شناسهٔ خبر: 36858770 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شکری: کشور باید از تمرکز بر اقتصاد نفتی جدا شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: زمانی کشور به منویات مقام معظم رهبری در رشد علم و فناوری نزدیک می‌شود که از تمرکز بر اقتصاد نفتی جدا شده و براساس الگوی نقشه جامع علمی کشور فعالیت کند.

صاحب‌خبر -

بابک شکری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه پیشرفت علمی منوط بر جدا شدن اقتصاد از نفت است، گفت: پیشرفت علم و فناوری در کشور زمانی اتفاق می‌افتد که تمرکز بر اقتصاد نفتی از بین برود و دانشگاه‌ها نیز به جای الگوبرداری از نسخه کشورهای غربی از الگوی داخلی در پیشرفت علم و فناوری استفاده کنیم.

* باید توصیه های رهبری در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد

وی افزود: امروز اگر به معنای واقعی توصیه‌های هفتگانه مقام معظم رهبری را در بیانیه گام دوم انقلاب به درستی در مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد بدون شک در مدت زمان کوتاهی با نتایج مطلوب و چشم‌گیری در رشد علمی روبرو خواهیم بود. این در حالی است که اقتصاد دانش‌بنیان و گسترش شرکت‌های نوآوری می‌تواند نقش بسزایی در سرعت پیشرفت علمی ایفا کند. 

* بی‌ انگیزگی دانشجویان و نخبگان با نبود امکانات پژوهشی

شکری تصریح کرد: در حال حاضر یکی از عواملی که باعث بی‌ انگیزگی دانشجویان و نخبگان برای فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی می‌شود نبود امکانات و تجهیزات کافی برای تبدیل کرده ایده‌هایشان به ثروت و درنهایت تولید محصول است که در این رابطه باید همه مراکز علمی و دانشگاه‌‌ها دارای یک الگوی تعریف شده و خاص باشند؛ چرا که امروز متاسفانه دانشگاه‌های ما از نسخه دیگر کشورها الگوبرداری می‌کنند. 

* فعالیت علمی کشور باید به سمت کارآفرینی برود

وی در پایان گفت: اگر فعالیت علمی کشور به سمت کارآفرینی و اشتغال‌زایی نیروی انسانی عظیم و متخصصی که در ایران وجود دارد ، برود بدون شک شاهد پرچم‌داری علمی جهان خواهیم بود و می‌توانیم با سرعت و قدرت علمی برتر جایگاه خود را در میان سایر کشورها مستحکم‌تر کنیم. 

انتهای پیام/ 

نظر شما