شناسهٔ خبر: 36856031 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

روسیا الیوم: نشانه‌هایی از برقراری روابط ریاض و دمشق وجود دارد

یک منبع سوری گفت که اقدامات تعمیری و نوسازی در سفارتخانه عربستان سعودی در دمشق در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، برخی تحرکات و اقدامات بازسازی و نوسازی در سفارت عربستان سعودی در دمشق چنین نشان می‌دهد که احتمال بازگشایی سفارتخانه این کشور در سوریه وجود دارد.

یک منبع مطلع در این باره به وبگاه روسیا الیوم گفت که موعد بازگشایی سفارت ریاض در دمشق همچنان نامشخص است، اما نشانه‌ها حکایت از عادی‌سازی روابط میان دو کشور در آینده دارد و در حال حاضر صرفا مسأله زمان مطرح است.

او گفت، برای بار اول نیست که سخن از بازگشت روابط عربستان سعودی و سوریه به میان می‌آید، اما برخی نشانه‌های فعلی این امکان را تشدید می‌کند، از جمله اینکه مدتی پیش کاردار سفارت امارات عربی متحده در دمشق از فضای مثبت میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در خصوص سوریه سخن گفت. روز پنجشنبه نیز برای اولین بار «موسی عبدالنور» رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران سوریه به دعوت دولت سعودی به ریاض سفر کرد تا در نشست اتحاد روزنامه‌نگاران عرب شرکت کند.

«موسی عبدالنور» به روسیا الیوم گفت که هیچ دیداری با مقامات سیاسی سعودی نداشته است، اما در دیدار با همتایان عربستانی خود طرفین ابراز امیدواری کرده‌ است که حضور هیأت سوری در راستای منافع دو کشور و تمامی جهان عرب و پایان بحران سوریه باشد.

اما «احمد مرعی» عضو پارلمان سوریه این سفر را نشانه مهمی از برقراری دوباره روابط دو کشور و تغییر موضع ریاض در قبال دمشق دانست و افزود: «عربستان سعودی در تلاش برای خروج از بحران‌های منطقه‌ای است. سخن روز گذشته عادل الجبیر [وزیر مشاور سعودی در امور خارجی] در خصوص یمن نشان از این دارد که دولت سعودی تلاش دارد خود را از باتلاق یمن برهاند و در همین حال خود را در جنگ سوریه شکست خورده می‌بیند.»

روزنامه الوطن سوریه در دی ماه سال گذشته به نقل از منابع خویش نوشته بود که افتتاح سفارت سعودی در دمشق بعید نیست. اما وزارت خارجه سعودی در بیانیه کوتاهی این موضوع را تکذیب کرد.

با این حال بازگشایی سفارتخانه‌های بحرین و امارات در دمشق و حتی برگزاری جشن ملی سوریه در سفارت امارات در هفته گذشته، می‌تواند تأثیر مثبتی بر برقراری دوباره روابط ریاض و دمشق بگذارد.

این تحولات با نشانه‌هایی از تغییر رویکرد دولت سعودی در قبال اختلافات با قطر نیز همراه شده و «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر شب گذشته با بیان اینکه کشورش گفت‌وگوهایی با طرف سعودی آغاز کرده، ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها منجر به نتایج مثبتی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما