شناسهٔ خبر: 36857717 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن‌امروز | لینک خبر

اتوبوس‌ اشتراکی نیامده رفت

صاحب‌خبر - گروه اجتماعی: شهرداری تهران گویا به جای اینکه به وظایف بی‌شمار خود عمل کند، به دنبال حاشیه‌سازی است و نمی‌تواند یک روز را بدون جنجال سپری کند؛ این بار اجاره صندلی‌ اتوبوس‌های شهری جنجال‌ساز شد اما شهرداری 24 ساعته از این طرح عقب‌نشینی کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد مردم بزودی می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن از اتوبوس‌های «دی‌آر‌تی» استفاده کنند و صندلی خود را از مبدا تا مقصد رزرو کنند. با انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی موجی از انتقادات از طرح شهرداری تهران شکل گرفت. از جمله انتقادات این بود که تکلیف سالمندان و افراد کم‌توان در این روش چیست و اینکه چرا شهروندان برای حق مسلم خود در استفاده از صندلی اتوبوس به چند دسته فقیر و غنی تقسیم شوند. تکلیف مسافران سرپا و ایستاده هم معلوم نبود و این موضوع نیز مورد نقد فراوان قرار گرفت. البته پیمان سنندجی در واکنش به انتقادات و جزئیات اتوبوس‌های DRT به فارس گفت: در این شیوه، مسافر سرپا یا ایستاده وجود ندارد و نرخ کرایه آن نیز تابعی از کرایه‌ سرویس‌های دربستی بوده و دارای مصوبه شورای شهر است. وی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم در موقعیت‌های دائمی بیشتر از مینی‌بوس‌های نو استفاده شود و اینکه برداشت گران‌‌شدن اتوبوس‌های فعلی باشد کاملا غلط است. سنندجی گفت: این سیستم به نوعی سیستم دربستی‌های قبلی محسوب می‌شود و به شکل بهینه‌تر خواهد بود و می‌تواند یک گام در مسیر هوشمندسازی شهر باشد. همچنین قیمت اتوبوس‌های DRT از متوسط تاکسی‌های اینترنتی ارزان‌تر خواهد بود و با راحتی بیشتر همراه است، علاوه بر آن ترافیک و آلودگی هوا هم کاهش می‌یابد. ولی پاسخ‌های سنندجی درباره طرح جدید قانع‌کننده نبود و حاشیه‌ها و انتقادات از طرح بالا گرفت و پای شورای شهری‌ها و حتی شهردار هم به موضوع کشیده شد. پیروز حناچی در واکنش به اخباری که درباره اجاره صندلی اتوبوس‌ها مطرح شده بود، در پیامی توئیتری نوشت: خبر و بحث‌های جانبی مطرح شده درباره فروش صندلی‌های اتوبوس غلط است و موضوعیت ندارد. شهردار تهران دیروز هم در حاشیه افتتاح یکی از طرح‌های شهری گفت: در این شرایط سخت هیچ عقل سلیمی به دنبال فروش صندلی و افزایش کرایه نیست و چیزی که توضیح داده شده بود با خبری که منعکس شده بود، متفاوت است. این صحبت در حاشیه یک برنامه درباره استفاده از ظرفیت‌های استارت‌آپی بیان شده و عنوان شده بود می‌توان از ظرفیت اتوبوس‌های خصوصی برای تقاضاهای انبوه‌بر از طریق اپلیکیشن اقدام کرد و این ربطی به فروش صندلی‌های اتوبوس‌های بخش عمومی ندارد. استاندار تهران هم به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: در تماسی با معاون حمل‌و‌نقل اکیدا به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود خودداری کنند. انوشیروان محسنی‌بندپی تصریح کرد: ارائه هرگونه طرح صندلی‌فروشی از سوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران بدون هماهنگی با فرمانداری تهران، شورای شهر و هیأت تطبیق مصوبات، غیر‌قانونی است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز که شرکت واحد اتوبوسرانی زیر مجموعه معاونتش است،‌ گفت: هیچ طرحی برای افزایش هیچ‌گونه هزینه‌ای به شهروندانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند نداریم و بلیت اتوبوس هم تا پایان امسال ریالی افزایش نخواهد یافت. محسن پورسیدآقایی گفت: اصلا