شناسهٔ خبر: 36830685 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خطیب نماز جمعه:

هدف قراردادن دانشگاه توسط دشمن، حاکی از تاثیرگذاری آن در انقلاب/ برای مقابله با فتنه های دشمن باید مساجد را فعال کرد

خطیب نماز جمعه کرمان با اشاره به مناسبت های جاری، از جمله روز دانشجو مطالبی بیان کرد و با اشاره به مشکلات کنونی جامعه بر فعال شدن مساجدبرای مقابله با فتنه های دشمن تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام احمد شیخ بهائی  امروز (۱۵ آذر) در خطبه های نماز جمعه با توصیه به رعایت تقوای الهی و توجه داشتن به فرامین خدا که هر جا دستور داده اجرا کنیم، گفت: تقوا در پرهیز از گناهان و انجام واجبات خلاصه می شود لذا باید حریم خدا را نگه داریم و حرمت فرمان خدا را حفظ کنیم که در تمام زندگی و در هر موضع گیری فردی و اجتماعی و هر سخن و نگاه و هر عمل و هر عکس العمل جریان دارد لذا رعایت تقوای جمعی، فردی، کاری، در خانواده، در محله، در مسجد و محل کار، در برخورد با پدر و مادر و همسر، فامیل و فرزند در همه جا تقوا را باید رعایت کرد.

 

خطیب نماز جمعه در ادامه بیان داشت: اسلام در قدم اول با جهل مبارزه می کند و انسان ها باید آگاه باشند و بدانند دوران قبل از اسلام دوران جاهلیت است که یکی از جلوه های جاهلیت، جهل است یعنی نادانی، نابلدی و دوری از هرگونه علم و آگاهی و اسلام در قدم اول علم را آورد و اولین آیات صحبت از قرائت به نام خدا، تعلیم و قلم است.

 

وی با اشاره به اینکه انسان دو خلقت دارد، ادامه داد: انسان با علم تولدی دیگر پیدا می کند و این علم منحصر در علم دین نیست بلکه کل عالم هستی در اختیار بشر است و کلید آن علم است لذا در همه رشته ها و همه زمینه ها که امکان استفاده بشر در دنیا و آخرت، در زندگی فردی و اجتماعی وجود دارد راه علم باز است که باید در این خصوص کار کرد که مهمترین علم، علم توحید و معارف و احکام و اخلاق دین است.

 

حجت الاسلام شیخ بهائی در ادامه گفت: علم تنها، کافی نیست بلکه این علم باید در مسیر صحیح به کار گرفته شود لذا اگر دنبال علم، عمل نباشد، یکی از بدترین و زشت ترین تعبیرات و تمثیلات خدا است که اگر انسان ها بفهمند در این آیه (۵ جمعه) نهفته است.

 

وی با اشاره به اینکه تقوا لازم داریم تا از جهل سراغ علم بیاییم و یک تقوا لازم داریم که از علم به عمل برساند، بیان داشت: اگر فهمیدید که خدا حاکم مطلق بر این عالم است و زیر بار طاغوت ها رفتیم این یعنی اگر فهمیدی که خدا حکیم و علیم و بصیر و رزق به دست او است و بعد جلوی دیگران کرنش کردی تسلیم آن هایی شدی که در مقابل راه خدا هستند و... این علم در مرحله عمل اثری نکرد که خدا یکی از بدترین مثل ها را می فرماید که " مثل الاغی است که بار کتاب بر پشت خود حمل می کند و از این کتاب ها جز سنگینی کاغذ چیزی نمی فهمد"؛ این مثل بدی برای کسانی است که آیات خدا را تکذیب کردند.

 

 

 

خطیب نماز جمعه کرمان در ادامه بیان کرد: این درد زمانه ما است که 400 سال است که جهان بشریت مبتلا به عالمان و دانشمندانی است که علم آن ها در مسیر اهداف شیطانی قرار گرفته و کشورهایی که عنوان کشورهای پیشرفته دارند در ظلم و جنایت و کشتار و بی عدالتی در دنیا و در تاریخ بی مثل و بی نمونه شده اند لذا این همان علمی است که وقتی در مسیر حق قرار ندارد و به علم عمل نشود این همه مفسده ایجاد می کند.

 

 

وی با اشاره به اینکه خدا ظالمان را هدایت نمی کند بلکه کسی را هدایت می کند که بخواهد به مسیر صحیح برود اما کسی که مسیر را می داند و خود را به بیراه زده است آیا هدایت کردن این فرد امکان دارد؟ افزود: درد جامعه امروز بشری این است که به حساب علم نسبت به قرن های گذشته پیشرفت های حیرت انگیز دارد اما همین جامعه(بشری) دچار جنایات حیرت انگیزی است که در تاریخ نمونه ندارد.

 

 

 

حجت الاسلام شیخ بهائی در ادامه با اشاره به اینکه چه کشتارها و چه حق کشی ها در این عالم اتفاق می افتد که ثمره علم بی عمل است، گفت: در روایاتی بیان شده که انسان عالم حساب نمی شود تا وقتی به علم عمل نکند لذا دوران جاهلیت یک ریشه از جهل به معنای نادانی است و یک ریشه از جهالت به معنای ندامت کاری است بنابراین علم با عمل همراه است و هرکس بداند عمل می کند لذا در روایتی دیگر است که اگر انسانی علم او افزایش پیدا کند اما هدایت او بیشتر نمی رود از خدا دورتر می شود و سقوط می کند.

 

وی در خطبه دوم بیان کرد: از مخالفت خدا بپرهیزید زیرا مرگ و قیامت نزدیک است و هرکس مسئول اعمال خود خواهد بود لذا فرصت محدود است و هر نفری از دنیا می رود یک نفر صف جلو می رود و همه ما در صف هستیم لذا فریاد الرحیل بلند شده و قریب است که ما هم نوبتمان شود و وقتی نوبت برسد فرصت و اجازه هیچ کاری نیست.

 

 

خطیب نماز جمعه با اشاره به سالروز وفات حضرت معصومه که به عشق برادر و امام زمان خود به ایران آمد اما در قم دیار ابدی و مرقد ابدی خود قرار داد، گفت: به جبران مخفی بودن قبر زهرای مرضیه خدا تمام شکوه و عظمت را به فاطمه معصومه داد و قبر او محور شد و علوم اهل بیت از آن جا منتشر می شود و انقلاب اسلامی از قم به همه عالم صادر می شود که افتخاری برای ما ایرانی ها است.

 

 

وی ضمن اشاره به سالروز شهادت شهید دستغیب و نیز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: گزارش ها مشکلی را حل نمی کند بلکه باید خروجی های کار را دید و حضور شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی موثر بوده است اما آیا تمام انتظارات را برآورده کرده؟ آیا اوضاع فرهنگی جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی دشمن چقدر توانستیم موفق باشیم؟

 

 

 

حجت الاسلام شیخ بهائی با اشاره به روز دانشجو، گفت: دانشجویانی که در انقلاب پیشتاز بودند چه در انقلاب سال 57 که دانشگاه های ما عرصه اظهار وجود دانشجویانی بود که خون آن ها برای دفاع از اسلام زمین ریخت و چه در سال 58 انقلاب دوم که علیه آمریکا در فتح لانه جاسوسی پیش قدم بودند و چه در سال های دفاع مقدس که دانشجویان و اساتید تمام علم و اندوخته دانش خود را در خدمت دفاع مقدس قرار دادند و چه در سال های بعد که به دستور رهبری، نهضت نرم افزای و تولید علم و سال های بعد مراکز دانش بنیان و گروه های جهادی، دانشجویان پیشتاز بودند اگر چه بعضی ها می خواستند با اقدامات ساختار شکنانه چهره دانشگاه ما را تخریب کنند اما دانشگاه و دانشجویان ما در خدمت انقلاب و اسلام بودند و خواهند بود.

 

 

وی با اشاره به اینکه در هسته ای دانشگاه های ما جلو بودند، گفت: در صنایعی که در دنیا به عنوان قله علم شناخته می شود، در هوافضا و نانو، در فعالیت های و پروژه های عظیمی مانند پالایشگاه عسلویه، ستاره خلیج فارس و طرح های عظیمی که در حال اجرا است، دانشجویان در حال فعالیت هستند که از افتخاران نظام جمهوری اسلامی است که دانشگاه ها از نظر کمی و کیفی رشد پیدا کردند.

