شناسهٔ خبر: 36833308 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

رونمایی از طرح فلورنتینو پرز برای آینده فوتبالِ باشگاهی در اروپا؛ رئال مادرید مشکلی با انصراف از لالیگا ندارد

محمد محمدخانی

بعد از یوونتوس و آندره آ آنیلی، حالا فلورنتینو پرز و رئال مادرید در حال آماده سازی نقشه‌ای هستند که از سال ۲۰۲۴ می تواند ساختار فوتبال باشگاهی در اروپا را عوض و تیم‌های بزرگ اروپا را پولدارتر از هر زمان دیگری کند.

صاحب‌خبر -

طرفداری- فلورنتینو پرز به صورت جدی می خواهد ایده سوپرلیگ اروپایی که جرقه آن را آندره آ آنیلی زد، اجرایی کند. به گزارش نیویورک تایمز، پرز طی چند ماه اخیر با مدیران چند باشگاه بزرگ اروپا و جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در این باره صحبت کرده است و طبق گفته منابع نزدیک، ایده پرز برای فوتبال اروپا، قدرت غول‌های فوتبال در این قاره را به شدت افزایش خواهد داد.

طبق برنامه پرز، باشگاه های ثروتمند اروپا از لیگ های داخلی خود کناره گیری می‌کنند تا در یک لیگ جدید شرکت کنند. بدین ترتیب لیگ های داخلی، در خطر از دست دادن بزرگترین و تاریخی‌ترین برندهای خود هستند و به علاوه، ارزش هزاران بازی برای اسپانسرها و حتی علاقه‌مندان به فوتبال کم خواهد شد. با حمایت رئال مادرید و بررسی شرایط مالی این پیشنهاد، مسئولان دنیای فوتبال در تلاش هستند برای تقویم فوتبالی فصل ۲۰۲۴، این طرح را اجرایی کنند.

پرز می خواهد تیم های بزرگ فوتبال از جمله تیم خودش رئال مادرید، از لیگ های داخلی جدا شوند و یک لیگ سطح بالا که در طول فصل برگزار خواهد شد، شکل بگیرد. طبق برنامه، ۲ لیگ ۲۰ تیمی که تقریبا همه آنها از پنج لیگ برتر اروپا یعنی انگلیس، اسپانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا هستند، شکل خواهد گرفت. پرز به برخی باشگاه‌ها گفته که اگر از لیگ داخلی کناره گیری کنند، در لیگ جدید، سطح درآمد آنها ۲ برابر درآمد فعلی خواهد بود. مفهوم صعود و سقوط در فوتبال، در بین دو لیگ در جریان خواهد بود اما هیچ تیمی از لیگ دسته دوم سقوط نخواهد کرد. به عبارت دیگر، هیچ تیمی جز ۴۰ تیم برتر اروپا، وارد این لیگ نخواهد شد. ۲۰ تیم بزرگ اروپا، لیگ درجه اول و ۲۰ تیم بعدی، لیگ درجه دوم را تشکیل خواهند داد.

پیشنهاد فلورتینو پرز احتمالا با مقاومت شدیدی مواجه خواهد شد. جدا از کم کردن ارزش لیگ داخلی، وارد شدن تیم های بزرگ اروپا به یک لیگِ واحد، ارزش لیگ قهرمانان اروپا که تحت مدیریت یوفا برگزار می شود را هم نابود خواهد کرد. الکساندر چفرین، رئیس یوفا، این ایده را خودخواهانه‌ترین پیشنهاد ممکن خوانده و می گوید به خاطر منفعت تعداد کمی از افراد، فوتبال در جهان نابود خواهد شد.

البته اگر کمی از ماجرا خبر داشته باشیم، متوجه می شویم که چرا واکنش رئیس یوفا تا این حد تند بوده و اختلافاتش با اینفانتینو(رئیس فیفا)، تا چه حدی است. حقیقت این است که این دو مدیر بزرگ دنیای فوتبال، یک سال است که با هم حرف نمی‌زنند. فیفا و اینفاتینو می‌خواهند قدرت فوتبال باشگاهی را در دست بگیرند و به طور طبیعی، یوفا که با لیگ قهرمانانان اروپا، پردرآمدترین تورنمنت فوتبال باشگاهی را برگزار می‌کند، در تیررس حملات خواهد بود. فیفا همین حالا اعلام کرده که از چند سال دیگر، جام باشگاه های جهان را به جام جهانی باشگاه‌ها تغییر می‌دهد تا تیم های زیادی را دخیل کند و ارزش و درآمد را چند برابر کند. فلورنتینو پرز طی چند ماه اخیر، بارها با اینفانتینو در مورد پیشنهادش صحبت کرده است. 

فیفا به طور واضحی می خواهد اهرم قدرت در فوتبال باشگاهی را از یوفا بگیرد. اینفانتینو فقط همین هفته گذشته موافقت کرد که فیفا روی ایده سوپرلیگ آفریقا، صدها میلیون دلار سرمایه گذاری کند تا کیفیت تیم ها و به صورت کلی فوتبال در آفریقا بسیار بهتر و روند صادرات بازیکن به اروپا، کندتر شود. اینفانتینو همین حالا در مورد ساخت لیگ های منطقه ای در آسیا، با چند رییس فدراسیون فوتبال، مذاکره کرده است و می خواهد ایده سوپرلیگ را به آسیا هم بیاورد. فیفا در بیانیه ای در مورد مذاکره با فلورنتینو پرز گفت که برقراری دیالوگ سازنده بین اعضای فوتبال، می تواند برای آینده بهترین باشد. فیفا در مورد جام جهانی باشگاه‌ها، با باشگاه های بزرگ اروپا دیدار کرده است. برخلاف فیفا، رئال مادرید هرگز در مورد جلسات خصوصی پرز یا سایر مدیران، مصاحبه نمی کند و اعتقاد این است که اگر خبر مهمی باشد، از طرف باشگاه بیانیه منتشر خواهد شد.

در صورتی که فلورنتینو پرز بتواند سوپرلیگ اروپایی را عملی کند، چه لیگ داخلی و چه لیگ قهرمانان اروپا، بی معنی خواهند شد.

نظر شما