شهرداری قرار نیست چیزی را در خدمات موجود خود تغییر دهد، بلکه یک شرکت خصوصی تقاضای راه‌اندازی یک سیستم اتوبوسرانی اینترنتی داده که می‌تواند بخشی از مینی‌بوس‌های نو و احتمالا سرویس‌های دربستی موجود را با استفاده از اپلیکیشن به ظرفیت موجود حمل‌ونقل عمومی اضافه کند. * رزرو صندلی مشابه تاکسی اینترنتی است معاون شهردار تهران افزود: این ایده شبیه کاری است که در تاکسیرانی اینترنتی انجام می‌شود. با این تفاوت که اتوبوس دنبال مسافر نمی‌رود، بلکه در ایستگاه خاص آنها را سوار می‌کند. تعداد مسافر هم حداکثر باید به تعداد صندلی‌های اتوبوس یا مینی‌بوس باشد. وی در پایان تصریح کرد: خطوط موجود اتوبوسرانی و صندلی‌ها هم متعلق به همه مردم است و هیچ‌کس حق ندارد چه با پول و چه بدون پول، صندلی اتوبوس‌های فعلی را رزرو یا اختصاصی کند. رئیس شورای شهر تهران هم دیروز در جمع خبرنگاران درباره این موضوع گفت: خریدن صندلی اتوبوس در حال حاضر یک حرف انحرافی و ایده‌آلی است و ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم درباره ایده‌آل‌ها صحبت کنیم. محسن هاشمی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی طرح فروش صندلی اتوبوس شدنی نیست و زمانی باید این صحبت را انجام دهیم که 15 هزار اتوبوس در شهر تهران داشته باشیم. می‌شود تا 30 یا 40 سال آینده و زمانی که درآمدهای کشور به 30 هزار دلار رسید، آن را اجرایی کنیم و اتوبوس‌ها هم باید نو باشند. * شهرداری در ایستگاه جنجال خبر رزرو صندلی‌های اتوبوس شهری تهران با وجود اینکه در شبکه‌های اجتماعی منحرف شد، باز هم یک طرح جنجالی محسوب می‌شود، چرا که طبق گفته مسؤولان شهری اتوبوس‌های دی‌آر‌تی و اشتراکی باید در کنار اتوبوس‌های شلوغ بی‌آر‌تی در شهر تردد کنند و موضوع غنی و فقیر باز هم منتفی نمی‌شود. شهرداری تهران بهتر است به جای اجرای طرح‌های ناموفقی مانند بیدود و اتوبوس‌های اشتراکی، به تکمیل پروژه‌های بزرگ بپردازد و وظایف اصلی مانند رفع آلودگی هوا و تکمیل زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل را عملیاتی کند. * طرح اجاره صندلی اتوبوس‌های شهری کذب محض است رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران در واکنش به فروش صندلی اتوبوس‌های شهری گفت: اجاره صندلی اتوبوس‌های شهری نه‌تنها در شورای شهر، شهرداری و استانداری مطرح نشده است، بلکه از نظر ما طرحی نشدنی و کذب است که حتی در کشورهای پیشرفته نیز عملیاتی نشده است. محمدعلیخانی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه در شرایط کنونی، ناوگان حمل‌و‌نقل شهری با مشکلات عدیده‌ای مواجه و اجرای چنین طرح‌هایی غیر‌ممکن است، افزود: ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی دارای 5 هزار و 900 دستگاه اتوبوس است که خیلی از آنها فرسوده‌اند. از طرفی نیز با توجه به کمبود اتوبوس درون‌شهری و ازدیاد مسافران، اولویت مدیران شهری تلاش برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است، چرا که باید تعداد اتوبوس‌ها در پایتخت به 9 هزار دستگاه برسد. وی خاطرنشان کرد: اینکه برخی اعلام کرده‌اند صندلی اتوبوس‌های شهری شرکت واحد قابل خرید و فروش برای برخی مسافران است، نه فقط مورد تایید ما نیست، بلکه این طرح به هیچ‌وجه شدنی هم نیست. البته ممکن است برخی شرکت‌های بخش خصوصی اقدام به چنین کاری کنند و با طی کردن مراحل قانونی مجوز سرویس‌دهی حمل‌و‌نقل به شیوه‌ای خاص را بگیرند اما شهرداری و شورای شهر هیچ وقت به چنین موضوعی نپرداخته‌اند، چرا که تجربه نشان داده در کشورهای پیشرفته نیز فروش صندلی حمل‌و‌نقل عمومی شهری به مسافر نتیجه‌بخش نبوده است.

نظر شما