شناسهٔ خبر: 36830496 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

غربالگری کل ژنوم‌های انسان‌ها برای درمان بیماری‌ها

محققان می گویند با غربالگری و بررسی کل ژنوم های انسانی می توان ژن های معیوب بیماری زا را با سرعت و دقت بیشتری شناسایی کرد و جلوی ابتلا به بیماری های خطرناک را گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از یاهونیوز، محققان می گویند غربال گری کل ژن ها باعث می شود تا شناسایی سریع تر بیماری های خطرناکی همچون انواع سرطان و برخی بیماری های قلبی تسهیل شود.

این اولین بار است که غربالگری کل ژن های انسان ها به عنوان روشی برای مقابله با طیف گسترده ای از بیماری ها مطرح می شود. محققان می گویند این کار توسط پزشکان عمومی قابل انجام است و نتیجه آن جلوگیری از گسترش تومورهای سرطانی، ابتلا به بیماری های قلبی و برخی بیماری های دیگر است.

 

البته این نگرانی وجود دارد که چنین اقدامی برخی تاثیرات روانشناختی جانبی و خطرناک هم داشته باشد و لذا آزمایشاتی در این زمینه بر روی 20 بیمار در لندن انجام گرفته تا در صورت تبعات نامناسب از استفاده گسترده ازاین روش درمانی پرهیز شود.

اما اگر ثابت شود که این نوع غربالگری تاثیرات منفی بر روی افراد ندارد، آنگاه می توان از آن برای انجام آزمایش های ژنتیک مختلف و شناسایی ژن های معیوب بیماری زا استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظر شما