شناسهٔ خبر: 36830743 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه شیراز:

عدالتخواهی ویژگی جریان دانشجویی است/ لیستی در انتخابات ندارم

50031

امام جمعه شیراز با اشاره به در پیش بودن 16 آذر، روز دانشجو، ضمن گرامیداشت این روز، عدالتخواهی، آرمانخواهی، ضد استکبار و استبداد بودن را از ویژگی‌های جریان‌های دانشجویی دانست و خواستار توجه به این ویژگی‌ها شد.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه 15 آذر شیراز با اشاره به در پیش بودن روز دانشجو و مصادف بودن این روز با رحلت حضرت معصومه(س)، گفت: دانشجویان از موتورهای حرکت‌های اجتماع محسوب می‌شوند، جوان، با فکر، فعال هستند و این انرژی هرجا وارد شود، موتوری برای حرکت اجتماع است.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه هر کس بخواهد و نخواهد آینده کشور در دست دانشجویان است،‌ ویژگی‌های حرکت دانشجویی را یادآوری کرد و گفت: دانشجو باید عدالتخواه، آرمانخواه، ضد استکبار و ضد استبداد باشد، دانشجو هر شکلی از استبداد و استکبار و بی عدالتی را دید حق دارد اعتراض کند.

نماینده ولی فقیه خاطرنشان کرد: باید قدرت مطالبه‌گری، ‌تصمیم‌سازی برای عزیزان دانشجو در تشکل‌های مختلفی که وجود دارد فراهم شود و ما از این امکان ارزشمند کشور یعنی جمعیت انبوه دانشجویی حسن استفاده بشود.

آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره به قرارداشتن در روز پایانی ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس گفت: بسیاری از امور شهر و استان و کشور به نظر و موضع‌گیری نمایندگان وابسته است، کسی که به مجلس می‌رود اگر دلش به حال مردم بسوزد، نتیجه برای مردم خواهد بود، اگرنه نمی‌شود؛ اینکه بگردیم و شخصیتی پیدا کنیم که دلسوز و خدمتگزار مردم باشد، کار مردم است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه نتیجه انتخاب مردم در انتخابات مجلس مستقیم بر مردم اثرگذار خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما از غیب خبر نداریم، برای آنکه موفق به انتخاب شایسته شویم مسلما باید در درگاه خدای متعال توسل، انابه، توجه و دعا داشته باشیم؛ از خدا بخواهید که بهترین را به دلتان بیندازد، این جز با کمک خداوند نمی‌شود به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در قرآن آمده است؛ گفت: خدا بنده شناس است و این قسمت را باید از خدا بخواهیم که کمک کند، اگرچه ما باید تلاش کرده و پرونده فرد و گذشته او را به خوبی بررسی کنیم.

امام جمعه شیراز تخصص را هم بسیار مهم دانست و گفت: مهمترین کار مجلس قانون‌گزاری است و برای این باید فرد خبره باشد، اگر کسی را به مجلس بفرستیم که خبرگی ندارد، آنجا هم نقش آفرین نخواهد بود؛ باید به دنبال متعهدترین‌های متخصص و متخصص‌ترین‌های متعهد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در ادواری که فارس در مجلس نماینده داشته، چهره‌های تاثیرگذار کم فرستادیم، نه اینکه اصلا نفرستادیم، حال آنکه فارس ادعا دارد مهد فرهنگ کشور است؛ بنابراین باید کسانی به مجلس بفرستد که استوانه باشند؛ کسی که بتواند به صندلی هیئت رئیسه تکیه بزند؛ به ریاست کمیسیون‌ها منصوب شود.

وی با بیان اینکه باید جایگاه فارس را در قانونگذاری ارتقاء داد، گفت: چنین شخصیت‌هایی هستند، هر جریانی از جریان‌های فکری و سیاسی، نخبگانشان را برای فارس مد نظر قرار دهند نه اینکه نفرات دوم و سوم خود را برای فارس در نظر بگیرند.

امام جمعه شیراز لزوم مطالبه از مدیران گفت: تصریحا می‌گویم هیچ لیستی، لیست بنده نیست، نظر در مورد این موضوعات نمی‌دهم و به نظرم امام جمعه هم نباید در این مسائل دخالت کند، مردم باید تصمیم‌ بگیرند و نظر بدهند؛ دیگری نمی‌تواند آن را به دوش بکشد.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه تصمیم‌گیرنده برای مجلس مردم هستند، ابراز امیدواری کرد که در این دوره بهترین‌ها توسط مردم انتخاب شده و حرکت کشور به سمت توسعه و پیشرفت و خوبی تسریع شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به بیستم آذر، سالگرد شهادت حضرت آیت‌الله دستغیب، امام جمعه شهید شیراز، او را بزرگمرد تقوا،‌ علم و اخلاق دانست و گفت: بدن او مانند جدش امام حسین(ع) تکه تکه شد تا انقلاب اسلامی بماند؛ تا روز چهارشنبه که سالروز شهادت آن بزرگمرد است، مراسم‌های مختلفی پیش‌بینی شده و دعوت می‌کنم برای حضور منسجم، قوی و جدی در مراسم بزرگداشت ایشان.

آیت‌الله دژکام در یادآوری یک درس از شهادت آیت‌الله دستغیب، گفت: شهید دستغیب آن روز که به شهادت رسید، مثل شهید بهشتی، مظلوم بودند، هر تهمت و افترایی را به آنان زدند و آنها به خاطر خدا صبر می‌کردند اگرچه می‌توانستند پاسخ بدهند؛ او به فکر دین بود نه خودش.

