شناسهٔ خبر: 36825389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کارنامه بهارستان/10 | فلاحت‌پیشه در گفتگو با آنا:

هیئت رئیسه به مجلس دهم ظلم کرد/ در فراکسیون‌های بهارستان تبانی زیاد بود

نماینده مردم گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری جلسات مجلس به صورت غیرعلنی پیش از این سنت نبود و در استثنائات جلسات غیرعلنی می‌شد و هیئت رئیسه در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ظلم کرد.

صاحب‌خبر -

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به عملکرد مجلس دهم اظهار کرد: مجلس دهم به دلیل شرایط خاص کارنامه یکسانی نداشت که مثبت یا منفی تعبیر شود.

وی افزود: دو سال از عمر این مجلس با شکستن برجام و تحریم‌های ترامپ همراه شد که شرایط ویژه تصمیم‌گیری در کشور حاکم کرد و نهادهایی مانند شورای عالی امنیت ملی و هماهنگی اقتصادی سران قوا صاحب تصمیم شدند که این‌ها عملاً شرایط تازه‌ای را به‌وجود آورد و نقش تصمیم‌گیر مجلس را کاهش داد.

نماینده مردم گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه در این موارد با عنوان کوتاهی مجلس معرفی شد، در اصل کوتاهی نبود و مجلس به قانون عمل کرد،‌ گفت: مجلس شورای اسلامی تابعی از قانون اساسی است و در شرایط خاص طبق قانون عمل می‌کند.

کارنامه بهارستان/۴ | قاضی‌زاده‌هاشمی در گفتگو با آنا:

لاریجانی با نمایندگان شفاف نبود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: متأسفانه در این دوره سنت غیردموکراتیکی در هیئت رئیسه مجلس دهم حاکم شد که در گذشته وجود نداشت.

وی تصریح کرد: برگزاری جلسات مجلس به‌صورت غیرعلنی پیش از این سنت نبود و در استثنائات جلسات غیرعلنی می‌شد؛ اما در این مجلس این موضوع به سنت تبدیل شد و بیشترین ضربه را به مجلس زد که معتقدم هیئت رئیسه در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ظلم کرد.

فلاحت‌پیشه با تأکید براینکه مردم باید در موضوعات گوناگون از مواضع نمایندگان اطلاع داشته باشند، اظهار کرد: هیئت رئیسه در تصمیم‌گیری‌های خاص جلسات را غیرعلنی اعلام کرد، بنابراین تصمیماتی که دیگر نهادها می‌گرفتند مجلس هم به مشارکت در آن متهم می‌شد در حالی که هیچ نقشی در آن نداشت و این به جایگاه مجلس ضربه زد.

کارنامه بهارستان/ ۲ | نایب‌رئیس مجلس در گفتگو با آنا:

مجلس دهم به‌دلیل عدم وجود فراکسیون اکثریت ناکارآمد بود

نماینده مردم گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش فراکسیون‌ها در مجلس گفت: معتقدم نقش فراکسیون‌های سیاسی مجلس دهم به شدت کاهش پیدا کرد و در حد تقسیم مناصب سیاسی در مجلس شد و فراکسیون‌ها نقشی را که احزاب سیاسی در مجالس  دارند را بازی نکردند.

وی با تأکید براینکه هرگاه تبانی فراکسیونی شکل گرفت به ضرر مجلس تمام شد، اضافه کرد: در فراکسیون‌های مجلس دهم لجاجت جای رقابت را گرفت و در جایی که باید توافق احسن می‌کردند، بر سر ضعیف‌ترین موضوعات تبانی شد؛ بنابراین نتیجه این است که برخی مناصب در مجلس به شدت تضعیف شدند که باید پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ذکر مثالی از کمیسیون متبوعش خاطرنشان کرد: از فراکسیون‌ها خواستم یک ارزیابی عملکرد میان گذشته و آینده صورت گیرد که هیچ مقایسه‌ای صورت نگرفت. متأسفانه فراکسیون‌ها با تقسیم مناصب کار خود را تمام شده می‌دانستند و این نمایندگانی را که عملکرد برایشان مهم است را دچار یأس و سرخوردگی کرد.

کارنامه بهارستان/ ۱| حاجی‌دلیگانی در گفتگو با آنا:

لاریجانی مجلس دهم را منفعل کرد

فلاحت‌پیشه با انتقاد از اینکه مجلس شورای اسلامی اکنون در موضوع بنزین هم نقش بی‌تفاوتی دارد، بیان کرد: در این دوره از افزایش قیمت بنزین حداقل 50 هزار میلیارد تومان درآمد جدید دولت ایجاد می‌شود؛ چون از محل اجرای عادی طرح 31 هزار میلیارد تومان عاید دولت می‌شد.

وی اضافه کرد: کارشناسان صرفه‌جویی در مصرف بنزین را از 16 تا 30درصد بیان کردند و اگر این ارقام را به درآمدها اضافه کنیم، بالای 50 هزار میلیارد تومان درآمد جدید حاصل می‌شود که مجلس نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

فلاحت‌پیشه با تصریح اینکه استفاده از این درآمدها به دو روش صورت می‌گیرد، گفت: یک روش استفاده سیاسی و رانتی است که خاص دولت رانتی است و ما نگران این موضوع هستیم. راه بهتر اینکه درآمدهای جدید در خدمت توسعه و رفاه کشور قرار گیرد که مجلس باید بر این قسمت نظارت کامل کند؛ اگر در این زمینه کوتاهی شود، انحراف این 50 هزار میلیارد به ضرر کشور می‌شود.

انتهای پیام/4034/

نظر شما