شناسهٔ خبر: 36832445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ائمه جمعه کشور: جریان های سیاسی و فکری نخبگان خود را به میدان رقابت بفرستند

استان ها - ‌ایرنا – ائمه جمعه سراسر کشور با تاکید بر اینکه ثبت نام برای ورود به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی برای داوطلبانی که کارآمدی و توان نظارتی ندارند از نظر شرعی حرام است، افزودند : هر جریان سیاسی و فکری باید نخبگان خود را به میدان رقابت بفرستد و مردم باید از افرادی که در ارایه لیست های انتخاباتی نقش دارند مطالبه گری کنند تا بهترین ها وارد مجلس شوند.

صاحب‌خبر -

خطیبان جمعه کشور امروز پانزدهم آذرماه در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه با تاکید بر رعایت تقوای الهی در تمامی امور گفتند : عرصه انتخابات نیاز به تخصص و تعهد دارد و داوطلبان در صورتی که می توانند باری از دوش مردم بردارند واجب است در عرصه انتخابات حضور یابند .

آنها تاکید کردند که شورای نگهبان از نفوذ افراد فاقد صلاحیت به مجلس جلوگیری کند وبر اساس مُر قانون ورود افراد با انگیزه‌های سوءاستفاده سیاسی و اقتصادی و افراد زمینه ساز نفوذ دشمن به مجلس شورای اسلامی گرفته شود.

خطیبان جمعه در بخشی دیگری از سخنان خود به حوادث و نا آرامی های اخیر در کشور اشاره کردند و گفتند : دشمنان با دامن زدن به اصلاح قیمت بنزین به دنبال ایجاد اغتشاش بودند، ولی مردم با وجود ناراحتی از گرانی برخی اجناس هوشیارانه عمل کردند.

ائمه جمعه کشور همچنین با  گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو یادآور شدند : دانشجویان به عنوان یکی از موتورهای حرکت جامعه هستند. جوانان بافکر و فعال هستند،انرژی این ها وقتی در تمامی مسایل وارد شود موتور محرکی برای حرکت است، باید  از این امکان بسیار ارزشمند کشور یعنی  جمعیت انبوه دانشجویی داریم حسن استفاده را کنیم تا ایران اسلامی هر روز پیشرفت کند و هر روز گام های بلندی برداشته شود.

گرامیداشت ۲۰ آذر سالروز شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب ، سالروز رحلت حضرت معصومه(س) راه‌اندازی شبکه ملی برای استقلال در  فضای مجازی مستقل ،پرهیز از ازدواج تحمیلی و تاکید بر حفظ بنیان خانواده ، سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ،توجه جدی به جنگ شناختی و هوشیاری در مقابله با جنگ نرم، انتقاد از صرف هزینه های غیر ضروری و غیر منطقی در برگزاری مراسم ترحیم، تاکید بر رونق تولید و جلوگیری از ورود محصولاتی که مشابه داخلی دارند از دیگر مواردی بود که امامان جمعه در خطبه های این هفته نماز بدان ها اشاره کردند.


گزیده ای از خطبه های امامان جمعه برخی مراکز استانی به شرح ذیل است :

همدان

 نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: ثبت نام برای ورود به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی برای داوطلبانی که توانایی، کارآمدی، برنامه اقتصادی و توان نظارتی ندارند از نظر شرعی حرام است.

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی موثقی اضافه کرد: ورود به عرصه انتخابات نیاز به تخصص و تعهد دارد و داوطلبان در صورتی که می توانند باری از دوش مردم بردارند واجب است در عرصه انتخابات حضور یابند.

قم

خطیب جمعه قم گفت:باید بستر مناسب برای شکل‌گیری مجلسی انقلابی، حرفه‌ای و با انگیزه مباه با فساد و در تراز ملت ایران فراهم شود.

آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه های نماز جمعه  قم در مصلای قدس این شهر، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در مدت باقی مانده بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات، در خصوص قانون جامع انتخابات به گونه‌ای عمل و قانون گذاری کند زمینه جلوگیری از ورود افراد با زمینه مالی، اخلاقی و سیاسی و نفوذ دشمن گرفته شود.

سمنان

امام جمعه موقت سمنان با اشاره به اغتشاش‌های اخیر در کشور به بهانه افزایش قیمت بنزین، گفت: وحدت و انسجام ملی خنثی کننده دسیسه دشمنان و رمز موفقیت کشور است

حجت الاسلام غلامحسین مهدوی‌نژاد افزود: حوادث اخیر دشمنی آمریکا و خیانت بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش نمایان کرد ولی وحدت و انسجام ملت ایران دشمنان را ناکام کرد.


هرمزگان

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: گرفتارکاپیتولاسیون درفضای مجازی هستیم و دشمن تلاش دارد با بکارگیری فضای مجازی افکار جوانان را مطابق خواست خود هدایت کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود:  نباید منتظر وقوع بحران ماند و آنگاه برای جلوگیری از آسیب اینترنت را قطع کرد، شما که می دانید فضای مجازی در بحران چنین شرایطی ایجاد می کند چرا برای آن فکر نمی کنید، امیدوارم با راه‌اندازی شبکه ملی در حوزه فضای مجازی مستقل شویم. 

خوزستان

 نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز گفت: آرمانخواهی بین تشکلات دانشجویی نباید محصور بماند چراکه دشمن پس از ناکامی در جنگ سخت، جنگ نرم را آغاز کرده و تفکر و باور جوانان را هدف قرار داده است.

حجت الاسلام سید محمدنبی موسوی فرد با تاکید بر توجه جدی به جنگ شناختی افزود: دشمن سالها در تلاش است از طریق جنگ نرم به انقلاب و آرمان‌های نظام خدشه وارد کند که باید در این زمینه برای مقابله با توطئه‌های دشمن ذهن جوانان را آماده و تقویت کنیم.

خراسان رضوی (مشهد)

امام جمعه مشهد گفت: معیشت خُرد مردم به گونه‌ای ایمن‌سازی شود که یک کارگر با حداقل دستمزد بتواند زندگی خود را تامین کند.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: ایمن‌سازی معیشت یعنی هر روز نرخ تازه‌ای به وجود نیاید و هر حادثه کوچک، ایجاد گرانی نکند و معیشت اقشار به هم نخورد.
وی ادامه داد: اقتصاد باید به گونه‌ای باشد تا حداقل‌ها برای مردم قابل تامین باشد و اگر فردی مدیریت مردم را قبول کرد باید این معیشت را مدیریت کند.

فارس (شیراز)

 نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه بررسی دوره‌های مختلف مجلس نشان می دهد استان فارس چهره‌های تاثیرگذار در مجلس کم داشته گفت: باید تلاش کنیم تا در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افراد متخصص، متعهد تاثیرگذار به مجلس راه یابند.

آیت الله لطف‌الله دژکام با اشاره به روند نام نویسی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: جمعی وارد این عرصه شدند، اینکه جمعی احساس وظیفه سیاسی یا دینی برای حضور در انتخابات کردند ارزشمند و مبارک است اما مهمتر از آن احساس وظیفه ای است که مردم باید در انتخاب نمایندگان داشته باشند.

 لرستان

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: ۱۶ آذر روز دانشجو، روز سلطه همه اراده ها علیه استعمار و استکبار است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی افزود: چهار ماه پس از کودتای ننگین ۱۳۳۲ نیلسون معاون ریس جمهوری امریکا به ایران امد که همین امر منجر به اعتراض دانشجویان شد و سه نفر از آنها در روز  ۱۶ آذر توسط عوامل رژیم شاهنشاهی به شهادت رسیدند. امروز نیز باید همچنان باید تمامی اراده ها علیه شیطان بزرگ  و برای شکست استعمار بکار گرفته شود.

گیلان  (رشت)

 نماینده ولی فقیه در گیلان گفت:هیات های اجرایی و نظارت در رد صلاحیت ها ابروی افراد را حفظ کنند.

ایت الله اظهار داشت: اگر کسی را رد صلاحیت می کنید اشکالاتش را فقط با خودش مطرح کنید.

وی با بیان اینکه هیات‌های اجرایی باید ظرافت لازم را داشته باشند ، افزود: نباید افراد فاقد شرایط لازم تایید صلاحیت  و مردم به شورای نگهبان بدبین شوند.

