شناسهٔ خبر: 36858425 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

گزارش آنا از یک محصول دانش‌بنیان؛

بومی‌سازی 100 درصدی ژرمیناتورهای تولید علوفه صنعتی با قیمت یک‌سوم نمونه خارجی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از طرحی برای تولید علوفه صنعتی در طول سال سخن می‌گوید که محصول آن 100 درصد بومی‌سازی شده و با قیمت یک‌سوم نمونه خارجی قابل تهیه برای کشاورزان، دامدارن و فعالان دامی است.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ دستگاه ژرمیناتور (فیلم را اینجا ببینید) یا همان اتاقک رشد یکی از انواع تجهیزات آزمایشگاهی است که برای رشد بذر و تخم گیاه به کار می‌رود و برای جوانه‌زدن دانه‌ها و رشد گیاهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و همان شرایط محیطی را فراهم می‌کند که بذر و تخم ماده به‌صورت واقعی در آن محیط (تنظیم نور، رطوبت و دما) رشد می‌کنند.

کاربرد اصلی دستگاه ژرمیناتور جوانه‌زنی گیاهان است، جوانه‌زدن به این‌ معنی که یک دانه پس از قرارگرفتن در شرایط مناسب شروع به رشدکردن کرده و تبدیل به گیاهی کامل شود.

اسفند سال گذشته واحد فناور آگرودیتا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق با طرح ژرمیناتور تولید علوفه صنعتی در نمایشگاه فن‌بازار دانشگاه آزاد اسلامی شركت كرد و با محور كشاورزی و منابع طبیعی با محصول تولید ژرمیناتور به‌عنوان محصول برتر سطح اول انتخاب شد.

درآمدزایی از چند ماه آینده با ساخت کارخانه

کریم نوزادنمین عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به طرح ژرمیناتور تولید علوفه صنعتی و درآمدزایی آن اظهار می‌کند: «درآمدزایی این طرح به‌دلیل اینکه موضوع دانش‌بنیان شدن آن مطرح بوده است، از چند ماه آینده با ساخت کارخانه آغاز خواهد شد. این موضوع طرحی قدیمی و 15 ساله است و به‌عنوان مرجع علمی، بنده و همکارانم از بخش خصوصی این قضیه را پیگیری کردیم.»

وی می‌افزاید: «طرح تولید علوفه صنعتی که البته ابتدا به‌صورت تولید علوفه صنعتی بوده است، طرحی است که ایده‌ آن حدود 15 سال پیش با همکاران‌مان در بخش خصوصی با الگوگرفتن از نمونه‌هایی که در دنیا وجود دارد به ذهن ما رسید و هزینه هنگفتی برای مهندسی معکوس این محصول در دهه 80 و سال‌های 81 و 82 در بخش خصوصی انجام و مکاتبات زیادی با نهادها و اداره‌های آن زمان شده است.»

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق ادامه می‌دهد: «دستگاه ساخته شده خودمان در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت کرده و موفقیت‌هایی داشته است، ارتباطاتی هم با استانداری‌ها ازجمله استانداری خراسان و استانداری سیستان و بلوچستان در آن سال‌ها انجام شد. این نمونه روز به روز تکمیل‌تر شد تا به جایگاهی که امروز در آن قرار گرفته‌ایم، رسیده است و کاملاً با تکنولوژی روز دنیا و گاه بالاتر به‌خاطر بومی‌سازی‌شدن این قضیه مطابقت دارد.

طراحی ژرمیناتورها و تولید سایر گیاهان زراعی، دارویی و زعفران

نوزادنمین تصریح می‌کند: «هر نوع سیستمی که در این زمینه فعال باشد، می‌توانیم طراحی کنیم، بسازیم و با ضمانت و پیشتیبانی‌های لازم ارائه کنیم. در واقع سیستم‌های تولید علوفه‌ای که ما داریم به‌صورت ژرمیناتورهای تولید علوفه هستند که شکل خیلی ابتدایی آن کانکس‌های تولید علوفه و گلخانه‌ها هستند. ما یک قدم فراتر رفتیم و ژرمیناتورها را طراحی کردیم تا علاوه‌بر تولید علوفه صنعتی، سایر گیاهان زراعی، گیاهان دارویی، زعفران و حتی کارهای مربوط به کشت‌بافت در داخل اینها به‌صورت کاملاً کنترل شده و ایمن انجام می‌شود و می‌توان محصولات متنوعی را در داخل آنها تولید کرد.»

