شناسهٔ خبر: 36839729 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تنور داغ انتخابات در فضای مجازی

از لایک در اینستاگرام تا گروه در تلگرام

50163

با آغاز رسمی از ثبت‌نام داوطلبان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، تنور انتخابات در فضای مجازی حسابی داغ شده و امروز روز پایانی آن است.

صاحب‌خبر -

زهرا فتحی - با آغاز رسمی ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، کشور رسماً رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفت. ثبت‌نام از کاندیداها در استان زنجان که دومین مرحله از مراحل یازده‌گانه انتخابات است، در چهار حوزه انتخابی شامل زنجان، خدابنده، ابهر و ماه‌نشان به صورت رسمی آغاز شده و امروز روز پایانی این ماراتن است.

استان زنجان مطابق سنوات گذشته در این دوره نیز پنج نماینده را روانه مجلس شورای اسلامی خواهد کرد که از این تعداد یک نماینده مربوط به حوزه انتخابیه ابهر، خرم‌دره و سلطانیه، یک نماینده مربوط به حوزه انتخابیه ماه‌نشان، یک نماینده مربوط به حوزه انتخابیه خدابنده و دو نماینده نیز برای تکیه زدن بر صندلی‌های پارلمان کشور در حوزه انتخابیه زنجان و طارم توسط مردم انتخاب خواهند شد.

موضوعی که این روزها شاید بیشتر در سطح شهرستان‌ها به‌ویژه در فضای مجازی رخ‌نمایی می کند، آغاز تبلیغات زودهنگام کاندیداهای انتخاباتی است که این امر برخلاف قانون انتخابات است. تبلیغات هر بار شکل متفاوتی به خود می‌گیرد، از شرکت در مراسم ختم و ترحیم گرفته تا توزیع ماژیک و لوازم‌التحریر در مناطق محروم به‌ویژه روستاها. متاسفانه برخی از کاندیداها نیز به مردم وعده و وعید می‌دهند که قطعا مردمی که با بصیرت و تحقیق وارد انتخابات خواهند شد، خام این وعده‌ها نمی‌شوند.

تنور انتخابات اما در فضای مجازی داغ‌تر است. از جمع کردن لایک و فالوور در اینستاگرام گرفته تا گروه‌هایی با نام‌های متفاوت، اما در اصل با هدف تبلیغ کاندیداهای خاص شکل گرفته‌اند. طبق زمان‌بندی صورت گرفته، تبلیغات انتخابات باید از ۲۳ بهمن امسال آغاز و تا ۳۰ بهمن‌ماه ادامه داشته باشد. در همین رابطه استاندار زنجان در حاشیه بازید از ستاد انتخاباتی زنجان، گفت: موارد قانونی برای دستگاه‌ها و کاندیداها در نظر گرفته شده و امید است که با مراعات قانون، انتخابات در امنیت کامل برگزار شود.

فتح‌الله حقیقی افزود: مردم می‌توانند هرگونه شکایت و خبر خود را به این ستاد اعلام کنند که در همین راستا شماره‌ تلفن‌های ستادهای انتخاباتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که البته در این زمینه ستاد با رسانه‌های تصویری، مکتوب و غیره در ارتباط است. علاوه بر تاکید نماینده عالی دولت در استان، همه فرمانداران نیز بر اجرای صحیح قانون انتخابات تاکید دارند که امیدواریم کاندیداهای احتمالی نیز در برابر قانون سر تعظیم فرود آورند.

ستاد انتخابات کشور برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را منتشر کرد که این برنامه به شرح زیر اعلام شده است:

۹۸/۲/۱۰: اعلام رسمی تاریخ ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از طریق رسانه‌های گروهی توسط وزارت کشور

۹۸/۳/۱۰ تا ۹۸/۳/۱۶: مهلت استعفای داوطلبان مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات

۹۸/۹/۱۰ تا ۹۸/۹/۱۶: دستور شروع انتخابات و ثبت‌نام از داوطلبان

۹۸/۹/۱۰ تا ۹۸/۹/۱۵: تشکیل هیئت‌های اجرایی

۹۸/۹/۱۰ تا ۹۸/۹/۲۱: بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه

۹۸/۹/۱۷ تا ۹۸/۹/۲۶: بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های اجرایی

۹۸/۹/۲۷: ابلاغ مراتب رد صلاحیت به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابی

۹۸/۹/۲۸ تا ۹۸/۱۰/۱: شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده به هیئت نظارت استان

۹۸/۱۰/۲ تا ۹۸/۱۰/۲۱: رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیئت نظارت استان و اظهارنظر در خصوص صلاحیت همه داوطلبان پس از کسب نظر هیئت مرکزی نظارت و اعلام آن به فرماندار مربوطه

۹۸/۱۰/۲۲ تا ۹۸/۱۱/۱۱: ابلاغ مراتب تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده و اظهارنظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص همه داوطلبان و اعلام آن به وزارت کشور

۹۸/۱۱/۱۲ تا ۹۸/۱۱/۱۴: دریافت شکایت از داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تأیید شده‌اند، لیکن شورای نگهبان نظر به رد صلاحیت آنان دارد

۹۸/۱۱/۱۵ تا ۹۸/۱۱/۲۱: رسیدگی به شکایات داوطلبان توسط شورای نگهبان و اعلام آن به وزارت کشور

۹۸/۱۱/۲۲: اعلام قطعی اسامی نامزدها به مراکز حوزه‌های انتخابیه توسط وزارت کشور

۹۸/۱۱/۲۳: انتشار آگهی اسامی نامزدهای تأیید شده

۹۸/۱۱/۲۳: جمع‌بندی، تهیه، تنظیم و انتشار آگهی انتخابات

۹۸/۱۱/۲۳ تا ۹۸/۱۱/۳۰: تبلیغات انتخاباتی نامزدها

۹۸/۱۲/۱: ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی

۹۸/۱۲/۲: اخذ رأی از واجدان شرایط

انتهای پیام

نظر شما