شناسهٔ خبر: 36826149 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ریابکوف:برنامه موشکی ایران دفاعی است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما, معاون وزیر خارجه روسیه گفت: برنامه موشکی ایران بر اساس نیازمندی های این کشور توسعه یافته است.

سرگئی ریابکوف در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گفت: مدت توافق «استارت ۳» با آمریکا در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ پایان می‌یابد و با وجود آنکه آمریکا در پایبندی به اجرای این پیمان مشکلاتی را پدیده آورده مسکو همچنان خواهان تمدید این پیمان است. در صورت وجود اراده سیاسی می‌توان مشکلاتی را که درباره اجرای این پیمان وجود دارد حل و فصل کرد هرچند که زمان چندانی در اختیار نداریم.
وی که در برنامه «دیدار امروز» شرکت کرده بود گفت: در صورت دست نیافتن به یک توافق این پیمان خواهد مُرد و دیگر میان واشنگتن و مسکو هیچگونه معاهده‌ای که از رقابت تسلیحاتی به خصوص در زمینه تسلیحات هسته‌ای بکاهد وجود نخواهد داشت.
ما در برابر واقعیت نگران کننده جدیدی قرار خواهیم داشت و مجبور خواهیم بود که با این واقعیت تعامل کنیم. آمریکا هم اکنون به مساله نظارت بر مسلح شدن کشور‌ها به دیدی فراگیرتر از گذشته می‌نگرد. ما می‌دانیم که آمریکا از چین بار‌ها خواسته درباره برنامه‌های موشکی اش به مذاکره بپردازد. چینی‌ها مذاکره در این خصوص را رد کرده اند و ما موضع همکاران چینی خود را درک می‌کنیم و به آن احترام می‌گذاریم؛ بنابراین برای اینکه شاهد پیشامد‌های بدتری نباشیم ما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم که دست از توهمات خود بردارند و به صورت دوجانبه به همکاری خود با روسیه ادامه دهند. اگر کمیته مشترک مربوط به پیمان استارت ۳ فایده خود را به عنوان جایگاهی برای حل این مشکل از دست بدهد در آن صورت ما می‌توانیم در چارچوبی مذاکره‌ای گسترده‌تر که در برگیرنده تمامی جوانب راهبرد جهانی است عمل کنیم. متاسفانه پس از دور نخست فعالیت این کمیته که در ماه ژوئیه گذشته در ژنو صورت گرفت، مذاکرات بی نتیجه بود و ما نتوانستیم بر یک جدول کاری توافق کنیم. ما حتی نمی‌دانیم که واشنگتن به گفتگو ادامه می‌دهد یا نه. وضعیت نگران کننده است و رو به بحران می‌رود. ما هم اکنون در خلاء به سر می‌بریم، اما امید خود را از دست نداده ایم. شاید سال آینده بتوانیم تغییری در وضعیت ایجاد کنیم.
مجری الجزیره عربی از ریابکوف پرسید شما از پیشنهاد واشنگتن برای پیوستن به مذاکرات درباره برنامه موشکی سخن گفتید و خود روسیه نیز پیشنهاد کرده است که انگلیس و فرانسه نیز در این مذاکرات مشارکت داشته باشند، به نظر شما آیا زمان آن فرا نرسیده است که پیمان جدیدی تنظیم شود که این پیمان علاوه بر اینکه کشور‌های بزرگ را در بر بگیرد کشور‌هایی که به لحاظ نظامی نیز قدرتمند هستند مانند هند، پاکستان، اسرائیل و ایران نیز در بر بگیرد تا ثبات راهبردی بین المللی محقق شود بویژه آنکه ما اخیراً شاهد مسابقه تسلیحاتی جدیدی هستیم؛ معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این سوال گفت: من ایران را در این فهرست قرار نمی‌دهم. زیرا ایران امروزه بیش از هر کشور دیگری در زمینه هسته‌ای تحت نظارت قرار دارد و جایی برای این سخن باقی نمی‌ماند که گفته شود ایران به سمت نظامی سازی برنامه هسته‌ای خود پیش می‌رود بلکه مساله کاملاً برعکس است.
بر کسی پنهان نیست که روسیه چند سال پیش طرحی برای ایجاد مبنایی گسترده‌تر جهت مذاکرات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای پیشنهاد کرد. روزی فراخواهد رسید که وجود این ساز و کار دستجمعی امری ضروری خواهد بود، اما در زمان کنونی و در سایه تنش فراگیری که ایجاد شده روسیه و آمریکا به عنوان بزرگترین کشور‌های دارای زرادخانه هسته‌ای باید به صورت دوجانبه جهت تامین ثبات راهبردی و تامین نظارت بر تسلیحات همکاری کنند.
در خصوص انگلیس و فرانسه باید بگویم من بار‌ها بر ضرورت پیوستن این کشور‌ها برای تلاش جهت جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای تاکید کرده ام. ما به خوبی از روابط راهبردی فرانسه و انگلیس با آمریکا مطلع هستیم از این رو نمی‌توان با زرادخانه‌های هسته‌ای این دو کشور به صورت مجزای از زرادخانه هسته‌ای و سیاست نظامی پیمان ناتو تعامل کرد.
ما مدتی است که می‌شنویم آمریکا به دنبال توافقی است که بتواند مشکل برنامه موشکی ایران حل کند، اما بدانید که برنامه موشکی ایران بر اساس نیازمندی‌های دفاعی این کشور توسعه یافته است و در زمان مذاکرات هسته‌ای این مساله در گفتگو‌ها مطرح نبود، زیرا همه طرف‌ها از جمله آمریکا به خوبی از دشواری این مساله مطلع بودند. ما تجربه‌ای تاریخی برای جلوگیری یا کاهش برنامه موشکی کشور‌های مشخصی نداریم. علتی که ایران را به سمت توسعه برنامه موشکی خود سوق داده است صرفاً به این مساله مربوط می‌شود که تهران می‌خواهد توانمندی دفاعی خود را تقویت کند و امنیت ملی خود را حفظ کند و تلاش هر طرفی برای تحمیل شروط خود به ایران از طریق فشار، تهدید و تحریم، تجاوزی آشکار به حاکمیت ایران محسوب می‌شود.
ایرانی‌ها طرح‌های مختلفی درباره چگونگی ایجاد گفتگو و همکاری و تامین امنیت تنگه هرمز ارائه کرده اند. این طرح‌ها برای ما طرح‌هایی مهم و واقعی محسوب می‌شوند و با دیدگاهی که روسیه برای ایجاد سامانه امنیت جمعی که در منطقه خلیج فارس ارائه کرده است همخوانی دارد. این جایگزین است و این‌ها راه‌های دیپلماتیک هستند. با این حال ما فضای سیاسی پیرامون این منطقه را درک می‌کنیم و هیچ زمینه‌ای برای آغاز چنین کاری وجود ندارد و اوضاع کلی منطقه درباره چیزی کاملاً متفاوت هشدار می‌دهد. منطقه شاهد بسیج گسترده نیرو‌های نظامی در خود بوده است. این منطقه قابلیت انفجار یافته است. ما خطر این وضعیت را به خوبی درک می‌کنیم و به راه افتادن فرایندی سیاسی و مذاکره‌ای گسترده در خصوص تمامی مسائل را پیشنهاد می‌کنیم و من مطمئن هستم که می‌توان شرایطی فراهم کرد که این مساله را هم مورد بحث و گفتگو قرار داد.
