شناسهٔ خبر: 36847376 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

استمداد دولت موقت بولیوی از رژیم صهیونیستی

وزیر کشور دولت برآمده از کودتا در بولیوی با تروریست نامیدن اکثریت بومیان حامی رئیس مستعفی این کشور، از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد.

صاحب‌خبر -

العالم - آمریکا

دولت موقت بولیوی روز شنبه از رژیم صهیونیستی برای مقابله با آن‌چه مبارزه علیه «تروریسم» نامید، درخواست کمک کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «آرتورو موریلو» وزیر کشور دولت برخاسته از کودتا در بولیوی گفت، پلیس در حال تحقیق درباره چپ‌های افراطی مرتبط با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا و قاچاقچیان مواد مخدری است که به گفته این دولت موقت، از زمان استعفای «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی، این کشور را به ناآرامی کشانده‌اند.

موریلو درباره نیروهای حامی دولت موقت گفت: «آن‌ها سرسخت هستند و شوخی ندارند. ما به آماده نگه‌داشتن آن‌ها ادامه می‌دهیم». او گفت کشورهای متعددی به تعلیم پلیس بولیوی کمک کرده‌اند و دولت موقت از رژیم صهیونیستی نیز درخواست حمایت کرده است.

وزیر کشور دولت موقت بولیوی در این باره گفت: «ما از آن‌ها (رژیم صهیونیستی) دعوت کردیم به ما کمک کنند. آن‌ها به سروکار داشتن با تروریست‌ها عادت کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند چطور باید از پسشان بر بیایند. تمام آنچه ما می‌خواهیم ایجاد صلح است».

هفته گذشته دولت موقت بولیوی با رهبران مخالفان به گفت‌وگو نشست تا پس از درگیری‌های متعدد بین حامیان مورالس و نیروهای امنیتی حامی دولت کودتا که ۳۰ کشته برجای گذاشت،درباره برگرداندن آرامش به بولیوی به توافق برسند.

کنار رفتن مورالس از قدرت به اعتراضات گسترده حامیان وی منجر شده است. دولت موقت که مورد حمایت آمریکا قرار دارد، با مشت آهنین با این اعتراضات برخورد کرده است. مورالس کشته شدن شماری از هوادارانش در این اعتراضات را «نسل‌کشی بومی‌ها» توسط دولت موقت خوانده است.

مورالس که ماه گذشته تحت فشار نظامیان و با وجود پیروزی در انتخابات مجبور به استعفا شد، در سال ۲۰۰۹ میلادی در اعتراض به عملیات خونبار ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، روابط دیپلماتیک با تل‌آویو را قطع کرد.

دولت موقت بولیوی ۷ آذر اعلام کرد این کشور بعد از یک دهه، روابط دیپلماتیک با رژیم صیهونیستی را از سر می‌گیرد. «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ضمن ابراز خرسندی از این تصمیم، گفت احیای روابط دیپلماتیک با بولیوی «به روابط خارجی و جایگاه بین‌المللی اسرائیل کمک می‌کند». وی همچنین گفت که مورالس «با اسرائیل خصومت داشت».

موریلو همچنین روز شنبه بدون هیچ سندی مدعی شد مادورو، از متحدان مورالس، بر روی ناآرامی‌های منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند. موریلو گفت قصد دارد به آمریکا سفر کند تا «ارتباطاتی» برای تبادل اطلاعات ایجاد کند.

دولت مادورو ادعاهای موریلو را رد کرده و آن‌ها را بی‌پایه و اساس توصیف کرده است.

موریلو همچنین درخصوص بازگشت «کریستینا فرناندز دی‌کرشنر» رئیس‌جمهور سابق چپ‌گرای آرژانتین به قدرت تحت سمت معاون رئیس‌جمهور در هفته آینده، ابراز نگرانی کرد.

رئیس جمهور مستعفی بولیوی که در مکزیک به سر می‌برد، پیشتر در مصاحبه‌ای ابراز امیدواری کرد که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به کشورش بازگردد. مورالس در این مصاحبه درباره نقش «آمریکا» و دیگر کشورها در کودتا علیه خود سخن گفت. او که در وضعیت پناهندگی در مکزیک به سر می‌برد، شامگاه جمعه برای معاینات پزشکی و درمانی به کشور کوبا سفر کرده است.

فارس

نظر شما