وی با بیان اینکه این نوع بازی را در جنگ روانی دشمن  داشته و دارد، گفت: دشمن هر کس را احساس کند پای نظام ایستاده و می‌خواهد از نظام اسلامی دفاع کند، به شکلی ترور شخصیت یا ترور شخصی می‌کند، یا می‌کشند یا آبرویشان را می‌برند؛ شاید در زمان شهیدان دستغیب و بهشتی این همه ابزار برای شایعه پراکنی نبود که امروز هست.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: کسانیکه مورد حمله قرار می‌گیرند بدانند که دشمن می‌خواهد آنان را سرگرم کند؛ باید حواسشان به انقلاب و پیشبرد اهداف انقلاب و نظام اسلامی باشد، باید صبر کرد.

او یکی از مراحل جنگ تبلیغاتی را جنگ شناختی دانست و خاطرنشان کرد که دشمن در این مرحله به دنبال تغییر شناخت مردم نسبت به مسائل است، دشمنان قصد دارند که خوب را بد و بد را خوب جلوه دهند.

امام جمعه شیراز وظیفه دانشگاهیان و حوزویان را در مقابله با این جنگ شناختی بسیار حساس و مهم توصیف کرد.

آیت‌الله دژکام در خطبه اول نماز، در ادامه مباحث هفته‌های گذشته در خصوص شرایط و درجات ایمان، به ارتباط ایمان با صبر پرداخت و ضمن اشاره به حدیثی از حضرت امام صادق(ع) پیرامون زندگی پیامبر مکرم اسلام(ص) و صبر ایشان در برابر مصائب و نتیجه دادن آن صبر، اهمیت شکیبایی برای دستیابی به نتیجه را یادآور شد.

امام جمعه شیراز گفت: صبر یک خلق نفسانی است، انسان می‌تواند صبور باشد یا کم صبر، هر انسانی این اختیار را به خود داده که در مسائل زندگی چگونه رفتار کند، اما اگر صبر و شکیبایی پیشه کند، ایمانش تقویت خواهد شد؛ در صورت ناشکیبایی، ایمانش صدمه می‌خورد.

او با اشاره به حدیث یاد شده و لزوم توجه همه مسلمانان به احادیث ائمه، گفت: شایسته است که مطالب مربوط به اهل بیت به عنوان گنجینه‌های ارزش‌های انسانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ ایکاش در اینترنت و فضای مجازی هم این احادث را بیشتر می‌دیدیم؛ بسیاری از مطالب درج شده در این گروه‌ها ممکن است فردا به کار نیاید، اما این احادیث برای همه عمر کارآیی دارد.

امام جمعه شیراز با اشاره به حدیث مورد نظر از امام صادق(ع) در خصوص اهمیت صبر، گفت: اگر کسی صبر می‌کند مدت کمی صبر خواهد کرد اما اجر آن جاویدان خواهد بود. این را به خود بقبولانیم که صبر کردن ارزش دارد.

وی گفت: در بحث مسائل سیاسی و انقلابی، رهبر معظم انقلاب مکرر تاکید کرده‌اند که می‌توانید مقاومت کنید یا سازش، اگر مقاومت کنید عزت دنیا و آخرت را داریم و اگر سازش، هم در دنیا خوار و ذلیل خواهیم بود هم در آخرت.

او با بیان اینکه تمام مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با صبر حل می‌شود، گفت: امام صادق فرموده که خدای متعال پیامبر را که مبعوث فرمود، دستور داد که باید صبر کرده و با مردم مدارا کنی؛ مدارا کردن با مردم وقتی حرف درشت می‌شنوی خیلی سخت است اما خداوند به پیامبر دستور داده بود به صبر.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: پیامبر صبر کرد تا جایی که حتی حرف‌های خیلی درشتی به او زدند؛ در تاریخ زندگی پیامبر نگاه کنید، غیر از حرف سنگین، به ایشان سنگ می‌زدند و خاکستر بر سرشان می‌ریختند، اما پیامبر به دستور خدا عمل کرد.

امام جمعه شیراز در ادامه یادآور شد که در طول انقلاب مسائل مختلفی برای مردم ایران، امام امت و رهبر معظم انقلاب پیش آمده است، گفت: تحولات اجتماعی زمان‌بر است؛ شما انقلاب کردید که می‌خواهیم دنیا را تغییر دهیم؛ پای این موضوع ایستادن آسان نیست؛ اینکه کسی بگوید به سرعت این تحولات قابل انجام است، ممکن نیست.

آیت‌الله دژکام با اشاره به آیات الهی نازل شده به پیامبر در خصوص صبر، گفت: پیامبر صبوری کرد تا جایی که به خداوند بد گفتند؛ اینکه به مسجد تعرض می‌کنند و مساجد را به آتش می‌کشند، از قبل بوده و حالا برای ما تکرار می‌شود؛ کسی که خدا را قبول ندارد چطور می‌توان به او موضوعی را مطرح کرد.

او با اشاره مجدد به حدیث امام صادق(ع)، گفت: حتی در زمانیکه به خداوند هم توهین شد،‌ خدای متعال به رسولش توصیه کرد که همچنان صبر داشته باشد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه با طرح این سئوال که آیا وقت میدان داری مسلمانان نرسیده است، گفت: برای پاسخ به این سئوال صبر و مقاومت و ایستادگی نیاز است؛ هر کس صبر کند خدا در دنیا نشانش می‌دهد که دشمنش خوار شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: مردم ایران نزدیک به 2 سال است در برابر تحریم‌های ترامپ صبر می‌کنید، گاهی ممکن است که فشار بیاید و دل انسان بشکند، اما اگر صبر کنید خواهید دید که ترامپ را مار و مور می‌خورد و ملت ایران و مسلمانان، عزتمند در جهان خواهند ماند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما