شناسهٔ خبر: 36828086 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

​در مراسم تجلیل از فعالان عرصه کتابخوانی یزد مطرح شد؛

بی‌توجهی به کتابخانه‌های عمومی آسیب‌های اجتماعی به‌دنبال دارد

مراسم تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتابخوانی یزد با حضور مسئولانی استانی در محل کتابخانه جوادی یزد برگزار شد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم تجلیل از کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های برتر استان یزد با حضور احمد ترحمی معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد، رقیه دوست‌فاطمیها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در محل کتابخانه جوادی یزد برگزار شد.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این مراسم، گفت: کتابخانه جایی امن، آرام و دوست داشتنی است و من نیز افتخارم این است که یک کتابدارم. خیلی‌ها آرزو دارند که در این محیط فرهنگی کار کنند؛ اما این فضا نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

وی افزود: دولت و مجلس باید نگاه ویژه‌ای به بودجه نهاد کتابخانه‌ها داشته باشند که اگر این بودجه کاهش پیدا کند، خدمات کتابخانه‌ها تحت الشعاع قرار می‌گیرد و در پی آن جامعه دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شود که در سال‌های آینده بایستی هزینه‌های به مراتب بیشتری برای رفع این معضلات پرداخت کنیم.

احمد ترحمی، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد نیز در این نشست گفت: یکی از شاخص‌های ارزیابی توسعه و رشد فرهنگی و اجتماعی ملل، سرانه مطالعه، تیراژ کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: سرانه مطالعه در کشور در مقابل برخی از کشورها مانند ژاپن که 90 دقیقه است، بسیار پایین است و حل این معضل نیازمند فعالیت ویژه در زمینه کتاب و کتابخوانی است؛ کشوری که دارای سابقه دیرینه تمدنی هزار ساله و دارای علمای بزرگی است، نباید به گونه‌ای باشد که سرانه مطالعه آن 20 دقیقه باشد. امیدواریم هر کسی بر اساس نقش خود در این راه گام بردارد.

ترحمی درباره بحث فزایش بودجه کتابخانه‌های عمومی گفت: کتابخانه، خانه امن همه اقشار و محل تلاقی نگاه‌ها و دیدگاه‌ها است و زیبنده نیست که مجلس و دولت نگاهی کم به این مقوله فرهنگی داشته باشند و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی افزود: یکی از افتخارات من کتابداری است. من فعالیت‌های خودم را در ابتدا با این بخش شروع کرده‌ام.

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد گفت: قدر کتاب، کتابخانه و کتابخوانی را باید بدانیم زیرا محلی بسیار مناسب و زیبا برای ما است که باید از این فرصت را غنیمت بشماریم.

ترحمی گفت: محیط کتابخانه باید برای کتابخوان‌ها جذاب باشد و خلاقیت و ابتکار برای انجام وظایف صورت گیرد تا از این طریق بتوانیم اقشار مختلف را جذب کتابخوانی کنیم.

وی افزود: بایستی برای جذب کمک‌های خیرین تلاش شود زیرا دولت به‌تنهایی نمی‌تواند در این راه گام بردارد و نیازمند ظرفیت عظیم خیرین است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد بیان کرد: ارتباط دلی با مراجعین، جاذبه قوی کتابداران، اجرای طرح اهدای کتاب به مردم، استفاده از فضای مجازی به عنوان فرصتی برای تشویق کتاب و کتابخوانی از جمله شاخصه‌هایی است که باید کتابداران به آنها توجه ویژه ای داشته باشند.

ترحمی بیان کرد: زبان کتاب، زبان هنر و سلیقه است که نباید این زبان را با ادبیات خشن و بی روح جا به جا کرد و  بایستی توجه داشت که کتابخانه به عنوان پاتوق فرهنگی تبدیل شود.

در ادامه این مراسم نیز از کتابداران و فعلان عرصه کتابخوانی استان یزد تجلیل و قدردانی شد که اسامی آنها به شرح زیر است؛

کتابخانه حضرت زهرا (س) به عنوان کتابخانه برتر نهادی، کتابخانه روضه الشهداء مهریز به عنوان کتابخانه برتر روستایی، کتابخانه محمد مفیدی بافقی به عنوان کتابخانه نهادی برتر شایسته تقدیر، محسن رفیعیان - مسئول کتابخانه گردشگر به عنوان کتابخانه برتر مستقل، محمد علی سالم - مسئول کتابخانه شهدای شاهدیه، عزت اعتدال - کتابدار کتابخانه شهدای شاهدیه، فرحناز السادات میرنژاد - کتابدار کتابخانه حضرت زهرا (س) حمیدیا، زكيه قديريان- کتابدار کتابخانه كوثر ابركوه،‌هانی پاکنژاد- بازنشسته کتابدار برتر، مصیب مزیدی - کتابخانه امام علی (ع) تجلیل و قدردانی شدند.

همچنین در ادامه این مراسم نیز از مرصاد حدادزاده- عضو کودک کتابخانه فاطمیه بهاباد، مائده ستار- عضو کودک کتابخانه شهید ذبیح الله شفیعی ابرکوه، فاطمه نیک - عضو کودک کتابخانه حضرت ولی عصر (عج) هرات، نسیم ابراهیمی- عضو نوجوان کتابخانه امام علی (ع) یزد، مهدی جعفری - عضو نوجوان کتابخانه دکتر محمد جوادی یزد، اعظم مرادی مهرآبادی - عضو کتابخانه شهریار مهردشت، محمد رضا پورجنانی- عضو کتابخانه شرف الدین علی یزد، ملکه خان ملکوه - عضو کتابخانه آیت الله فاضل اردکانی، رستم عزتی - عضو کتابخانه آیت الله سید محمدکاظم طباطبائی یزدی، سید محمد رستگاری - فرماندار شهرستان یزد به عنوان انجمن برتر کتابخوانی، محمد کاظمی نسب - فرماندار محترم شهرستان  ابرکوه به عنوان انجمن برتر، رضا زارع زاده - فرماندار شهرستان مهریز به عنوان انجمن برتر، علیرضا نوکار - فرماندار شهرستان تفت به عنوان انجمن برتر، محمد زاده رحمانی - فرماندار شهرستان بافق به عنوان فرماندار برتر در حوزه مشارکت‌ها، ندا السادات دهقانی فیروز آبادی به عنوان خاطره نویس، فاطمه السادات نوروززاده و الهام نیای عباسی و فاطمه برزگرزاده به عنوان داوران کودک هدهد قدردانی شدند.

نظر شما