وی تاکید کرد : ما از هیئت نظارت شورای نگهبان نیز می‌خواهیم افراد فاقد صلاحیت لازم را تایید صلاحیت نکنند و داوطلبان  شرایط لازم را برای نمایندگی از جمله توانایی حرف زدن،  عمل کردن،  ساده زیستی و مردم داری را داشته باشند.

البرز(کرج)

نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج گفت: امروز آمریکا، رژیم اسرائیل و ارتجاع کثیف منطقه در چنبره قدرت ایران گرفتار شده است.

آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی افزود: هزینه هایی که استکبار در عراق، لبنان و سوریه ایجاد کرده اند به دلیل باتلاقی است که در آن گیر افتاده و نه راه پس دارند و نه راه پیش.

وی اضافه کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی در دنیا بیداری اسلامی ایجاد شده و این نشان می دهد که راهی که امام (ره) پیش از این گفته بود درست رفته ایم و انقلاب اسلامی توانسته دست ابرقدرت ها را از منابع و منافع کشور دور کند که پیروزی بزرگی است.

کرمان

 امام جمعه موقت کرمان گفت: فتنه جدید دشمن استفاده از مطالبات مردمی و سوار شدن بر آنان برای ساقط کردن حکومت‌ها است.

حجت الاسلام احمد شیخ‌بهایی افزود: دشمن با این اقدام دولت را در کشورهای لبنان و عراق مجبور به استعفا کرد و در ایران منتظر فرصت بودند که راه به جایی نبردند.

مردم و نمازگزاران کرمانی پس از اقامه نماز جمعه  در حمایت از «راهپیمایی‌های بازگشت مردم فلسطین» به خیابان‌ها آمدند و  با سردادن شعارهایی جنایات رژیم صهیونیستی را در این کشور محکوم کردند.

اردبیل

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و امام جمعه اردبیل گفت: لایحه منطقه آزاد با نامه دولت حل نمی‌شود و احتیاج به مصوبه هیات دولت دارد و اگر مجلس این لایحه را به همراه مصوبه هیات دولت به شورای نگهبان ارسال می‌کرد، تصویب می‌شد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی افزود: ما با همکاری مدیریت ارشد و نمایندگان استان در مجلس با تمام توان پیگیر موضوع هستیم و  اخذ مصوبه هیات دولت مشکلی ندارد چون لایحه، لایحه خود دولت است و بعد از آن با رای مجلس و ارسال دوباره به شورای نگهبان، موضوع حل خواهد شد و برای این امتیاز استان سال‌ها تلاش کرده‌ایم و به هیچ وجه از آن کوتاه نخواهیم آمد و شعار ما این است "منطقه آزاد، یا برای تمام استان‌های مرزی یا برای هیچکس" خلاف این، تبعیض بیّن و مصداق بارز بی‌عدالتی است.

آذربایجان شرقی (تبریز)

 امام‌جمعه موقت تبریز با اشاره به دسیسه‌های گوناگون دشمنان علیه دولت و ملت ایران، گفت: یکی از اهداف اصلی دشمنان سخت کردن ادامه حیات دولت است تا مجبور به استعفا شود.

حجت‌الاسلام احمد مطهری‌ اصل  افزود: در همین راستا ایجاد دودستگی بین دولت و ملت از اهداف دیگر دشمنان است تا شرایط سیاسی و اجتماعی لبنان و عراق را تحمیل کرده و هر کاری دوست دارند سر این کشورها و البته ایران بیاورند که در این راه بدون تردید با شکستی دیگر مواجه خواهند شد چون بصیرت ملت ایران هرگز چنین اجازه ای به دشمنان نخواهد داد.

آذربایجان غربی (ارومیه )

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه گفت: سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی باید از دانشگاه‌ها برچیده شود که این امر در بهبود وضعیت دانشگاه‌ها بسیار موثر است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: دانشجویان و دانشگاهیان باید با مدنظر قراردادن مطالبه‌های مقام معظم رهبری از این قشر، اصلاح اوضاع دانشگاه و جامعه را در دستور کار قرار دهند.

زنجان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: ملت ولایتمدار ایران اسلامی با اتحاد و همدلی به حتم دشمنان این کشور در عرصه اقتصادی را شکست خواهند داد.

