شناسهٔ خبر: 36837985 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخبـــار

صاحب‌خبر -


حناچی: 14 دستگاه درگیر آلودگی هوا هستند

شهردار تهران گفت: شهرداری تهران تنها یکی از دستگاه‌های مسئول در زمینه کاهش آلودگی هوا است. ما می‌توانیم در چهارسال کاری کنیم که ذرات آلاینده ۵۵ درصد و گازهای آلاینده ۴۵درصد کاهش یابد. این کار میسر نیست مگر با همکاری همه مردم و مسئولان کشور و توسعه حمل‌ونقل عمومی اتفاق می‌افتد.
به‌گزارش مهر، پیروز حناچی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران افزود: ١۴ دستگاه هستند که در موضوع آلودگی هوا نقش دارند.بخش عمده آلودگی هوا به‌واسطه مصرف گسترده سوخت‌های فسیلی به‌وجود آمده و به‌دلیل تعداد زیاد خودروهای تک‌سرنشین و موتورسیکلت‌های کاربراتوری تا ١٠درصد در آلودگی هوا تأثیر دارند، تلاش زیادی در شهرداری تهران صورت گرفته و آمارها نشان می‌دهد که در سه ماه تابستان امسال سرعت متوسط خودروها در محدوده طرح ترافیک ٧ درصد کاهش و میزان استفاده از مترو تا ۸.۵ درصد افزایش یافته است. حناچی اظهار داشت : یکی دیگر از آلاینده‌های مهم در شهر اتوبوس‌ها هستند که به‌خاطر نبود اعتبارات نتوانستیم ناوگان آن را نوسازی کنیم، با وجود این تلاش کرده‌ایم تا آلایندگی آن را با استفاده از فیلتر جاذب دوده کاهش دهیم. وی افزود: در روز جهانی معلولان چهار دستگاه آسانسور در چهار ایستگاه مترو نصب شد و تا پایان سال ۴۰دستگاه دیگر نیز نصب خواهد شد تا معلولان راحت‌تر بتوانند از مترو استفاده کنند. او گفت: مترو تهران برای جابه‌جایی ۷میلیون مسافر در روز برنامه‌ریزی شده است. این رقم در حال حاضر ۲ میلیون‌نفر در روز است. برای اینکه به رقم مورد نظر برسیم به ۲۰۰۰واگن قطار نیازمندیم که در شهرداری پیگیر آن هستیم. شهردار تهران افزود: به طور متوسط تا آخر سال هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح می‌کنیم. همزمان با افتتاح ایستگاه مولوی در آذر امسال، ۸ واگن قطار به شبکه مترو اضافه خواهد شد. هر رام قطار حدود ۷ میلیون یورو هزینه دارد. حناچی گفت: چندی پیش در مناطق۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳ بوی بد زباله استشمام شد که همکاران ما در شهرداری تمام گزارش‌ها را به سازمان مدیریت بحران ارسال کردند. گاز یا هر نوع چیز اضافی در این بوی نامطبوع که برای سلامتی شهروندان مضر باشد، یافت نشد. وی تأکید کرد: شرایط سختی را پشت سر می‌گذاریم، میزان ساخت‌وسازها در کشور کاهش پیدا کرده و درآمد شهرداری هم کاهش یافته است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران:
شهروندان عادی جانباخته در حوادث اخیر در حکم شهید هستند

بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی موافقت رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: شهروندان عادی که بدون داشتن هیچگونه نقشی در اعتراضات و اغتشاش‌های اخیر و در میان درگیری‌ها توسط اشرار و گروه‌های معارض جان باخته‌اند بر اساس رهنمود رهبر معظم انقلاب و قانون در حکم شهید هستند.
به‌گزارش «ایثار»، بر اساس ماده ۸ آیین‌نامه «تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری» مصوبه 10/۳/۱۳۹۳ هیأت وزیران، مرجع پذیرش و تطبیق مصادیق شهید و در حکم شهید با مفاد این آیین‌نامه بر اساس اعلام کمیسیون‌های تشخیص و کمیسیون‌های احراز و تجدیدنظر در قوانین استخدامی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات، بنیاد (شهید و امور ایثارگران) است. ضمن اینکه بر اساس بند ۱۸ ماده ۳ این آیین‌نامه افرادی که در هنگام درگیری بین نیروهای مسلح و دشمن یا گروه‌های معارض کشته می‌شوند در حکم شهید محسوب می‌شوند و البته مطابق تبصره این بند، پذیرش شهادت اینگونه افراد، منوط به تأیید صلاحیت‌های امنیتی توسط وزارت اطلاعات و تأیید وقوع حادثه برای افراد، شورای تأمین استان است.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری:
دستاوردهای امروز مدیریت شهری، ثمره اعتماد شورای شهر به مدیران خود است

