شناسهٔ خبر: 36834647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجلاس توسعه کوریدور حمل و نقل "تراسیکا"  با حضور ایران در باکو برگزار شد

  باکو – ایرنا – چهاردهمین اجلاس کمیسیون  بین دولتی توسعه کوریدور اروپا –قفقاز – آسیا ( تراسیکا ) روز جمعه با حضور کشورهای فعال در این کمیسیون از جمله جمهوری اسلامی ایران  در باکو برگزار شد.

صاحب‌خبر -

  مسوولان و  نمایندگان نهادهای حمل و نقل  13 کشور عضو کمیسیون بین دولتی توسعه کوریدور تراسیکا  از جمله هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی "  شهرام  آدم نژاد " معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی کشورمان در این  اجلاس یک  روز در باره ابعاد  مختلف استفاده کارآمد  از این کوریدور بحث و تبادل نظر کردند .

یکسان سازی اسناد حمل  و نقل ، کاهش و  یکسان سازی عوارض ، ایجاد تسهییلات بیشتر در امور حمل و  نقل در امتداد  این کوریدور با هدف رسیدن به  حداکثر سرعت در حمل و نقل محموله ها از موضوعات مورد مذاکره این اجلاس بود .

  معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی کشورمان با اشاره به این که ایران در سال 1388 به  این  دالان  حمل و نقل پیوسته  است، گفت : ایران در واقع شاخه جنوبی این  کوریدور بین المللی را  تشکیل می دهد .  

   آدم نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخه جنوبی تراسکا  که از ایران می گذارد ، حمل و نقل جاده ای در آن با توجه به توسعه زیر ساختهای جاده ای کشورمان  ، نقش مهمی دارد .

  وی افزود : یکی از پیشنهادات ایران با توجه به زیرساخت های که در چندسال اخیر در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است،  الکترونیکی کردن گذاره های حمل است  تا بتوانیم سرعت را  در این زمینه افزایش دهیم .

  معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ایران تصریح کرد : نکاتی که  در تیر الکترونیک  مطرح شده است ، می تواند به کاهش توقف ها در مبادی ورودی و خروجی کشورها ، کمک کند .

  آدم نژاد خاطر نشان کرد : همان طوری که در این اجلاس هم اشاره شد ، کوریدور تراسیکا صرفا یک کوریدور برای جابجای کالا نخواهد بود و می تواند در مبادله اقتصادی ،  اجتماعی و فرهنگی کشورهای این مسیر نقش مهمی داشته  باشد .

  وی عمده هدف ایران از  مشارکت در این چنین طرحها را  افزایش سهم ترانزیت از طریق خاک کشورمان عنوان کرد و گفت: شرکت  در این کوریدور می تواند تقویت کننده دیگر کوریدورها از جمله شمال –جنوب که ایران نقش اساسی در آنها دارد ، باشد .

 کریدور تراسیکا شامل سیستم حمل‌ونقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی است، که نقش مهمی در احیای یکی از مسیرهای راه تاریخی ابریشم ایفا می‌کند و شاخه جنوبی این کریدور از ایران معرفی شده که از مرز ترکمنستان وارد ایران و سپس از طریق مرز بازرگان وارد ترکیه می‌شود.

در حال حاضر13 کشور بلغارستان، مولداوی، رومانی، اوکراین و ترکیه در اروپا،‌ ارمنستان، جمهوری آذربایجان، و گرجستان در قفقاز جنوبی، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان در آسیای مرکزی عضو این کریدور هستند. 

برنامه تراسیکا اولین بار در سال 1993 میلادی  در کنفرانسی در بروکسل با حضور وزرای تجارت و حمل‌ونقل 8 کشور جمهوری آذربایجان ، گرجستان، ارمنستان ، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، و ازبکستان به منظور حل مشکلات حمل‌ونقل و تجارت منطقه مطرح شد.

برچسب‌ها:

نظر شما