حجت الاسلام علی خاتمی افزود: انقلاب اسلامی در ۴۰ سال اخیر شاهد دشمنی دشمنان ایران اسلامی در عرصه سیاسی و فرهنگی بوده است. در زمان حاضر نیز شاهد دشمنی دشمنان در عرصه اقتصادی است و اگر راه را به درستی تشخیص دهیم به حتم با اتحاد و همدلی آنان را شکست خواهیم داد که باید به قدرت و نصرت خداوند نیز ایمان داشته باشیم.

مرکزی (اراک)

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: وجود فساد در جامعه سم است و باید با افراد مقصر برخورد و آنان را محاکمه کرد زیرا در جامعه اسلامی جایی برای افراد فاسد و ضایع‌کننده حقوق مردم وجود ندارد.

آیت الله«قربانعلی دری‌نجف‌آبادی» افزود:قوه قضاییه پیش قدم شده است و در تلاش است با این عناصر فاسد مبارزه کند.

وی اظهار داشت: باید با هر مقوله‌ای که کشور را به عقب می‌برد و تحقق عدالت اجتماعی را به تاخیر می‌اندازد و باعث چالش اجتماعی می‌شود، مبارزه کرد.

یزد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: دشمن بعد از شکست در عرصه‌های مختلف علیه انقلاب اسلامی به دنبال شایعات و شبهات و تضعیف سرمایه‌های اجتماعی است که بصیرت مردم و مسئولان موجب خنثی شدن آن میشود.

آیت الله محمدرضا ناصری نیز  به حوادث اخیر کشور اشاره کرد و آن را نقشه‌ای توسط دشمنان برای ضربه زدن به اصل نظام ذکر کرد و افزود: ایجاد تردید در بین مردم و جوانان جزو برنامه‌های اصلی استکبار جهانی است.

بوشهر

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید در برابر خدا، خون شهدا و مردم احساس مسوولیت کنند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در درس خارج از فقه در خصوص کسانی که برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی اقدام به ثبت‌نام می‌کنند افزود: هر مسوولیت و پستی یک سری تعهد و نکات مسوولیتی ویژه‌ای برای فرد به وجود می‌آورد.

مازندران (ساری)

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: دیدار نامزدهای انتخابات مجلس با اینجانب بیانگر حمایت من نیست و نخواهد بود.

آیت الله  محمد باقر محمدی لائینی گفت: دیدار نامزدهای انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی نباید به معنی حمایت بنده و دفتر نمایندگی ولی فقیه در مازندارن تعبیر شود. من فقط موارد لازم را به نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گوشزد خواهم کرد و اهداف نمایندگی ملت را برای آنان بازگو می کنم. 

قزوین

امام جمعه موقت قزوین گفت: دشمنان و فتنه‌گران بدانند هر قدر توطئه کنند، ملت ولایتمدار ایران هیچگاه دست از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نمی‌کشد.

حجت‌الاسلام علی قابل با بیان اینکه دشمن به هر شکل می کوشد تا کشور را دچار بحران کند، اظهار داشت: خائنین و دشمنان در این هفته به آشپزخانه دانشگاه صنعت و معدن نفوذ کرده و شیر گاز را بریدند این در حالی است که این عملیات با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) ناموفق شد.

کردستان (سنندج )

 امام جمعه موقت سنندج گفت: نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی امانت بزرگی است و موکلان انتظار امانتداری خوب و شایسته از نمایندگان خود در این عرصه دارند.

ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سنندج اظهار داشت: کسانی که برای نمایندگی مجلس داوطلب می‌شوند امانت مهمی پیشرو دارند و باید امانت‌دار بوده و در کار خود جدیت داشته باشند.

 سیستان و بلوچستان (زاهدان)

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: دانشجویان در یک کلمه لشکری فعال در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، علمی، دفاعی و تمامی عرصه‌های مورد نیاز جامعه هستند که باید از ظرفیت این لشکر به درستی بهره برد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی محامی اظهار داشت: یکی از راه های تحصیل تقوا استفاده درست و بهینه از نعمت ها و فرصت هایی است که خداوند به ما عطا می‌کند.
 

نظر شما