مانند اتوبوس‌های شهری از فیلتر‌های دوده استفاده کرد.
وی گفت: مدارس, ۲۵ تا ۳۰ درصد در کاهش ترافیک و آلاینده‌ها تاثیر دارند.

<div id="video-display-embed-code_4256394"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2590619/4256394?width=400&height=300"></script></div>


آقای حناچی افزود: الگو و شیوه مدیریت شهری تهران به گونه‌ای است که شهرداری بخش از این مدیریت است و همه آن نیست برای مثال برای کنترل آلودگی هوای تهران, ۱۴ دستگاه وظایفی را دارند که باید انجام دهند.
وی افزود: میزان مونوکسید کربن در هوای شهر تهران در تابستان امسال نسبت به پیش از اجرای طرح ترافیک جدید، کاهش محسوس یافته است و در مدت سه ماه تابستان در مقایسه با سه ماه تابستان پارسال، سرعت متوسط خودرو‌ها ۷ درصد و استفاده از مترو و وسایل نقلیه عمومی هشت و نیم درصد افزایش داشته است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه​ جدی گرفتن معاینه فنی تاثیرگذار بوده است، اضافه کرد: همواره در آذر و دی به علت سکون هوا در ارتفاع زیر ۱۰ متر مشکل آلودگی هوا داریم.
آقای حناچی گفت: ظرفیت خطوط مترو برای جابجایی هفت میلیون سفر روزانه طراحی شده است، اما در حال حاضر به کمتر از دو میلیون سفر روزانه خدمات داده می‌شود و برای اینکه به رقم هفت میلیون سفر روزانه دست یابیم علاوه بر اجرای سه خط باقیمانده ۸، ۹ و ۱۰ مترو باید بهره وری از خطوط موجود را هم افزایش دهیم به این معنا که فاصله سر خط قطار‌ها را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: در خط‌های قدیمی مترو از این نظر وضع بهتری داریم، اما در خط‌های جدید مترو که راه اندازی شده اند هنوز به وضع ایده آل دست نیافتیم.
شهردار تهران گفت:: بر اساس آمار مهر امسال، فاصله زمانی خط یک، دو و خط چهار مترو از ۴ به ۳ و نیم دقیقه و خط سه از ۹ به ۷ و نیم دقیقه و سرفاصله زمانی خط شش از ۲۵ به ۱۵ دقیقه و خط هفت از ۱۵ به ۱۰ دقیقه کاهش داشته است و این ارتباط مستقیمی با تامین واگن در خطوط مترو دارد.
آقای حناچی ادامه داد:​ برخی از خطوط مترو به گونه‌ای طراحی شدند که به سرفاصله دو و نیم دقیقه هم می‌توانند برسند البته به شرط اینکه بتوانیم واگن مترو را تامین کنیم.
وی افزود: هر واگن مترو حدود یک میلیون یورو هزینه دارد و معمولاً یک رام (قطار) که ۸ واگن دارد حدود ۷ تا ۸ میلیون یورو هزینه دارد و در شرایط تحریم، تامین این واگن‌ها سخت است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این واگن‌ها در واگن سازی تهران ساخته می‌شوند، اضافه کرد: حدود ۳۶ درصد قطعات آن داخلی است و بقیه به صورت سی کی دی وارد و در داخل مونتاژ می‌شود.
وی افزود:​ با موافقتنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بستیم هدفمان این است که یک قطار را به طور کامل در داخل بسازیم که اقدامات آن آغاز شده است.

<div id="video-display-embed-code_4256395"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2590619/4256395?width=400&height=300"></script></div>


