شناسهٔ خبر: 36827805 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شکست تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط مغرب و تل‌آویو

مقام‌های آمریکایی می‌گویند وزیر خارجه این کشور در سفر به مغرب، درباره عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی صحبت نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که بعد از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پرتغال، برای اولین بار به مغرب سفر کرد، نتوانست پیشنهاد خود را برای عادی‌سازی مناسبات رباط-تل‌آویو مطرح کند.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز (جمعه به وقت تهران) گفت در مذاکرات پامپئو با مسئولان مغرب، بحث عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح نشده است.

این مقام آمریکایی در نشست خبری کوتاه بعد از پایان سفر پامپئو به مغرب، گفت: «آن موضوع (عادی‌سازی روابط) بخشی از مباحثات انجام‌شده نبود... به نظر من، [گزارش‌ها در این باره] بیشتر درز تمایلات اسرائیل به رسانه‌ها بود که با سفر ما همزمان شد اما در دستور کار ما قرار نداشت».

این در حالی است که خبرنگار شبکه «کان‌نیوز» در تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از روزنامه «الشرق الاوسط» گزارش داد که شاه مغرب بعد از مطلع شدن از قصد وزیر خارجه آمریکا برای فشار آوردن به وی جهت برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی، با پامپئو دیدار نکرد.

پیش از این، رسانه‌های اسرائیلی از جمله شبکه 12 تلویزیون این رژیم و وبگاه «تایمز اسرائیل» در گزارش‌هایی نوشته بودند تل‌آویو به دنبال استفاده از این سفر برای عادی‌سازی روابط با رباط است. (جزئیات بیشتر)

مغرب از جمله کشورهای عربی است که با رژیم صهیونیستی رابطه دیپلماتیک و رسمی ندارد. در سال 2017 نیز شاه مغرب از شرکت در همایش آفریقای غربی انصراف داد تا با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مواجه نشود.

انتهای پیام/

نظر شما