مجری الجزیره عربی از معاون وزیر خارجه روسیه پرسید ایران، چین و روسیه قصد دارند در اقیانوس هند رزمایش مشترک برگزار کنند، به نظر شما این رزمایش تا چه حد می‌تواند اوضاع متشنج خلیج (فارس) را بدتر کند؛ ریابکوف گفت: باید به شما متذکر شوم که میان حجم حضور نظامی و رزمایش‌های ما با حضور نظامی و رزمایش‌های کشور‌های دیگر در این منطقه توازن برقرار نیست، ماهیت رزمایش‌هایی که آمریکا برگزار می‌کند رویکردی تنش آفرین دارد و بسیاری اوقات نه تنها به شکل تنش آفرینی عامدانه است بلکه تحریک مستقیم است. رزمایش‌هایی که شما از آن سخن گفتید علیه هیچ کسی نیست و به دنبال قدرت نمایی هم نیست. در سناریو رزمایش‌های ما چنین اهدافی وجود ندارد. تمامی رزمایش‌هایی که روسیه در آن شرکت می‌کند به صورتی تنظیم می‌شود که زمینه‌ای برای متهم کردن روسیه به اینکه سناریو‌ها و اهدافی خصمانه در سر می‌پروراند نمی‌دهد. ما به این مساله اهمیت بسیار زیادی می‌دهیم، با این حال باید باروت را خشک نگه داشت و نیرو‌های مسلح باید از آمادگی کامل برخوردار باشند.
مجری الجزیره عربی از ریابکوف پرسید از برجام چه مانده است؛ ریابکوف پس از خنده‌ای در پاسخ به این سوال گفت: از برجام تمامی مفادی که در آن گنجانده شده باقی مانده است، اما به لحاظ اجرایی، امروز سوال‌های ما بیش از پاسخ‌های ما است. ما شاهد آن هستیم که تهران اخیراً تعهدات داوطلبانه خود را که در چارچوب برجام انجام می‌داد کاهش داده است. بی تردید این مساله در پایتخت برخی کشور‌های مرتبط با توافق هسته ای، واکنش‌هایی ایجاد خواهد کرد. منطقی که ایران بر اساس آن عمل می‌کند، برای مسکو مفهوم است. ما از همکاران ایرانی خود می‌خواهیم که با مسئولیت و دقت نظر با این وضعیت تعامل کنند. هرگونه گام اضافی موجب می‌شود که زمینه پیچیده‌تر شدن یا حتی فروپاشی برجام بیشتر شود. در همین حال ما از سایر طرف‌های برجام چه اروپایی‌ها و چه چینی‌ها می‌خواهیم که ضرورت تداوم اجرای توافق هسته‌ای را مد نظر داشته باشند. هیچ توجیهی در خصوص تجدید نظر در برجام یا ویران کردن این توافق از درون مورد پذیرش نیست. صرف نظر از تمایل آمریکا و برخی کشور‌های خاورمیانه (به نابودی برجام)، روسیه، چین، ایران و کشور‌های اروپایی باید به اجرای این توافق ادامه دهند. آیا موفق می‌شوند یا نه؛ این مساله دیگری است. من به شخصه چندان از تحقق این هدف مطمئن نیستم. هم اکنون اوضاع بسیار بدتر از آغاز سال جاری است.
ریابکوف در خصوص روابط آمریکا و روسیه گفت: مسکو برای عادی سازی روابط خود با آمریکا تمایل بسیار دارد و تفاهم‌های متعددی در خصوص بسیاری از مسائل صورت گرفته است، همچنین میان آمریکا و روسیه در زمینه نظامی تماس و ارتباط وجود دارد و این دو کشور هماهنگی‌های لازم را با هم انجام می‌دهند همچنان که در خصوص مبارزه با تروریسم نیز با هم هماهنگی می‌کنند و این مساله مهمی است.
وی افزود: با وجود این روابط بهبود نیافته است، زیرا هیچگونه تماس و ارتباطی برای حل مشکلات موجود میان دو کشور وجود ندارد. مسکو برای بهبود این روابط کوشیده است، اما از سوی طرف دیگر هیچگونه پاسخی ندیده است.
وی ستاد‌های انتخاباتی آمریکا را متهم کرد که در بحرانی کردن این وضعیت نقش دارند.
معاون وزیر خارجه روسیه اتهام‌های دولت وفاق لیبی به روسیه در خصوص حمایت از خلیفه حفتر رد کرد و گفت: این سخنان دروغ‌های بی اساس رسانه‌ای است. مسکو به گونه‌ای متفاوت رفتار می‌کند و با همگان در تماس است و برای ایجاد راه حلی برای مشکل لیبی در چارچوب سیاسی می‌کوشد.

نظر شما