آقای حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه​ پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران، دو دستگاه اصلی در طرح کاهش ترافیک و آلودگی هوا هستند، گفت: این دو اگر با هم هماهنگ کنند تا حدود زیادی می‌توانند در مدیریت ترافیک و کاهش آلودگی هوا موثر باشند، اما در بخش کیفیت و استاندارد خودرو و کیفیت سوخت، این دو دستگاه مستقیماً تاثیرگذار نیستند.
شهردار تهران با اشاره به اینکه کیفیت سوخت فعلی در مقایسه با یک دهه قبل خیلی بهتر است، افزود: اکنون کیفیت در پمپ بنزین‌های تهران یکسان نیست و میزان گوگرد بنزین در برخی از آن‌ها بیشتر است که علت آن در دست بررسی است.
آقای حناچی در پاسخ به انتقادات پلیس راهنمایی و رانندگی در موفق نبودن طرح کاهش ترافیک شهرداری تهران گفت: هدف از این طرح، بازدارندگی است و میزانی از خودرو‌های ورودی به طرح را توانسته کنترل کند.
وی افزود: به طور دائم آلاینده‌های سطح شهر تهران را پایش می‌کنیم.
آقای حناچی با اشاره به اینکه شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیک در پی افزایش درآمد نیست، ​گفت: حتی با اجرای طرح جدید و با توجه به تخفیف‌های پیش بینی شده، درآمد‌های شهرداری کاهش داشته است.
وی تاکید کرد:​ نگاه ما به سلامت شهروندان، مادی نیست.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه این طرح‌ها بر اساس داده‌های کارشناسی اجرا می‌شوند، گفت:​ این طرح‌ها دائم پایش و سنجش می‌شوند.
آقای حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس قانون، یکی از وظایف شهرداری‌ها جلوگیری از سد معبر است، افزود: تلاش می‌کنیم در این شرایط سخت اقتصادی تلاش به امرار معاش دستفروشان هم توجه و تا جای ممکن با آن‌ها همکاری کنیم و جا‌های دیگر و یا ساعات دیگر غیر از اوج ترافیک را به کار آن‌ها اختصاص دهیم به گونه‌ای که کمترین سد معبر را داشته باشیم.

