شناسهٔ خبر: 36830127 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سیاوش حقیقی با مهر مطرح کرد؛

«سگ‌ها دیشب نخوابیده‌اند» در پی اکران خارجی/ در «فجر» بازنده‌ایم!

زهرا منصوری

سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما ضمن انتقاد از روند فعلی تولید و اکران فیلم در سینماها کشور، تأکید کرد برنامه‌ای برای اکران تازه‌ترین فیلمش «سگ‌ها دیشب نخوابیده‌اند» در سینماهای ایران ندارد.

صاحب‌خبر -

سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت فیلم سینمایی «سگ‌ها دیشب نخوابیده‌اند» به کارگردانی رامین رسولی گفت: این فیلم آماده نمایش شده است اما ما برای آن فرم حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پر نکردیم. به طور کلی فکر می‌کنم این اثر به درد جشنواره ایران نمی‌خورد چرا که فیلم محصول افغانستان است. ضمن اینکه امسال در جشنواره فیلم فجر به قدری اسم‌های بزرگ دیده می‌شود که دیگر به چنین آثاری توجه نمی‌شود. یعنی ما از پیش بازنده‌ایم. البته همانطور که گفتم «سگ‌ها دیشب نخوابیده‌اند» برای کشور افغانستان تولید شده و دغدغه‌های این کشور را دارد.

وی درباره شرایط تولید در سینمای ایران افزود: به طور کلی در چند وقت اخیر به قدری هزینه تولید بالا رفته که دیگر نمی‌شود فیلم ساخت. دوستانی که برای یکی دو روز دستمزدهای زیادی به بازیگران دادند، هزینه‌های تولید را بالا بردند. به همین دلیل در این شرایط نمی‌شود کار کرد مگر اینکه پول بزرگی از یک سری جریانات، به دست افراد برسد و دست به تولید بزنند. 

حقیقی عنوان کرد: این موضوع شرایط را برای فیلمسازان مستقل سخت می‌کند و دیگر فیلمسازی سخت شده است. البته این روزها با بالا گرفتن تب ساخت فیلم‌های کمدی، دیگر هر سرمایه‌گذاری علاقه‌مند به تولید اینگونه فیلم‌هاست. به همین دلیل است که در سینما مدام فیلم‌های کمدی می‌بینیم. بحث دیگر این است که مگر ما چند کمدین داریم که مدام در فیلم‌های کمدیِ خوب، بازی کنند؟ دیگر داریم به جایی می‌رسیم که نه فیلم‌هایمان ارزشمند است و نه خوب می‌فروشند.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: در چنین شرایطی تنها فیلم اجتماعی که دارد خوب می‌فروشد «هزارتو» به کارگردانی امیرحسین ترابی است که آن هم به لطف تیزرهای تبلیغاتی فراوانش رخ داده است. کدام فیلم اجتماعی دیگر، خوب فروخته است؟ حتی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» هم فروش خوب و به حد انتظار نداشت. در این شرایط بعید می‌دانم افراد بتوانند به صورت مستقل کار کنند، مگر اینکه دولت و حاکمیت تصمیم بگیرند دست به تولید بزنند.

وی در پایان درباره برنامه‌ریزی برای اکران عمومی «سگ‌ها دیشب نخوابیده‌اند» هم اظهار کرد: ما برنامه‌ای برای اکران «سگ‌ها دیشب نخوابیده‌اند» نداریم و برای نمایش آن در خارج از کشور برنامه‌ریزی شده‌است. این فیلم پخش‌کننده‌ پاریسی دارد و او برنامه‌های لازم را اجرایی می‌کند.

نظر شما