شناسهٔ خبر: 36833917 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دریاچه بزنگان، میزبان بیش از ۱۰۰۰ پرنده مهاجر

خبرگزاری صداوسیما

با آغاز فصل مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به عرض‌های جنوبی، دریاچه طبیعی ملی بزنگان میزبان بیش از هزار پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس گفت: با توجه به زیستگاه‌های آبیدریاچه بزنگان، میزبان بیش از ۱۰۰۰ پرنده مهاجر متعدد در سطح شهرستان از جمله سد دوستی، دریاچه بزنگان، رودخانه‌های کشف رود، تجن و استخرهای پرورش ماهی جنگل جهان‌بانی سالانه با شروع فصل سرما، این شهرستان پذیرای پرندگان آبزی متعددی از راسته غواص‌ها، کشیم‌ها، لک لک‌ها و غازها است.
موسی غلام‌زاده سراب با اشاره به احیای دریاچه بزنگان بیان کرد: دریاچه بزنگان در معرض مرگ حتمی قرار داشت که با انتقال آب مازاد کشاورزی در خارج از فصل کشت به دریاچه و افزایش سطح و ارتفاع آبی توانستیم این دریاچه را احیا کنیم و امسال شاهد افزایش پرندگان مهاجر به دلیل مطلوب بودن شرایط زیستگاه هستیم و تاکنون بیش از هزار پرنده از نوع چنگر، اردک سرسبز، خوتکا، آنقوت در محل دریاچه مشاهده می‌شود.

وی گفت: دریاچه بزنگان تنها اثر طبیعی ملی خراسان رضوی است که در فاصله ۱۳۰کیلومتری مشهد و ۸۰کیلومتری شهر سرخس قراردارد که در فصل زمستان می‌تواند با پذیرش تورهای گردشگری در قالب پرنده‌نگری نقش مهمی در تامین معیشت پایدار جوامع محلی ایفا کند.

نظر شما