وی بیان می‌کند: «حالا نیاز دارد که (تحقیق و توسعه Research and development) در این زمینه خوب کار کنند و به هر نحو که نیاز است، کارهای تحقیقاتی‌ آن به نتیجه برسد. این ژرمیناتورها مزایای زیادی دارند. در یک فضای خیلی محدود با کنترل تمام شرایط محیطی و با شرایط هیدروپونیک (کشت بدون خاک) محصولاتی را در حداقل زمان و با کیفیت و حجم بالا تولید می‌کنند و این یکی از وظایف طرح است. در مورد علوفه هم مسئله دیگر در تمام دنیا شناخته شده است. علوفه‌های مختلف مانند ذرت، سورگوم و جو به‌عنوان پیشقراول علوفه‌ها با سرعت بسیار بالایی تولید می‌شوند.»

صرفه‌جویی در مصرف آب؛ نقطه قوت طرح

ژرمیناتور تولید علوفه صنعتی

بنیان‌گذار و مدیر واحد فناور آگرودیتا مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق خاطرنشان می‌کند: «همان‌طور که عرض کردم مهم‌ترین نقطه قوت این طرح این است که در مصرف آب به‌شدت صرفه‌جویی می‌شود. یعنی هیچ‌گونه هدررفت آب، حتی بخارهای آب وجود ندارد. آب در یک سیستم بسته جمع‌آوری و در داخل این سیستم‌های ژرمیناتور وارد محلول غذایی اولیه می‌شود، استاندارد می‌شود و دوباره وارد جریان آب‌رسانی می‌شود؛ اگر در حجم مساوی بخواهیم همین علوفه جو را در زمین زراعی تولید کنیم، علاوه‌ بر اینکه نیاز به زمین زراعی و شرایط آب و هوایی مناسب نیاز داریم، باید 100 مترمکعب آب برای تولید یک تن علوفه و حدود 10 هکتار زمین مرغوب زراعی استفاده کنیم.»

تولید علوفه تازه در همه نوع شرایط زمانی و مکانی

ژرمیناتور تولید علوفه صنعتی

نوزادنمین یادآور می‌شود: «در صورتی که در این سیستم‌ها همان یک تن محصول در زمینی به مساحت حدود 30 تا 35 مترمربع تولید می‌شود و حجم آب مصرفی کمتر از دو مترمکعب در روز خواهد بود، 95 مترمکعب یا به عبارتی 50 برابر صرفه‌جویی آب دارد و مستقل از خاک و شرایط محیطی است. این سیستم‌ها از سردترین نقاط کشور تا گرم‌ترین نقاط و از مرطوب‌ترین نقاط تا خشک‌ترین نقاط کشور حتی جایی که علوفه تازه وجود ندارد، کاربرد دارند و در تمام طول سال از ابتدای فروردین تا 29 اسفند علوفه تازه قابل تولید است.»

رقابت با همه نمونه‌های مشابه خارجی با یک‌سوم قیمت

وی درباره قابلیت رقابت این محصول با نمونه‌های خارجی تأکید می‌کند: «امروزه ما در جایگاه بسیار بالایی هستیم؛ البته همان‌طور که گفتم ما واحد فناور بیوتکنولوژی کشاورزی و گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق هستیم و عمده همکاران ما بیرون و در بخش خصوصی مشغول به فعالیت هستند. نمونه‌هایی که اکنون توانایی ساخت آنها را داریم با تمام نمونه‌های خارجی قابل رقابت است؛ اما قیمت آنها نصف تا یک‌سوم قیمت نمونه‌های خارجی است.

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق به آنا می‌گوید: «در جایگاهی هستیم که تقریباً می‌توانیم بگوییم این طرح 100 درصد بومی‌سازی شده و حتی سردکننده‌های ما را نیز امروزه شرکت‌های داخلی تولید می‌کنند. اصلاً هیچ نیازی به مواد اولیه خارجی هم نداریم و فرضاً اگر یک کولر گازی نیاز داشته باشیم، آن را هم با ریال و از داخل کشور تهیه می‌کنیم، حتی سنسورها و لامپ‌های مربوط به فتوسنتز و ... هم در داخل تهیه می‌شود.»

