شناسهٔ خبر: 36833069 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آلمان خواستار عقب‌نشینی ایران از گام‌های کاهش تعهدات برجامی شد

تهران – ایرنا – همزمان با برگزاری چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان بدون اشاره به بی‌توجهی اروپایی‌ها به تعهدات فراموش شده خود در قبال این توافق بین المللی، گفت که ایران باید از گام هایی در مسیر کاهش تعهدات برجامی خود برداشته، به عقب بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریستوفر برگر بدون اشاره به نقض صریح برجام از سوی آمریکا و بی‌عملی اروپایی‌ها در قبال این توافق بین المللی، در گفت و گو با خبرنگاران در برلین، مدعی نقض برجام از سوی ایران شده است.

این دیپلمات آلمانی گام های ایران را غیرقابل قبول دانسته و گفته است که دیپلمات ها در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین، این موضوع را به طرف ایرانی یادآور خواهند شد.

برگر گفت: (در نشست وین) تاکید خواهیم کرد که ایران باید از گام های برداشته شده در جهت نقض برجام، بطور کامل به عقب بازگردد.

چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با یک ساعت تاخیر، حدود ظهر امروز به وقت وین در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۴ به‌علاوه یک(روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان) در ساختمان نمایندگی اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز شد تا با توجه به گام‌های ایران در خصوص کاهش تعهدات در چارچوب برجام، راه حل‌های حفظ این توافق بررسی شود.
جمهوری اسلامی ایران تاکنون در چهار گام از تعهدات برجامی خود شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، افزایش سطح غنی‌سازی به ۴.۵ درصد و برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) کاسته است.

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از صبح روز پانزدهم آبان با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات (از نیمه شب شانزدهم آبان) آغاز شد.

نظر شما