شناسهٔ خبر: 36823495 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

غفلت اساسی ما این است که توسعه را از دولت‌ها می‌خواهیم

استاندار خراسان رضوی گفت: غفلت اساسی ما این است که توسعه را از دولت‌ها می‌خواهیم، ما مشکلاتی مانند تمرکزگرایی داریم که روزبه‌روز در دولت ما افزایش پیدا کرده و این آفت اداره کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا رزم حسینی امشب در دیدار با جمعی از سفیران جمهوری اسلامی ایران که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: مشهد مغناطیسی به‌نام امام رضا(ع) دارد، امام رضا(ع) به لباس مردم نگاه نمی‌کند، سالانه حداقل‌ ۲ تا ۳ میلیون زائر داریم و این مغناطیس همه آدم‌ها را جمع می‌کند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: نخست وزیر پاکستان که به مشهد آمد به زیارت رفت، سفیر همراه ایشان بود، گفته بودند که چرا سفر را از مشهد شروع کرده‌اید؟ نخست وزیر پاکستان گفته بود که من اول باید اجازه‌ام را از مشهد بگیرم تا در مذاکراتم در تهران موفق باشم.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ کالاها در مشهد ۲۵ درصد ارزان‌تر از تراز کشور است، افزود: اکنون کمتر روستایی داریم که گاز نداشته باشد، گازدهی روستایی ما حدود ۸۵ درصد است، تا پایان سال ۱۰۰ درصد خراسان رضوی گازرسانی می‌شود، حتی در برخی روستاها انرژی خورشیدی نیز داریم.

رزم حسینی با بیان اینکه در حوزه جاده‌سازی استان ما وضعیت مناسبی دارد، خاطرنشان کرد: مراکز بهداشت و درمانی فوق‌العاده‌ای داریم، تمام شهرستان‌ها حداقل بیمارستان ۳۲ تختخوابی دارند، جمهوری اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها بسیار کار‌کرده است، اما در حوزه روستایی که میلیاردها تومان هزینه کرده‌ایم نتیحه عکس گرفتیم و جامعه روستایی ۸۶ درصدی به ۲۵ درصد تبدیل شد، در حال حاضر ۲۵ میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم و هر سال۲۵۰ هزار نفر به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

استاندار خراسان رضوی به بیان برخی موانع پرداخت و عنوان کرد: غفلت اساسی ما این است که توسعه را از دولت‌ها می‌خواهیم، ما مشکلاتی مانند تمرکزگرایی داریم که روزبه‌روز در دولت ما افزایش پیدا کرده و این آفت اداره کشور است، یعنی یک استاندار برای کوچک‌ترین کار باید از تهران مجوز بگیرند.

وی افزود: مانع دوم بروکراسی اداری است، به‌طوری که اکنون اگر سرمایه‌گذار قصد سرمایه‌گذاری داشته باشد باید ماه‌ها صبر کند، این بروکراسی اداری فساد اداری و نارضایتی مردمی در پی دارد.

رزم حسینی اظهار کرد: مانع بعدی عدم انسجام ارکان حکومت است، ما انقلاب کردیم که عقب‌افتاده باشیم؟ می‌خواهیم پیشرفت کنیم، ارکان حکومتی داریم که همه متفرق هستند و نزاع‌های سیاسی را نیز به آن اضافه کرده‌اند، بزرگ بودن دولت و گران اداره شدن آن و عدم توجه به فرهنگ اقتصادی مبنی بر آموزه‌های دینی نیز از دیگر موانع است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: آیا باید دست روی دست بگذاریم تا ظهور فرا برسد؟ به این سادگی نمی‌توان نظام اداری را متحول کرد، تصمیم گرفتیم ایده‌ای را مطرح کنیم تا بتوانیم کاری را جلو ببریم و آن مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی است.

وی با بیان اینکه مثلث توسعه اقتصادی‌ متشکل از کارگزاران حکومت، نمایندگان مجلس و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تشکیل شده است، تصریح کرد: از ائمه جمعه به‌عنوان ناظرین عالی استفاده شده است، چرا از این علمای دین استفاده نکنیم؟ در خراسان ۵۶ امام جمعه داریم که با هم جلسه می‌گذاریم تا مشکلات سرمایه‌گذاران را حل کنیم، کار سختی است تا بین نمایندگان و حزب‌ها تعامل ایجاد کنیم و نماینده را برای پیگیری کارهای استان بیاوریم.