رئیس شورای شهر مشهدمقدس در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادشهری گفت: شورای پنجم از ابتدای فعالیت، با اعتماد به مدیران خود، اختیارات لازم برای توسعه شهر و سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع مالی جدید و ... را در اختیار مدیریت شهری قرارداده است و خرسندیم که پس از 2 سال آثار و برکات این اعتماد را شاهد هستیم.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری اظهارکرد: در ابتدا از ابتکار شهردار محترم مشهد و معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری که چنین نمایشگاهی را در بازه زمانی کوتاه برگزار کردند، کمال تقدیر و تشکر را دارم. وی در ادامه گفت: نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادشهری درحالی برگزار می‌شود که طی هفته‌های اخیر، کشور بحران جدی به خود دید و آن را پشت سر گذاشت؛ بحرانی که به اذعان تمامی کارشناسان و تحلیلگران، ریشه در مباحث اقتصادی و معیشتی مردم داشت، اگرچه عوامل دیگری نیز در آن دخیل بوده است.
حیدری با بیان اینکه اقتصاد و معیشت، مسائل جدی جامعه ماست که باید به آن بیندیشیم و درخصوص آن چاره‌اندیشی کنیم، خاطرنشان کرد: برگزاری رویدادهایی چون نمایشگاهی که اکنون شاهد آن هستیم، یکی از زمینه‌های پرداختن به مسأله‌های یاد شده است. او افزود: در شرایط کنونی، منابع و امکاناتی نداریم که برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، آن را در جامعه توزیع کنیم؛ پس باید به سمت تولید ثروت رفت چراکه از این طریق می‌توان آثار بسزایی در اشتغال و درآمد شهری شاهد بود و این درآمد و اشتغال، بخشی از مسائل و معضلات موجود که برخاسته از مشکلات معیشتی است را برطرف خواهد کرد.
حیدری تصریح کرد: تحقق این مهم در شهر مشهد، نیازمند پیش‌فرض‌ها و پیش‌زمینه‌هایی است که شورای پنجم و مدیریت شهری برخاسته از آن مقدماتش را فراهم کرده است. وی با بیان اینکه «سرمایه اجتماعی» نخستین پیش‌فرض فراهم شده است، گفت: این مهم، محصول و کارکرد عینی اعتماد است که خوشبختانه به برکت همت و تلاش اعضای شورای شهر و شهرداری در فضای کنونی شهر و در تعامل با سرمایه‌گذاران شکل گرفته است. رئیس شورای شهر مشهد چنین شرایطی را فرصت مناسب و مغتنمی دانست و افزود: موضوع دوم، تأمین منابع یا جذب سرمایه‌گذار است تا این جریان حرکت اقتصاد شهری رشد پیدا کند و متحول شود؛ تحقق این امر اساسی، نیازمند یک سری ابزارهایی است که بدون شک در شرایط کنونی، ابزارهای برون‌زا میسر نیست و نگاه ما باید معطوف به درون و ظرفیت‌های داخلی باشد. حیدری در ادامه اظهارکرد: براساس آمار، سپرده‌های بانکی شهروندان در استان خراسان رضوی، 100 هزار میلیارد تومان است؛ اگر حوزه اقتصادی و مدیریت شهری بتواند 10 درصد این سرمایه را جذب و به‌سمت کسب و کارهای شهری هدایت کند، تحول شگرفی را شاهد خواهیم بود؛ اعتباری که معادل بودجه یک سال شهرداری مشهد است و نیازی به به‌کارگیری ابزارهای نوین که با مشقت‌های بسیار همچون اوراق مشارکت، اوراق قرضه و لیزینگ فراهم می‌شود نیست. وی افزود: یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی مدیریت شهری برای برپایی این نمایشگاه، نحوه و چگونگی هدایت و جذب این 10 درصد در فضای کسب و کار شهری  است. او با اشاره به موضوع تولید ثروت و اشتغال و درآمد، گفت: باید ملاحظه کنیم که این تولید ثروت و درآمد و آثار مترتب بر آن، توزیع عادلانه باشد و نابرابری های اجتماعی و اقتصادی ناشی از اجرای نامناسب برنامه‌های توسعه را پوشش دهد و از شکاف متن و حاشیه بکاهد.

برچسب‌ها:

نظر شما