شناسهٔ خبر: 36857194 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کسی با بازیگرانی که صداوسیما را تحریم کردند همراهی نکرد

پروژه تحریم تلویزیون شروع نشده تمام شد!

روزنامه جوان

پروژه تحریم صداوسیما که از پست اینستاگرامی یک بازیگر سینما شروع شد، خیلی زود با بی‌محلی بازیگران سینما و تلویزیون به پایان رسید و عملاً جز دو سه نفر کسی با این حرکت همراهی نکرد و حتی با نوع پیوستن احسان کرمی به تحریم‌کنندگان صداوسیما، با تمسخر و مضحکه کاربران فضای مجازی مواجه شد.

صاحب‌خبر -
شیلا خداداد، بازیگر سابق سریال‌های تلویزیونی در واکنش به یک برنامه صبحگاهی تلویزیون، پستی را در صفحه اجتماعی‌اش منتشر کرد و با اعتراض نسبت به ادبیات مجری آن برنامه نسبت به هنرمندان از تحریم صداوسیما به خاطر این نوع از برخورد خبر داد.

تلویزیون خوب، تلویزیون بد!
سال ۱۳۸۱ شبکه ۳ سیما سریالی به کارگردانی قاسم جعفری را پخش کرد. جعفری که با ساخت سریال «خط قرمز» به یک فیلمساز محبوب بین جوانان تبدیل شده بود، در سریال جدیدش با نام «مسافری از هند» نیز بار دیگر سراغ موضوعی عاشقانه رفت که برای مخاطبان سریال جذابیت داشت. «مسافری از هند» باعث معرفی بازیگری گمنام به نام شیلا خداداد شد؛ بازیگری که تا مدت‌ها بینندگان تلویزیون وی را با نقشی که در سریال «مسافری از هند» بازی کرده بود به نام «سیتا» می‌شناختند. خداداد با کمک صداوسیما مراحل پیشرفت را طی کرد و بعد از متأهل شدن، به همراه همسرش بار‌ها مهمان برنامه‌های تلویزیونی شد. این مهمان شدن‌ها به خصوص برای فرزین سرکارات، همسر خداداد که جراح عمل‌های زیبایی است، محل خوبی برای تبلیغ فعالیت شغلی هم بود. به رغم اینکه این بازیگر اعلام کرده صداوسیما را تحریم کرده، فهرست عوامل فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون نشان می‌دهد که مدت‌هاست صداوسیما قید حضور بازیگرانی مثل او را در مجموعه‌های تلویزیونی زده است و به جای آن سراغ معرفی چهره‌های جوان و به کار‌گیری بازیگران تئاتری رفته که دستمزد‌هایی به مراتب کمتر از بازیگرانی، چون خداداد دریافت می‌کنند. این موضوع شامل حال نیوشا ضیغمی نیز می‌شود؛ بازیگری که اصلاً حضور چشمگیری در تلویزیون نداشته است. ضیغمی فقط در دو سریال نقش‌های کوتاهی را ایفا کرده است که آخرین آن مربوط به سال ۱۳۹۰ است. وی هم مانند خداداد و همسرش جزو مهمانان برنامه‌های سیما بوده است و مشخص نیست چرا این بازیگران در زمانی که به عنوان مهمان در تلویزیون آمد و شد داشتند و از مزیت دیده شدن بهره می‌بردند به فکر تحریم نمی‌افتادند؟

تحریم به روش احسان کرمی
سال پیش در بحبوحه جشنواره فیلم فجر، احسان کرمی مجری و بازیگر تلویزیون اعلام کرد که در صداوسیما ممنوع‌التصویر شده است. کرمی در مصاحبه‌ای گفت که تا به حال چهار یا پنج بار ممنوع‌التصویر شده است و این بار هم دلایلی برای ممنوع‌التصویری‌اش وجود دارد. این بازیگر، شهریور امسال هم مصاحبه‌ای انجام داد و گفت که نمی‌داند هنوز ممنوع‌التصویر است یا نه! اما در شرایطی که تلویزیون همکاری خود را با وی قطع کرده بود، این مجری و بازیگر در توئیتی نوشت: «رویکرد فعلی سازمان صدا و سیما نسبت به فرهنگ، هنر و هنرمندان که تقریباً هیچ انطباقی با آموزه‌های فرهنگی و اخلاقی ملی و مذهبی ایرانی ندارد، سبب شد تا تغییر این وضع انصراف خود را از همکاری با آن سازمان اعلام کنم.»، اما در ادامه همین توئیت، کرمی تأکید کرد: «ضبط احتمالی سری جدیدی از «کلاه قرمزی» از این تصمیم مستثنی خواهد بود.» همین تناقض باعث شد تا شیوه تحریم صداوسیما از سوی وی با واکنش‌ها و انتقاد‌هایی روبه‌رو شود و کاربران فضای مجازی این کار را دستمایه خنده قرار دهند.

ادای اپوزیسیون درآوردن
اگرچه حرکت تحریم صداوسیما از همان ابتدا با شکست روبه‌رو شد و از جامعه هنرمندان همکار با صداوسیما کسی با آن همکاری نکرد، اما همین ژست‌های تحریم، با واکنش افرادی از جامعه هنرمندان روبه‌رو شد. محمدحسین لطیفی کارگردان، در مصاحبه با «تسنیم» با اشاره به نام احسان کرمی گفت: «کسی که دلسوز کشورش باشد این طوری نمی‌آید بگوید. فوقش در خلوت می‌گوید سعی می‌کنم فعلاً برای تلویزیون کار نکنم تا رفتارش را درست کند، اما وقتی در اینستاگرام بوق و کرنا می‌کنیم این ادای اپوزیسیون درآوردن است. به این نکات و رفتار‌ها اعتراض دارم مخصوصاً به بازیگران! در کنار دوستانی که اعتراض کردند نام احسان کرمی را هم دیدم که به طور کل از تلویزیون آغاز کرده و معتقدم اگر نقدی هم وجود دارد باید دلسوزانه در راستای اصلاح آن برآید. «ما کار نمی‌کنیم» را نمی‌فهمم. اگر دلسوزید باید بمانید.» از سوی دیگر سعید نعمت‌الله، فیلمنامه‌نویس سریال‌های تلویزیونی نیز در صفحه اجتماعی‌اش، نوشت: «عرضم در راستای تحریم تلویزیون از سوی سه بازیگر و یک مجری پیشین است که شما روغن ریخته را نذر مسجد نکنید چراکه تلویزیون هم مدت‌هاست سمت شما نیامده است. پس این تاس ریختن متقلبانه را رها کنید. این بازی بی‌مهارت از شما، معترض و پیشرو نمی‌سازد.»

تحریم صداوسیما در شرایطی که مدت‌هاست رسانه ملی در پروژه‌هایش سراغ برخی از چهره‌های هنرمند را نگرفته، نمی‌تواند چیزی بیشتر از ژست‌های رسانه‌ای باشد و کارکردی غیر از این نخواهد داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما