شناسهٔ خبر: 36822793 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

مقاله

بررسی تجربیات برترین کشورها در اعمال اصلاحات مقرراتی کسب‌وکار براساس گزارش سهولت انجام کسب‌وکار 2020 میلادی

صاحب‌خبر -

بررسی تجربیات برترین کشورها در اعمال اصلاحات مقرراتی کسب‌وکار براساس گزارش سهولت انجام کسبوکار 2020 میلادی

 

تهيه و تنظيم:

زهرا اسدی

ناظر علمی

منيژه طبيبی

تأییدکننده نهایی:

علی فيروزی

 

از تاریخ دوم می 2018 تا یکم می 2019، در مجموع 115 کشور تعداد 294 اصلاح در مقررات کسب‌وکار مربوط به 10 نماگر مورد ارزیابی شاخص سهولت انجام کسب‌وکار را اعمال کرده‌اند. بیش‌ترین تعداد این اصلاحات نماگرهای شروع کسب‌وکار، اخذ مجوزهای ساخت‌وساز، دسترسی به برق و پرداخت مالیات را مورد هدف قرار داده‌‌اند و کم‌ترین اصلاحات صورت گرفته نیز مربوط به نماگر ورشکستگی و پرداخت دیون بوده است. متداول‌ترین مؤلفه‌های اصلاح شده شامل توسعه کاربرد اعتبارسنجی و ثبت اعتبار، راه‌اندازی یا ارتقای سیستم‌عامل‌های آنلاین برای رعایت الزامات مقرراتی، بهبود قابلیت اطمینان عرضه برق، کاهش مالیات خاص، تقویت حمایت از سهامداران خرد، ساده‌سازی فرآیند ثبت مالکیت و خودکارسازی لجستیک تجارت بین‌الملل است. کشورهای کم‌درآمد 11درصد از کل این تغییرات مقرراتی را به خود اختصاص داده‌اند، به طوری که کشور توگو بیش‌ترین اصلاحات (تعداد5 اصلاح) را اعمال کرده است. از زمان گزارش سال 2005 تاکنون بیش از 3800 اصلاح در تنظیم مقررات کسب‌وکار توسط 190 کشور مورد ارزیابی پیاده‌سازی شده است. بیشتر این اصلاحات در کشورهای با درآمد متوسط انجام شده است.

روش انتخاب برترین کشورها در اعمال اصلاحات

کشورها براساس تعداد اصلاحات انتخاب و بر مبنای میزان تسهیل انجام کسب‌وکار رتبه‌بندی می‌شوند. در ابتدا، DB کشورهایی که در سه یا بیش از سه نماگر از نماگرهای 10گانه شاخص کل سهولت انجام کسب‌وکار سال‌جاری اصلاح اعمال کرده‌اند را انتخاب می‌کند. موارد تغییر مقرراتی که انجام کسب‌وکار را دشوارتر می‌کنند از تعداد مواردی که آن را آسان‌تر می‌کنند، کسر می‌شوند. سپس، DB این کشورها را براساس میزان افزایش امتیاز حاصل از اعمال اصلاحات در شاخص سهولت انجام کسب‌وکار نسبت به سال گذشته رتبه‌بندی می‌کند (تأثیر ناشی از تغییرات در درآمد سرانه و نرخ وام نیز مستثنا می‌شود). انتخاب بهبودیافته‌ترین کشورها مبتنی بر بزرگ‌ترین بهبود در امتیاز سهولت انجام کسب‌وکار از میان کشورهایی که حداقل سه اصلاح داشته‌اند، صورت می‌گیرد. ترتیب کشورها براساس اختلاف امتیازات گرد نشده آنهاست.

 

معرفی 10 کشور برتر در اعمال اصلاحات

براساس گزارش سهولت انجام کسب‌وکار سال 2020 میلادی، کشورهای برخوردار از قابل‌توجه‌ترین بهبودها عبارتنداز: عربستان‌سعودی، اردن، توگو، بحرین، تاجیکستان، پاکستان، کویت، چین، هند و نیجریه (جدول زیر). در سال 2019-2018 این کشورها یک‌پنجم از کل اصلاحات ثبت شده در سراسر جهان را به  اجرا درآورده‌اند.

 

جدول1- 10 کشور برتر در پیاده‌سازی اصلاحات طبق گزارش سهولت انجام کسب‌وکار 20 میلادی

 

جدول

 

 

 

جدول2- شرح اصلاحات اعمال شده توسط 10 کشور برتر

1- عربستان‌سعودی

شروع کسب و کار: عربستان‌سعودی با ایجاد یک مرکز واحد ارائه خدمات (one-stop shop) که چندین مرحله قبل و بعد از ثبت شرکت را با هم ادغام کرده، شروع کسب‌وکار را تسهیل نموده است. عربستان‌سعودی همچنین الزام زنان متأهل به ارائه مدارک اضافی هنگام درخواست کارت شناسایی ملی را حذف کرده است.

اخذ مجوزهای ساخت‌وساز: عربستان‌سعودی با راه‌اندازی یک سیستم‌عامل آنلاین و با ایجاد امکان تأییدیه ایمنی بنا پس از صدور پروانه ساختمان، اخذ مجوزهای ساخت‌وساز را تسهیل کرده است.

دسترسی به برق: عربستان‌سعودی با ساده‌سازی عملیات اتصال و نصب کنتور، با بهره‌گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای بررسی درخواست‌های انشعاب برق جدید و حذف الزام دریافت گواهی پایان کار، دسترسی به برق را تسهیل کرده است.

اخذ اعتبار: عربستان‌سعودی با معرفی قانون معاملات با وثیقه و قانون ورشکستگی، دسترسی به اعتبار را تقویت کرده است. این دو قانون جدید، حق‌تقدم مطلق بستانکاران دارای وثیقه را در وضعیت ورشکستگی تضمین می‌کند، امکان  استفاده از انواع بدهی‌ها و تعهدات بین طرفین به عنوان ضمانت را فراهم می‌آورد و امکان حفظ حق بستانکار دارای وثیقه در قبال سایر بستانکاران بدون مراجعه به دادگاه ( و از طریق مصالحه) را فراهم می‌کند.

حمایت از سهامداران خرد: عربستان‌سعودی با افزایش دسترسی به شواهد یا مدارک در طول دادرسی، حمایت از سهامداران خرد را ارتقاء داده است.

پرداخت مالیات: عربستان‌سعودی سیستم مالیات بر ارزش‌افزوده را راه‌اندازی کرده است.

تجارت فرامرزی: عربستان‌سعودی با توسعه پنجره تجارت الکترونیکی، ایجاد امکان بازرسی‌های مبتنی بر ریسک، راه‌اندازی سیستم عامل آنلاین برای صدور گواهی کالاهای وارداتی و ارتقای زیرساخت‌ها در بندر جده، واردات و صادرات را تسریع کرده است.

الزام‌آور بودن اجرای قراردادها: عربستان‌سعودی با انتشار گزارش‌های سنجش عملکرد دادگاه‌ها و اطلاعات مربوط به پیشرفت پرونده‌ها در دادگاه‌، اجرای قراردادها را تسهیل کرده است.

ورشکستگی و پرداخت دیون: عربستان‌سعودی با معرفی روند سازماندهی مجدد، اجازه به بدهکاران برای شروع روند سازماندهی مجدد، بهبود نظام رأی‌گیری در سازماندهی مجدد، بهبود شرایط تداوم فعالیت کسب‌وکارها و مقررات قراردادها در دعوی ورشکستگی، امکان تأمین اعتبار پس از ورشکستگی و افزایش سهم بستانکاران در دعوی ورشکستگی، فرآیند ورشکستگی و پرداخت دیون را تسهیل کرده است.

2- اردن

اخذ اعتبار: اردن با معرفی قانون جدید معاملات با وثیقه، اصلاحیه قانون ورشکستگی و راه‌اندازی یک‌سیستم ثبت وثیقه یکپارچه، مدرن و مبتنی بر اطلاع‌رسانی، دسترسی به اعتبار را ارتقاء داده است. قانون معاملات با وثیقه، انواع بدهی‌ها و تعهدات و دامنه شمول دارایی‌های قابل استفاده به عنوان وثیقه را گسترده‌تر کرده است. اصلاحیه قانون ورشکستگی، حق‌تقدم مطلق را به بستانکاران دارای وثیقه اعطاء می‌کند و محدودیت زمانی و چارچوب مشخصی را برای وصول طلب از بنگاه ورشکسته پس از پایان تعلیق خودکار مربوط به فرآیندهای سازماندهی مجدد فراهم می‌کند. اردن همچنین با ارائه امتیازات اعتباری به بانک‌ها، مؤسسات مالی و وام‌گیرندگان، دسترسی به اطلاعات اعتباری را بهبود بخشیده است.

پرداخت مالیات: اردن با ایجاد امکان ثبت و پرداخت الکترونیکی مالیات‌ها و سهم‌های اجباری متخذه از کسب‌وکارها، پرداخت مالیات را تسهیل کرده است.

ورشکستگی و پرداخت دیون: اردن با معرفی روند سازماندهی مجدد، اجازه به بدهکاران برای شروع روند سازماندهی مجدد و بهبود شرایط تداوم فعالیت کسب‌وکارها و مقررات قراردادها در دعوی ورشکستگی، فرآیند ورشکستگی و پرداخت دیون را تسهیل کرده است.

3- توگو

شروع کسب‌وکار: توگو با لغو الزام ثبت و تأیید مدارک شرکت در دفاتر اسناد رسمی و کاهش زمان ثبت شرکت، شروع کسب‌وکار را تسهیل کرده است.

اخذ مجوزهای ساخت‌وساز: توگو با کاهش هزینه‌ها و تصویب پورتال آنلاین ارائه درخواست‌ها، اخذ مجوزهای ساخت‌وساز را تسهیل کرده است. توگو با ایجاد دسترسی آنلاین به اسناد و مدارک، تأییدیه‌ها و هزینه‌های مورد نیاز، اخذ مجوزهای ساخت‌وساز را شفاف‌تر کرده است. توگو همچنین با تنظیم مقررات مربوط به بازرسی‌های حین ساخت، شاخص کنترل کیفیت ساختمان را بهبود بخشیده است.

دسترسی به برق: توگو با کاهش بیش‌تر هزینه‌های عملیات اتصال و سپرده تضمینی مورد نیاز انشعابات جدید، هزینه دسترسی به برق را کم‌تر کرده است.

ثبت مالکیت: توگو با ساده‌سازی مراحل اداری و کاهش هزینه‌ها، ثبت مالکیت را تسهیل کرده است.

اخذ اعتبار: توگو با گسترش پوشش سنجش اعتبار و بهره‌گیری از سیستم توزیع داده‌های صنایع همگانی (مثل برق و تلفن)، دسترسی به اطلاعات اعتباری را بهبود بخشیده است.

4- بحرین

اخذ مجوزهای ساخت‌وساز: بحرین با ساده‌سازی بیش‌تر فرآیند ارائه درخواست از طریق سیستم عامل آنلاین جدید Benayat و با واگذاری فرآیند درخواست به شرکت‌های مهندسی مجاز، اخذ مجوزهای ساخت‌وساز را تسهیل کرده است.

دسترسی به برق: بحرین با سرمایه‌گذاری در دیجیتال‌سازی و شفاف‌سازی اطلاعات و با بهبود روند بازرسی و نصب کنتور، فرآیند دسترسی به برق را تسهیل کرده است.

ثبت مالکیت: بحرین با ساده‌سازی مراحل اداری و بهبود کیفیت سیستم مدیریت زمین، ثبت مالکیت را تسهیل کرده است.

اخذ اعتبار: بحرین با دادن حق‌تقدم مطلق به بستانکاران دارای وثیقه طی دعوی ورشکستگی، دسترسی به اعتبار را ارتقاء داده است. طی روند سازماندهی مجدد، بستانکاران نیز اکنون مشمول تعلیق خودکار هستند که محدودیت زمانی و چارچوب مشخصی دارد.

حمایت از سهامداران خرد: بحرین با شفاف‌سازی ساختارهای مالکیت و کنترل، حمایت از سهامداران خرد را ارتقاء بخشیده است.

پرداخت مالیات: بحرین با ایجاد امکان پرداخت الکترونیکی سهم‌های بیمه اجتماعی، پرداخت مالیات را تسهیل کرده استو

تجارت فرامرزی: بحرین با به‌کارگیری اسکنرهای جدید، صادرات را تسریع کرده است.

الزام‌آور بودن اجرای قراردادها: بحرین با ایجاد یک دادگاه ویژه تجاری، تعیین استانداردهای زمانی برای رویدادهای کلیدی دادگاه و فعال‌سازی خدمات احضار و فراخوانی به صورت الکترونیکی، اجرای قراردادها را تسهیل کرده است.

ورشکستگی و پرداخت دیون: بحرین با معرفی روند سازماندهی مجدد، اجازه به بدهکاران برای شروع روند سازماندهی مجدد، اضافه کردن مقررات مربوط به تأمین اعتبار پس از ورشکستگی و بهبود نظام رأی‌گیری، فرآیند ورشکستگی و پرداخت دیون را تسهیل کرده است.

5- تاجیکستان

شروع کسب‌وکار: تاجیکستان با ثبت شرکت‌ها با استفاده از کد شناسه ملی در زمان تأسیس، شروع کسب‌وکار را تسهیل کرده است.

اخذ اعتبار: تاجیکستان با راه‌اندازی یک سیستم ثبت وثیقه یکپارچه، مدرن و مبتنی بر اطلاع‌رسانی، به کارگیری سیستم عملیاتی معاملات با وثیقه، گسترش دامنه شمول دارایی‌هایی که می‌توانند به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرند، تعریف جامع انواع بدهی‌ها و تعهدات،اعطای حق‌تقدم مطلق به بستانکاران دارای وثیقه و تعیین محدودیت زمانی و چارچوب برای وصول طلب از بنگاه ورشکسته پس از پایان تعلیق خودکار مربوط به فرآیندهای سازماندهی مجدد، دسترسی به اعتبار را ارتقاء داده است.

تجارت فرامرزی: تاجیکستان با در اولویت قرار دادن ترخیص گمرکی صادرات کالاهای فسادپذیر، صادرات را تسریع کرده است.

6- پاکستان

شروع کسب‌وکار: پاکستان با گسترش دسترسی به مرکز واحد ارائه خدمات (one-stop shop) شروع کسب‌وکار را تسهیل کرده است. این اصلاحات هم در کراچی و هم در لاهور پیاده‌سازی شده است. علاوه بر این، پاکستان (لاهور) دریافت هزینه برای ثبت در وزارت کار را لغو کرده است.

اخذ مجوزهای ساخت‌وساز: پاکستان (کراچی) با ساده‌سازی فرآیند تأیید، اخذ مجوزهای ساخت‌وساز را تسهیل و تسریع کرده است و همچنین با انجام منظم بازرسی‌های کیفی ساختمان، ساخت‌وساز را ایمن‌تر کرده است. پاکستان (لاهور) همچنین با ساده‌سازی روند تأیید و با بهبود کارایی عملی مرکز واحد ارائه خدمات خود برای ارائه مجوز ساخت، اخذ مجوزهای ساخت‌وساز را تسهیل و تسریع کرده است.

دسترسی به برق: پاکستان با تعیین چارچوب زمانی الزامی برای تحویل خدمات و با راه‌اندازی پورتال آنلاین برای دریافت درخواست‌های جدید، دسترسی به برق را تسهیل کرده است. پاکستان همچنین شفافیت تغییرات تعرفه برق را افزایش داده است. این اصلاحات هم در کراچی و هم در لاهور اعمال شده است.

ثبت مالکیت: پاکستان (کراچی) با ساده‌تر کردن ارائه و ثبت یک سند در اداره ثبت اسناد، ثبت مالکیت را تسریع کرده است. پاکستان (لاهور) با افزایش شفافیت سیستم مدیریت زمین، ثبت مالکیت را تسهیل کرده است.

پرداخت مالیات: پاکستان با راه‌اندازی واحدهای پرداخت آنلاین برای مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بر درآمد شرکت، پرداخت مالیات را تسهیل کرده است و با کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها، هزینه پرداخت مالیات را کاهش داده است. این اصلاحات هم در کراچی و هم در لاهور اعمال شده است.

تجارت فرامرزی: پاکستان با ادغام بیش‌تر سازمان‌های مختلف در سیستم الکترونیکی گمرک واحد و مبتنی بر وب (WEBOC)و هماهنگ‌سازی بازرسی‌های مشترک فیزیکی در بندر، تجارت فرامری را ارتقاء داده است. این اصلاحات هم در کراچی و هم در لاهور اعمال شده است.

7- کویت

شروع کسب‌وکار: کویت با ادغام مراحل دریافت مجوز تجاری و ساده‌سازی ثبت شرکت آنلاین، شروع کسب‌وکار را تسهیل کرده است.

اخذ مجوزهای ساخت‌وساز: کویت با ساده‌سازی فرآیند اخذ پروانه ساختمان، ادغام بیش‌تر سازمان‌های متولی در سیستم عامل الکترونیکی مجوزدهی، تقویت ارتباطات بین سازمانی و کاهش زمان دستیابی به پروانه ساختمان، اخذ مجوزهای ساخت‌وساز را تسهیل کرده است.

دسترسی به برق:کویت با دیجیتال‌سازی فرآیند ارائه درخواست، ساده‌سازی عملیات اتصال و نصب کنتور و استفاده از یک سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای بررسی درخواست‌های انشعاب برق، دسترسی به برق را تسهیل کرده است.

ثبت مالکیت: کویت با ساده‌سازی فرآیند بازرسی و ثبت املاک، ثبت مالکیت را تسهیل کرده است. کویت همچنین با انتشار استانداردهای خدمات رسمی مربوط به نقل‌وانتقال املاک، کیفیت سیستم مدیریت زمین را بهبود بخشیده است.

اخذ اعتبار: کویت با ضمانت گرفتن از وام‌گیرندگان برای ایجاد حق قانونی بازرسی از اطلاعات اعتباری آنها و ارائه نمرات اعتباری به عنوان یک سرویس ارزش‌افزوده به بانک‌ها و مؤسسات مالی، دسترسی به اطلاعات اعتباری را بهبود بخشیده است.

حمایت از سهامداران خرد: کویت با ارائه اطلاعیه 21 روز قبل از انعقاد مجمع عمومی، حمایت از سهامداران خرد را تقویت کرده است.

تجارت فرامرزی: کویت با بهبود سیستم مدیریت ریسک گمرک و با پیاده‌سازی سیستم الکترونیکی جدید ترخیص کالا از گمرک، تجارت فرامرزی را تسهیل کرده است.

8- چین

شروع کسب‌وکار: چین (پکن) با ادغام کامل مرحله ثبت علامت تجارت شرکت در مرکز واحد ارائه خدمات (one-stop shop) شروع کسب‌وکار را تسهیل کرده است.

اخذ مجوزهای ساخت‌وساز: چین با ساده‌سازی شرایط لازم برای پروژه‌های ساخت‌وساز کم‌ریسک و با کاهش زمان دریافت انشعاب آب و فاضلاب، اخذ مجوزهای ساخت‌وساز را تسهیل کرده است. چین همچنین با تحمیل الزامات دقیق‌تر تأیید صلاحیت حرفه‌ای متخصصان مسؤول بازرسی‌های فنی و تأیید نقشه‌های معماری و همچنین طرح‌های متعدد نظارت بر کیفیت ساختمان، ساخت‌وساز را ایمن‌تر کرده است. این اصلاحات هم در پکن و هم در شانگهای اعمال شده است.

دسترسی به برق: چین با ساده‌سازی فرآیند ارائه درخواست، دسترسی به برق را تسهیل کرده است. چین همچنین شفافیت تغییرات تعرفه برق را افزایش داده است. این اصلاحات هم در پکن و هم در شانگهای اعمال شده است.

حمایت از سهامداران خرد: چین با اعمال مسؤولیت کنترل سهامداران در معاملات ناعادلانه با اشخاص وابسته و شفاف‌سازی ساختارهای مالکیت و کنترل، حمایت از سهامداران خرد را تقویت کرده است. این اصلاحات هم در پکن و هم در شانگهای پیاده‌سازی شده است.

پرداخت مالیات: چین با اعمال نرخ ترجیحی مالیات بر درآمد شرکت‌‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک، کاهش نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده برای صنایع خاص و تقویت سیستم ثبت و پرداخت الکترنیکی، پرداخت مالیات را تسهیل کرده است. این اصلاحات در پکن و شانگهای اعمال شده است.

تجارت فرامرزی: چین با اعمال تغییر در اظهارنامه محموله، ارتقای زیرساخت‌های بندری، بهینه‌سازی اداره گمرک و انتشار فهرست هزینه‌ها، صادرات و واردات را تسهیل کرده است. این اصلاحات هم در پکن و هم در شانگهای اعمال شده است.

الزام‌آور بودن اجرای قراردادها: چین با تنظیم مقررات حداکثر تعداد ممکن تعویق‌ها یا تعلیق‌ها در رسیدگی و محدود کردن این تعویق‌ها یا تعلیق‌ها به شرایط غیرقابل پیش‌بینی و استثنایی، اجرای قراردادها را تسهیل کرده است. این اصلاحات هم در پکن و هم در شانگهای اعمال شده است. چین (شانگهای) با انتشار گزارش‌های سنجش عملکرد و پیشرفت دادگاه‌، اجرای قراردادها را تسهیل کرده است.

ورشکستگی‌ و پرداخت دیون: چین با ارائه قوانینی برای اولویت تأمین اعتبار پس از ورشکستگی و افزایش سهم بستانکاری در دعوی ورشکستگی، فرآیند ورشکستگی و پرداخت دیون را تسهیل کرده است. این اصلاحات هم در پکن و هم در شانگهای اعمال شده است.

9- هند

شروع کسب‌وکار: هندر با لغو الزام پرداخت هزینه‌های ثبت شرکت در قالب فرم ساده تأسیس شرکت به صورت الکترونیکی (SPICe) الکترونیکی کردن آیین‌نامه و اساسنامه شرکت، شروع کسب‌وکار را تسهیل کرده است. این اصلاحات هم در دهلی‌ و هم در بمبئی اعمال شده است.

اخذ مجوزهای ساخت‌وساز: هند (دهلی) با ارتقای الزامات صدور گواهینامه حرفه‌ای، فرآیند انجام کار را ساده‌تر کرده، زمان و هزینه اخذ پروانه ساختمان را کاهش داده و کنترل کیفیت ساختمان را بهبود بخشیده است. هند (بمبئی) نیز فرآیند اخذ پروانه ساختمان را ساده‌تر و دریافت مجوز ساخت را سریع‌تر و ارزان‌تر نموده است.

تجارت فرامرزی: هند با فعال‌سازی بازرسی‌های پس از ترخیص، ادغام ذی‌نفعان و متولیان تجارت در یک سیستم‌عامل الکترونیکی، ارتقای زیرساخت‌های بندری و تقویت ارائه الکترونیکی اسناد، تجارت فرامرزی را تسهیل کرده است. این اصلاحات هم بمبئی و هم در دهلی‌نو  اعمال شده است.

ورشکستگی و پرداخت دیون: هند با ارتقای روند سازماندهی مجدد در عمل، فرآیند ورشکستگی و پرداخت دیون را تسهیل کرده است. هند همچنین از طریق مخالفت با این رویه که دریافتی بستانکاران در سازماندهی مجدد و در انحلال یکسان باشد، اجازه نداده است که فرآیند ورشکستگی و پرداخت دیون دشوارتر شود. این اصلاحات هم در دهلی و هم در بمبئی اعمال شده است.

10- نیجریه

شروع کسب‌وکار‌: نیجریه با کاهش زمان لازم برای ثبت شرکت و بهبود سیستم عامل‌های آنلاین، شروع کسب‌وکار را تسهیل کرده است. این اصلاحات هم در کانو و هم در لاگوس اعمال شده است. نیجریه (کانو) همچنین با لغو الزام بازرسی در محل برای ثبت اماکن تجاری،  شروع کسب‌وکار را تسهیل کرده است.

اخذ مجوزهای ساخت‌وساز: نیجریه (لاگوس) با حذف عوارض توسعه زیرساخت (IDC، بهای پروانه‌های ساختمان) برای انبارها، هزینه  اخذ مجوز ساخت‌وساز را کاهش داده است.

دسترسی به برق: نیجریه با ایجاد امکان انجام بازرسی برای اتصالات جدید توسط مهندسان مجاز، دسترسی به برق را تهسیل کرده است. این اصلاحات هم در کانو و هم برای لاگوس اعمال شده است.

ثبت مالکیت: نیجریه (لاگوس) با به‌کارگیری سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، سیستم مدیریت زمین را بهبود بخشیده است.

تجارت فرامرزی: نیجریه با ارتقای بیش‌تر سیستم الکترونیکی و با راه‌اندازی سیستم پرداخت الکترونیکی هزینه‌ها، زمان صادرات و واردات را کاهش داده است. این اصلاحات هم در کانو و هم در لاگوس اعمال شده است.

الزام‌آور بودن اجرای قراردادها: نیجریه با راه‌اندازی پیش‌دادگاه قبل از محاکمه به عنوان بخشی از فنون مدیریت پرونده مورد استفاده در دادگاه، اجرای قراردادها را تسهیل کرده است. این اصلاحات هم در کانو و هم در لاگوس اعمال شده است. نیجریه (کانو) همچنین با صدور آیین‌نامه جدید دادرسی مدنی در دادگاه‌های دعاوی کوچک که تعویق‌ها یا تعلیق‌ها در رسیدگی را به شرایط غیرقابل پیش‌بینی و استثنایی محدود می‌سازد، اجرای قراردادها را تسهیل کرده است.

 

نظر شما