شناسهٔ خبر: 36850745 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

تأمین امنیت دریانوردی در منطقه فقط با همکاری کشورهای منطقه‌

راستاد گفت: امیدواریم روند کار ابتکار صلح هرمز به نحوی دنبال شود که کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که تأمین امنیت دریانوردی در منطقه از طریق همکاری نزدیک کشورهای منطقه محقق خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزاشر خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاخ رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد درباره ابتکار صلح هرمز و چگونگی برقرای امنیت تجارت دریایی، بیان کرد: همان طور که رئیس جمهوری در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردند، ابتکار صلح هرمز بر روی ظرفیت و توانایی کشورهای منطقه برای تأمین و ارتقای امنیت دریانوردی در منطقه تأکید دارد.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ایران نه تنها امنیت دریانوردی در آب های تحت حاکمیت ایران را تامین کرده، بلکه بیش از ۱۰ سال است که امنیت دریانوردی و کشتی‌های بین المللی در خلیج عدن (محدوه سواحل سومالی که تهدید دزدان دریایی وجود دارد) را تامین کرده است.

راستاد تأکید کرد: وقتی چنین نیروی برای تأمین و تضمین امنیت دریانوردی وجود دارد، دیگر نیازی به حضور نیروهای دریایی کشورهای خارج از منطقه نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: امیدواریم روند کار ابتکار صلح هرمز به نحوی دنبال شود که کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که تأمین امنیت دریانوردی در منطقه از طریق همکاری نزدیک کشورهای منطقه محقق خواهد شد.

وی درباره اینکه ابتکار صلح هرمز مربوط به انگلیس و آمریکا نمی شود، تصریح کرد: ارتباط مستمری بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی بین المللی و بنادر دیگر کشورها به ویژه کشورهایی که روابط نزدیکتری داریم، وجود دارد.

سابقه‌ای از حضور دزدان دریایی در ایران وجود ندارد

راستاد در پاسخ به این سوال که برخی از کشورها برای تأمین امنیت خطوط ساحلی و جلوگیری از فعالیت دزدان دریایی به سمت آبهای خلیج فارس نیروی دریایی خود را مستقر کرده‌اند، گفت: هیچ گونه سابقه ای در مورد دزدی دریایی در محدوده سواحل ایران وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره تحریم ها و اثرات آن در جابه‌جایی کشتی‌های کانتینری، اظهارداشت: بعد از اعمال تحریم ها، طی چند ماه شاهد کاهش ناگهانی حجم ورودی و خروجی بنادر ایران به ویژه در مورد ترافیک کانتینری بودیم که البته کاهش روند ترافیک کانتینری همچنان ادامه دارد.

فعالیت شرکت کشتیرانی در برخی از بنادر اروپا

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با وجود تحریم ها، ناوگان کانتینری کشور که تحت نظر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی است، بین بنادر کشورهای شرق دور،  برخی بنادر اروپا و بنادر هند فعالیت دارد.

راستاد با بیان اینکه صادرات و واردات ایران همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: در حال حاضر توان عملیاتی بنادر ایران به طور کلی در مقایسه با سال گذشته و پس از آغاز تحریم ها روندی مثبت دارد به گونه ای که عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران؛ حداقل ۴ درصد  نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

تجارت گسترده ناوگان کشتیرانی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره ‌حجم تجارت دریایی در ایران بیان کرد: فعالیت های تجاری و اقتصادی مقیاس ما هستند، به عنوان مدیرعامل سازمان بنادر شاهد این موضوع هستم که کشتی های زیادی در بنادر ایران، به ویژه بنادر اصلی نظیر بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی ( ره) تردد می کنند.

وی یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی در حال افزایش ظرفیت بنادر اصلی کشور است و در این رابطه پروژه های مختلفی در حال اجرا است.

اقدام استنا ایمپرو؛ نقض کامل قوانین بین المللی دریانوردی بود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره کشتی  استنا ایمپرو، اظهارداشت: اقدام استنا ایمپرو نقض کامل قوانین بین المللی دریانوردی بود، این کشتی با کشتی دیگر برخورد کرد و به هشدارهای مسئولان بندر توجهی نکرد و به همین دلیل  مجبور به توقیف آن شدیم.

راستاد درباره انفجار نفت‌کش‌ ژاپنی در دریای عمان و ادعایی مبنی بر اینکه ایران به این تانکر حمله کرده است، گفت: به هیچ عنوان چنین ادعایی را قبول نداریم؛ هیچ گونه شواهدی بر این ادعا وجود ندارد؛ حادثه ای برای کشتی ژاپنی رخ داد و در واقع نیروهای ما به کمک و نجات خدمه کشتی مورد حمله رفتند، متأسفانه حملاتی نیز به تانکرهای ما در دریای سرخ رخ داده است، حداقل سه فروند از کشتی‌های ما در حین تردد در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفتند.

اقدام خلاف قوانین بین المللی دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تغییر نام  نفت کش گریس ۱ به آدریان دریا، توضیح داد: این تغییر نام، پاسخی به رفتار مغرضانه و نقص قوانین بین المللی دریانوردی از سوی کشورهای متخاصم بود.

وی اضافه کرد: تغییر نام گریس ۱حق مالک کشتی است، مالک کشتی می تواند نام و پرچم کشتی را هم تغییر دهد.

راستاد افزود: قوانین دریانوردی ایران اجازه می دهد که کشتی تانکر تحت پرچم ایران تردد کند، بنابراین اقدام ایران در تغییر نام کاملا قانونی بود.

بنابراین گزارش نفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریایی انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد. در پی توقیف نفتکش گریس‌۱ برخی منابع خبری مدعی شدند که این نفتکش حامل سلاح بوده است اما دولت محلی منطقه جبل‌الطارق پس از انجام بررسی‌های آزمایشگاهی دقیق تأکید کرد که نفتکش گریس‌۱ تنها حامل نفت خام بوده است./

نظر شما