رزم حسینی یاد‌آور شد: هفته اول ملاقات مردمی من در کرمان پزشکی آمد و گفت ۵۰ میلیارد پول در حسابم دارم و از ۵۰ پزشک پول گرفته‌ام تا بیمارستان بسازم، دو سال است به‌دنبال ساختن آن هستم اما مجوز نمی‌دهند، تفویض اختیار، تحولات زیادی ایجاد می‌کند.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: مثلث توسعه اقتصادی نرم‌افزار نیست، باید دور هم جمع شویم و همه‌ مشارکت کنیم، ۷۶ هزار میلیارد موافقت‌نامه در کرمان امضاء شد و به برجام رسیدیم که احتمالا بیشترین میوه را کرمان چید، این‌ها دستاورد است.

وی با بیان اینکه مانند‌ الگوی کرمان را در خراسان رضوی پیاده کرده‌ایم، تاکید کرد: در استان ۱۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد بسته شده است و پای سند را نماینده دادگستری و امام جمعه امضاء کرده‌اند، سامانه‌ای طراحی شده که اسامی تمام سرمایه‌گذاران وجود دارد و آورده‌ها بررسی می‌شود، ما حتی سرمایه‌گذار خارجی نیز داریم.

رزم حسینی متذکر‌ شد: ما سعی کرده‌ایم از منابع داخلی و ایرانی‌های خارج از کشور استفاده کنیم، نمی‌توانیم جراحی نظام اداری را انجام دهیم، اما می‌توانیم نهادی با عنوان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی کنیم، رئیس این گروه به اندازه یک استاندار دولتی کار می‌کند و تا کنون ۱۴۲ معین اقتصادی جذب شده‌اند، در خراسان رضوی ۹۸درصد از ۱۴۲ معین اقتصادی خصوصی هستند.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: سفیر ایتالیا گفت مدل توسعه اقتصادی شما مدل دانایی محوری است، این همه ثروت در کشور است اما ما به دولت چسبیده‌ایم، سهم شهرستان‌ها از بودجه دولت ۱۵ درصد است و از این‌ها ۳ درصد در اختیار استاندار است که در برنامه بودجه اخیر همین نیز حذف شده است.

وی با بیان اینکه مردم ناراضی هستند و حق دارند، اظهار کرد: اشتباهاتی کرده‌ایم که باید درست کنیم، دولت را باید با تفکر بخش خصوصی جلو برد، هر رئیس جمهوری بیاید همین می‌شود، راست و چپ نیز تفاوتی ندارد.

رزم حسینی با اشاره به اتفاقات اخیر ادامه داد: هنگامی که قیمت بنزین اعلام شد، ساعت ۷:۳۰ به من خبر تجمع را دادند، ما بلافاصله جلسه تشکیل دادیم، خدا به ما‌ کمک کرد، به فرمانده نیروی انتظامی‌گفتم حق نداری به مردم تعرض کنی با مردم مدارا کن و حق تیراندازی ندارید، جمعیت به یک هزار نفر نرسید و می‌دیدم که فرمانده انتظامی شهر مشهد با جوانان معترض روبوسی می‌کرد، یک ساعت و نیم طول کشید و جوانی فریاد می‌زد که مردم بپیوندید اما کسی با او همراهی نکرد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در اتفاقات اخیر ۲۰ شبکه مجازی درباره مشهد تبلیغات می‌کردند، گفت: ما آمادگی داریم در گردشگری و سرمایه‌گذاری مستقیم همکاری کنیم، خراسان بیشترین شرکت‌های توانمند بخش خصوصی در کشور را دارد، ما ۵۸ درصد شیشه ایران را تأمین می‌کنیم و در حال حاضر ۱۱۸ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی استان است.

هدف این دیدار آشنایی سفیران با ظرفیت‌های استان خراسان رضوی است

در ادامه رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال شرق کشور گفت: هدف از این سفر آشنایی ۳۰ نفر از سفیران با ظرفیت‌های استان به‌خصوص ظرفیت‌های اقتصادی است، که در آستانه سفر خود هستند.

 غلامعباس ارباب خالص ادامه داد: ورود گردشگر به مشهد و کشور افزایش پیدا کرده است، هدف این بوده که سفیران با مشهد به‌عنوان شهر گردشگرپذیر کشور و ظرفیت‌های اقتصادی و خود این استان آشنا شوند. 

وی افزود: طی این سفر سفیران از شهرک صنعتی توس و تعدادی از نمایشگاه‌ها و امروز از جاذبه‌های گردشگری با رویکرد آشنایی با صنایع‌دستی بازدید کردند.

گفتنی است؛ در پایان مراسم سفیران به بیان نکات خود پرداختند و طرح‌ها و پیشنهادات خود را ارائه دادند که برخی مورد استقبال استاندار خراسان رضوی واقع شد.

انتهای پیام/ 70051

نظر شما