شهردار تهران گفت: حدود ۳۰ درصد بودجه شهرداری را به حمل و نقل عمومی و مترو اختصاص دادیم.
آقای  حناچی  افزود: اکنون در دولت برای تامین منابع برای خرید سی کی دی واگن‌های مترو، دو خط اعتباری را پیگیری می‌کنیم که امیدواریم به نتیجه برسیم.
وی با تاکید بر شرایط سخت به علت تحریم‌ها گفت: برای تامین اتوبوس‌های شهر تهران هم در تلاشیم و مدت مدیدی است که دولت اتوبوس شهری به تهران واگذار نکرده است.
آقای حناچی افزود: ۷۰ واگن مترو که در گمرک باقی مانده بود به قطار‌هایی تبدیل شد که در خطوط متروی تهران در حال تردد است و فقط دو قطار باقی مانده است که در تلاشیم آن دو را هم به مجموعه اضافه کنیم.
وی اضافه کرد: قول داده بودیم هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح کنیم و این اتفاق خواهد افتاد و تا آخر امسال ادامه دارد.
آقای حناچی ادامه داد: خطوط شش و هفت مترو هم به تناسب پیشرفت کار و تامین تجهیزات، ایستگاه‌های آن‌ها افتتاح می‌شود.
شهردار تهران گفت: ​بیش از دو سوم واگن‌های موجود قطار‌های شهری تهران در واگن سازی پارس ساخته شده است و تلاش می‌کنیم این ظرفیت، تقویت شود.
وی افزود: پس از تغییرات قیمت بنزین و فشاری که به حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی وارد می‌شود در کوتاه مدت، خرید اتوبوس آماده می‌تواند تاثیرگذار باشد.
آقای حناچی اضافه کرد:​ در شرایط تحریم، اتوبوس ساز‌های داخلی در تامین برخی قطعات، مشکل دارند.
شهردار تهران گفت: ​اینکه با فروش فضا‌های شهری، شهر را اداره کنیم یا روش‌های دیگری را بخواهیم انتخاب کنیم نتایج متفاوتی دارد. اگر بدون محدودیت، تراکم مسکونی را افزایش دهیم جمعیت نفر، خانوار و تعداد واحد‌های مسکونی در هکتار افزایش می‌یابد که برای شهر تبعاتی دارد.
وی با بیان اینکه تلاش کردیم در این دوره شهرداری، این نگاه را تعدیل کنیم، ادامه داد: به طور آنی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما در دوره پنج ساله تلاش می‌کنیم آن را به حداقل برسانیم.
آقای حناچی ادامه داد:​ دو لایحه در مجلس در این باره وجود دارند که یکی از آن‌ها به عنوان لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور امروز یکشنبه در دستور کار مجلس است که وظیفه این لایحه تامین منابع مالی پایدار برای شرایط عادی شهرداری‌ها و دهیاری هاست.
شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری‌ها هم باید هزینه‌های جاری خود را کاهش دهند، افزود: شهر را در دوره جدید ارزان‌تر اداره می‌کنیم و تا ۵۰ درصد هزینه‌های اداره شهر را کاهش دادیم.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران طرح‌هایی را در دست اجرا دارد و طرح‌های نیمه تمام را به پایان می‌رساند، ​ اضافه کرد: پل گیشا و زیرگذر استاد معین تا آخر امسال به بهره برداری می‌رسند.
آقای حناچی گفت: تاکنون حدود ۶۰۰ هزار تن آسفالت در کف خیابان‌های تهران توزیع شده و برنامه ما این است که این رقم تا پایان امسال به حدود یک میلیون تن برسد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه این اقدامات نشان می‌دهد طرح‌های عمرانی متوقف نشده است، افزود:​ با توجه به منابع، ​ طرح‌ها را اولویت بندی کردیم.
وی افزود:​ طرح ال آر تی تهران (حمل و نقل ریلی روی سطح زمین) را در دستور کار داریم که اکنون در شورای شهر مطرح کردیم و در حال مذاکره هستیم. این طرح با ظرفیت بخش خصوصی و در کمتر از دو سال می‌تواند به بهره برداری برسد.
آقای حناچی درباره شایعه فروش صندلی‌های اتوبوس هم گفت: این موضوعی بود که توسط یکی از خبرگزاری‌ها به درستی منعکس نشد. در حاشیه نمایشگاه گذر نوآوری درباره شهر هوشمند، استارتاپ‌ها برای مسائل و مشکلات شهری راهکار‌هایی را ارائه کردند و به نمایش گذاشتند.
وی ادامه داد:​ در حاشیه یکی از این موضوعات، رئیس اتوبوسرانی اشاره کرد که استارتاپی برای ما اپلیکیشنی را تولید کرده است برای ظرفیت مازاد اتوبوسرانی که به صورت اینترنتی برای مسافر مشخص، درخواست ارائه شود، اما این خبر به گونه‌ای دیگر منعکس شد.
آقای حناچی تاکید کرد: اساساً در شرایط اقتصادی، همه تلاش ما این است که بار و فشار را از روی مردم برداریم.
وی اضافه کرد:​ تا پایان امسال افزایش قیمت بلیط نداریم و حتی در سال آینده هم باید دربار ان بحث شود و چنین افزایشی نداریم.
شهردار تهران ادامه داد:​ میادین میوه و تره بار شهرداری، حدود ۴۰ درصد، میوه و سبزیجات را ارزان‌تر به مردم عرضه می‌کنند.
آقای حناچی افزود: حدود ۲۴۶ مرکز در سطح شهر تهران در حال ارائه این خدمات هستند که بیش از ۵۰ میدان میوه و تره بار را در دوره جدید شهرداری افتتاح کردیم و تا پایان امسال, ۱۰ بازار دیگر هم افتتاح می‌شود.
وی گفت: حدود ۴۰ درصد از کل میوه و تره بار تهران و حدود ۲۵ درصد از محصولات پروتئینی مانند گوشت و مرغ و ۷۰ درصد ماهی و آبزیان را به مردم عرضه می‌کنیم.
شهردار تهران افزود: مردم در نظر سنجی‌ها از خدمات میادین میوه و تره بار، راضی هستند.
آقای حناچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این دوره، روزانه بیش از ۷ هزار تن زباله به منطقه آرادکوه می‌بریم.
وی با بیان اینکه با تمهیداتی که به کار رفته این میزان به حدود ۶ هزار تن کاهش یافته است، افزود: این کار با ایستگاه‌هایی که در مناطق، ایجاد شده و بخشی از بازیافتی در سطح مناطق در حال انجام است.
آقای حناچی گفت: بحث تفکیک از مبدا توسط مردم موضوع محوری و اصلی پسماند است.
وی اضافه کرد: یک مرکز تفکیک زباله‌های ساختمانی را ایجاد کردیم که خط پردازش با ظرفیت ۷ هزار و ۶۰۰ تن در روز را دارد.
شهردار تهران ادامه داد:​ تلاش می‌کنیم تولید کود کمپوست از زباله های‌تر را به طور کامل داشته باشیم و این خط در آراد کوه، فعال شده است.
آقای حناچی گفت: حدود ۵۰ درصد شیرابه‌های زباله‌ها در حال تصفیه شدن است و از آب آن استفاده می‌شود و ۴۰ درصد هم فرآوری می‌شود و تلاش می‌شود به شکل دریاچه‌های شیرابه نباشد.