قیمت 10 هزار تا یک میلیون دلاری نمونه‌های خارجی

نوزادنمین تصریح می‌کند: «نمونه‌ها در دنیا خیلی متنوع هستند، از 10 هزار دلار با ابعاد بسیار کوچک شروع می‌شود تا سیستم‌هایی که حداقل یک میلیون دلار قیمت دارند و برای دامداری‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شوند. این در حالی است که ما اینها را با قیمت یک‌سوم قیمت تهیه می‌کنیم و هرچه دستگاه بزرگ‌تر شود، هزینه ساخت آن برای ما ارزان‌تر هم می‌شود.»

نیاز کشور به ژرمیناتورهای تولید علوفه صنعتی؛ 40 هزار دستگاه

ژرمیناتور تولید علوفه صنعتی

وی درباره میزان نیاز بازار به این دستگاه اظهار می‌کند: «علوفه‌ای که تولید می‌شود، غذای 100 درصد دام نیست، بخشی از جیره غذایی دام است که حدود 20 تا 25 درصد جیره روزانه را تشکیل می‌دهد. دام‌ها در خوراک دام تنوع غذایی دارند، در خوراک دام و طیور بیش از یک‌هزار ماده مختلف استفاده می‌شود. این علوفه‌های تولیدی و به‌طور مثال علوفه جو، 20 درصد جیره روزانه دام‌ها را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین محاسبات آماری ما در این چند سال نشان داده که اگر فقط بخواهیم 10 درصد علوفه کشور را تأمین کنیم به حدود 40 هزار دستگاه نیاز داریم.»

هدف‌گذاری جلوگیری از خروج یک میلیارد دلار ارز

بنیان‌گذار و مدیر واحد فناور آگرودیتا مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق ادامه می‌دهد: «در دیداری که با مشاور وزیر کشاورزی در نمایشگاه فن‌بازار داشتیم، وی اعلام کرد اکنون حدود 14 میلیارد دلار محصولات کشاورزی که عمدتاً هم علوفه و دانه‌های روغنی هستند، از خارج وارد می‌شود و نظر دولت و وزارتخانه و تأکیدات مقام معظم رهبری این بود که اگر حتی بتوانیم یک میلیارد دلار از این 14 میلیارد را در داخل کشور نگه‌ داریم، تولید کنیم و ارز از کشور خارج نشود، بُرد کرده‌ایم.»

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق خاطرنشان می‌کند: «بنابراین اگر به‌عنوان یک مجموعه بتوانیم که با این دیدگاه دستگاه‌ها را بومی‌سازی و به تولید غذای دام کشور کمک کنیم و به‌دلیل اینکه نمونه خارجی این محصول بسیار گران‌قیمت است و واردات، حمل و نقل، جابه‌جا شدن آن بین استان‌های مختلف با آفات و بیماری‌هایی که در علوفه‌های خشک وجود دارد، بتوانیم یک بخش کوچک آن را در این مملکت تولید کنیم، برنده اصلی ما و تیم ما خواهیم بود و علاوه بر اشتغال‌زایی، صنعت دام‌پروری، تولید گوشت، لبنیات و ... هم می‌تواند توسعه یابد.»

قیمت‌های استاندارد دستگاه یک تنی حدود 150 یا 160 میلیون تومان

ژرمیناتور تولید علوفه صنعتی

نوزادنمین بیان می‌کند: «قیمت‌های استاندارد ما برای یک دستگاه یک تنی قابل حمل حدود 150 میلیون یا 160 میلیون تومان با توجه به نوسانات قیمت اجناسی که وجود دارد، خواهد شد. به این معنی که کانکس تولید یک تن علوفه در روز را 150 تا 160 میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌ایم؛ بنابراین اصلاً قابل مقایسه با مشابه خارجی نیست.»

لطمه دستگاه‌های غیراستاندارد به صنعت کشور

وی عنوان می‌کند: «ما مرجع ساخت این دستگاه‌ها هستیم، در برخی نقاط کشور افرادی به‌صورت جسته و گریخته علوفه دام را در گلخانه تولید می‌کنند و یک‌سری کانکس‌هایی درست کرده‌اند که غیراستاندارد هستند و به این صنعت لطمه زده است؛ چراکه دانش‌بنیان نیستند و واقعاً مسائل تکنولوژیک را در نظر نگرفته‌اند.»