 

 

خطیب نماز جمعه افزود: وزارت اطلاعات از کشف توطئه ای در یکی از خوابگاه های دانشگاهی خبر داد که هسته تخریب در آن جا  لوله گاز را بریدند تا با انتشار گاز حدود 200 نفر دانشجو را در معرض تهدید قرار دهند و بعد به اسم کم کاری نظام بگذارند که این نشان می دهد دانشگاه ما در پیشرفت انقلاب تاثیر دارد و نشان می دهد دانشگاه مشت به دهان امریکا کوبیده و دانشجو و دانشگاه ما، پشت سر رهبری و با مردم است و الا دشمن چرا دانشگاه و دانشجو هدف قرار داده است؟

 

 

وی افزود: مشکلاتی که در جامعه وجود دارد ناشی از کم کاری و ندانم کاری و بی تدبیری ما و ناشی از فشار سنگین دشمن در جبهه های مختلف است اما همت مردم و دانشگاه و دانشجو ما جبران می کند و آن ها در همه صحنه ها پیشتاز هستند.

 

شیخ بهائی در ادامه گفت: در حال حاضر مشکلاتی در جامعه است که گروه های جهادی و بسیج و مردم پیشتاز هستند و اشرار که ابزار فتنه شده اند در این شرایط همان تلفات تهاجم فرهنگی است.

 

 

وی افزود: تهاجم فرهنگی با نظامی فرق دارد، در تهاجم نظامی تلفاتی وارد می شود، شهدا و مجروحین سعادتمند هستند اما تلفات تهاجم فرهنگی تلفات آن ها نیروی دشمن می شوند لذا مقام معظم رهبری در دستورات خود به بسیج دستور دادند محله ای عمل کنید و مساجد محور باشند.

 

 

 

خطیب نماز جمعه گفت: الان فتنه جدید دشمن، استفاده از مطالبات مردمی و سوار شدن بر آن ها به دست اشرار است؛ در لبنان دیدید چه شد دولت استعفا کرد و در عراق هم همینطور و خرابی ها بالا رفت و در ایران سه سال کار کرده بودند و منتظر فرصت بودند البته پیش بینی برای انتخابات بود اما قصه بنزین همه آن ها غافلگیر کرد و لذا وقتی وارد میدان شدند نتوانستند آن طور که برنامه ریختند عمل کنند.

 

 

وی با تاکید بر اینکه این می طلبد مساجد فعال شوند و بسیج و اساتید و روحانیت و مردم ما در برنامه های مردمی و بصیرت افزایی و حل معضلات و مشکلات پیش قدم شوند زیرا دشمن می خواهد با فشار ملت ها را به نقطه ای برساند بپذیرند که راه علاج تسلیم در مقابل دشمن است؛ گفت: فعلا'' طرح جنگی دشمن است که باید هوشیار باشیم البته باید از کم کاری ها استغفار به درگاه خدا و عذرخواهی به درگاه مردم داشته باشیم و مسئولین باید کمر همت ببندند لذا در حد امکانات کار کردن هنر نیست بلکه هنر این است که بدون امکانات کار کنیم.

 

 

 

شیخ بهایی در خصوص انتخابات و ثبت نام ها گفت: کسانی که در خود صلاحیت نمی بینند، هزینه دستگاه را بالا نبرند چه فایده دارد که عده زیادی که صلاحیت ندارند ثبت نام کنند و حداقل این است که وجه منفی برای نظام درست کنند

 

وی در ادامه خطبه دوم بیان کرد: سیل خبر نمی کند لذا به مسئولین تذکر می دهم گزارشی به مردم دهند و مردم هم هرجا نقصی دیدند اطلاع دهند تا شاهد اتفاقاتی مانند اول امسال نباشیم.

 

بر اساس گزارش شبستان، بعد از نماز جمعه به حمایت از جمعه های بازگشت به فلسطین راهپیمایی با حضور پرشور مردم کرمان انجام شد.

 

 

 

 

نظر شما