<div id="video-display-embed-code_4256396"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2590619/4256396?width=400&height=300"></script></div>


وی با بیان اینکه بخشی از زباله‌ها هم به برق تبدیل می‌شود، افزود:​ طرح کاهش پسماند را در دستور کار داریم.
شهردار تهران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: استفاده از تسهیلات با بهره کم، راننده‌های تاکسی‌های فرسوده را به نوسازی آن تشویق می‌کند.
وی ادامه داد: پس از تحریم و افزایش قیمت ارز و خودرو با مشکلاتی مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم با کمک دولت و ایجاد منابع از روش‌های دیگر، سود تسهیلات را کم کنیم تا میزان تاکسی‌های نو ورودی را افزایش دهیم.
آقای حناچی درباره میزان آمادگی شهرداری تهران برای بارش برف اخیر گفت: آمادگی برای این منظور وجود داشت، اما ممکن است در بحث‌های پیمانکاری دچار مشکلاتی باشیم و یا مناقصات، دیر برگزار شده باشد، اما این گونه نبود که آمادگی برای بارش وجود نداشته باشد و حتی اعلام آماده باش شده بود، اما امکان عملیاتی شدن پیدا نکرد.
وی افزود:​ برفی که در مناطق یک و دو و بخش‌هایی از منطقه ۳ بارید، برف پاییزی بود و همچنین میزان بارش به شدت بالا بود و از ساعت ۷ و نیم صبح تا ۱۰ صبح در منطقه به طور متوسط حدود ۲۰ سانتی متر برف بارید و از حالت عادی خارج شد و کارگران برف روب را با مترو منتقل کردیم و امکان کمک‌های مکانیزه هم وجود نداشت.
آقای حناچی درباره انتشار بوی بد در تهران هم گفت:​ در ساعات نخست چهارشنبه هفته پیش مردم در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ استشمام بوی بد را به سامانه ۱۳۷ اطلاع دادند.
وی با اشاره به اینکه فرضیه‌های مختلفی در باره منشاء این بو وجود دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه جهت باد‌های غالب تهران از جنوب غرب به سمت شمال شرق است در آن روز باد جنوبی داشتیم و ممکن است بوی نامطبوع اطراف فرودگاه و منطقه آرادکوه توسط باد به مناطق شمالی آمده باشد.
آقای حناچی اضافه کرد: فرضیه دیگر، گاز مرکاپتان می‌تواند باشد که این ماده را برای بودار کردن گاز شهری استفاده می‌کنند.
وی افزود: این اطلاعات را به ستاد بحران استانداری دادیم و آن‌ها در حال بررسی هستند.
شهردار تهران درباره حذف نام شهدا از روی کوچه‌ها و خیابان‌ها هم گفت:​ شهدا سرمایه‌های اجتماعی و ملی ما هستند و رشادت‌های آن‌ها برای حفظ ایران عزیز فراموش نمی‌شود.
وی ادامه داد: پیرو این اتفاق، شهرداری و شورای شهر تهران این موضوع را پیگیری کردند.
آقای حناچی گفت: حدود ۱۵ هزار معبر بررسی شد و زیر دو دهم درصد، عمدی تلقی می‌شد که اصلاح شده است و ۸ درصد هم در تابلو‌ها رعایت نشده بود یا رعایت شده و به مرور زمان فرسوده شده است، اما هیچکدام از آن‌ها مربوط به دوره جدید شهرداری نبود و مربوط به سال ۱۳۹۴ و ماقبل آن بود.
وی ادامه داد: یکی از علت‌ها این بود که یکی از پیمانکاران از استاندارد رنگ کوره‌ای استفاده نکرد و از برچست استفاده کرده است که به طور طبیعی بر اثر تابش خورشید، سرما و گرما و بارش، ممکن است کنده شوند که اصلاح شد.
آقای حناچی با تاکید بر اینکه​ وظیفه داریم به صورت دائمی نسبت به این موضوع، حساس باشیم، افزود: گزارش این اقدامات، هفته گذشته در شورای شهر، قرائت شد.

 

نظر شما