بنیان‌گذار و مدیر واحد فناور آگرودیتا مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق میافزاید: «این افراد فکر کرده‌اند اگر کانتینری باشد و 40 تا مهتابی بچسبانند، قفسه بزنند و آبیاری کنند، علوفه‌ تولید می‌شود، در حالی که کیفیت علوفه تولیدی با این دستگاه‌های غیراستاندارد بسیار پایین می‌آید و هم به دامدار و هم به این تکنولوژی صدمه می‌زنند. کاری که ما کردیم، تکنولوژی را به‌روز کردیم و در چند ماه آینده خط تولیدمان را راه‌اندازی خواهیم کرد.»

سهم 40 درصدی دانشگاه آزاد در طرح تولید علوفه

نوزادنمین  تأکید می‌کند: «مصوبه این طرح در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی‌ انجام شده و پروژه در حال انتقال به سازمان مرکزی برای تصویب نهایی و سرمایه‌گذاری است و مصوبات اولیه نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد در این قضیه با 40 درصد سهم مشارکت دارد و سهم ما به‌عنوان مجری و صاحب دانش فنی 60 درصد است. اگر خدا بخواهد قصد داریم کارخانه را در واحد نراق و دفترمان را هم در پارک علم و فناوری دانشگاه مستقر کنیم.»

به گزارش آنا، اجرای طرح ژرمیناتور تولید علوفه آگرودیتا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق با ضمانتنامه کتبی عملکرد کل سیستم به مدت 6 ماه در  چهار بخش کلی «تحویل دستگاه در محل تولید آن یا محل نصب»، «نصب دستگاه و آموزش و راه‌اندازی سیستم و یک دوره تولید آزمایشی در محل دامداری»، «تأمین محلول غذایی به‌صورت استوك پودر خشک استاندارد به مدت  10 سال» و «سرویس، تعمیرات و خدمات پس از فروش ازجمله انتقال یافته‌های علمی جدید  R&D گروه آگرودیتا» خواهد بود.

مشخصات فنی دستگاه ژرمیناتور

ژرمیناتور تولید علوفه صنعتی

دستگاه مورد نظر شامل کانکس قابل حمل و نقل به عرض سه متر به طول  11 متر و ارتفاع 7.2 متر با شاسی متناسب و طراحی اختصاصی است، دیواره از جنس ساندویچ پانل پلی‌یورتان با کیفیت و عایق‌بندی بسیار مطلوب و ضدرطوبت، گرما و سرماست، از دیگر مشخصات فنی دستگاه ژرمیناتور آگرودیتا استفاده از سیستم نور مصنوعی به‌عنوان منبع تأمین نور یا معادل آن از تکنولوژی LED با سیمکشی و داکت‌بندی فنی و استاندارد و ایمن با تکنولوژی اختصاصی است.

این دستگاه دارای  320 عدد سینی کشت از جنس فایبرگلاس ضخیم و مرغوب و طراحی‌شده است و قفسه‌بندی‌های لازم به‌منظور نگهداری سینی‌های کشت و نگهداری لوله‌های تأمین محلول مغذی از جنس پروفیل‌های آلومینیوم آبکاری شده در  هشت طبقه است که دارای سیستم‌های خنک‌کننده و گرمایشی با برند معتبر است و ظرفیت آن متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه مورد استفاده طراحی می‌شود.

این دستگاه دارای سیستم کنترل قابل برنامه‌ریزی نور، دما، رطوبت، تهویه CO2 و پمپاژ محلول مغذی به‌صورت خودکار با طراحی اختصاصی آگرودیتا و مخزن آب پلی‌اتیلنی با ظرفیت دو مترمکعب همراه با پمپ، فیلتر و لوله‌کشی‌های لازم به‌منظور آبیاری و محلول‌دهی به گیاهان، دوربین مداربسته و سیستم اعلام خطر قطع برق یا اختلال در کار دستگاه، دارای سیستم آبیاری اتوماتیک، دارای سیستم سیرکولاسیون و گردش هوا و تهویه، دارای پک آزمایشگاهی آنالیز محلول با برندهای استاندارد و دارای سیستم‌های فیلتراسیون میکروبی هوا و محلول غذایی است.

انتهای پیام/4103/4062/

نظر شما