شناسهٔ خبر: 36822621 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آدرس سایت طرح معیشتی دولت به همراه جزئیات یارانه حمایت معیشتی

مصطفی معصوم‌پور / گجت نیوز

صاحب‌خبر -

با افزایش قیمت بنزین، قرار شد دولت درآمد حاصل شده از این افزایش قیمت را در قالب یارانه حمایت معیشتی به مردم پرداخت کند. در ادامه، جزئیات این طرح و آدرس ثبت نام طرح معیشتی دولت را بررسی می‌کنیم.

از ساعت صفر جمعه 24 آبان 98، طرح سهمیه بندی بنزین اجرا شد و قیمت بنزین سهمیه‌ای به 1500 و قیمت بنزین آزاد به 3000 تومان افزایش پیدا کرد. دولت همزمان با اعلام سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، از اجرای طرح حمایت معیشتی خبر داد و اعلام کرد درآمد حاصل شده از افزایش قیمت بنزین به مردم بازگردانده خواهد شد. بر اساس اعلام دولت از 25 میلیون خانوار کشور، 18 میلیون خانوار یارانه حمایت معیشتی یا همان یارانه بنزینی را دریافت می‌کنند که در مجموع حدود 60 میلیون نفر مشمول دریافت این یارانه می‌شوند.

طرح معیشتی دولت طرح معیشتی دولت

به این ترتیب قرار شد به خانوار تک نفره 55 هزار تومان، به خانوار دو نفره 103 هزار تومان، به خانوار سه نفر 138 هزار تومان، به خانوار چهار نفره 172 هزار تومان و به خانوار پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان پرداخت شود. این مبلغ به صورت هر ماهه پرداخت می‌شود و هیچ ارتباطی به یارانه‌های نقدی ندارد و به صورت جداگانه پرداخت خواهد شد.

با تصمیم دولت و اعلام علی ربیعی، سخنگوی دولت، مرحله اول یارانه حمایت معیشتی در سه مرحله 27 آبان، 30 آبان و 2 آذر به مشمولان پرداخت می‌شود. حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی گفت افرادی که یارانه می‌گیرند و جزو سه دهک بالای درآمدی نیستند سبد حمایت معیشتی را دریافت می‌کنند و در مرحله بعد برای افراد جا مانده از دریافت یارانه نقدی و کسانی که پیش از این انصراف خود را از دریافت یارانه نقدی اعلام کرده بودند اما اکنون خواهان دریافت حمایت معیشتی هستند، واریز می‌شود.

طرح معیشتی دولت طرح معیشتی دولت

به گفته میرزایی، 25 میلیون نفر از افراد جامعه مشمول طرح سبد حمایت معیشتی دولت نیستند. در دور اول، 17 میلیون و 700 هزار خانوار مشمول طرح حمایت معیشتی شدند و در مراحل اول بیش از 2 هزار و 420 میلیارد تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت 60 میلیون نفری که کمک معیشتی به آنها پرداخت شده بدون بررسی اطلاعات مالی نبوده و کسانی که دارای ملک بیشتر از 900 میلیون و یک میلیارد تومان یا درآمدهای دیگری هستند یا خودروی با ارزش بیش از 500 میلیون تومان دارند یا سه سفر خارجی غیر زیارتی در سال داشته‌اند، جزو افراد با تمکن مالی محسوب می‌شوند و بسته معیشتی را دریافت نمی‌کنند.

نحوه ثبت درخواست یارانه معیشتی

همچنین با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شرایطی فراهم شد تا افرادی که خود را مستحق کمک معیشتی می‌دانند از طریق کد دستوری ستاره 6369 مربع (#6369*) و با ارسال شماره ملی سرپرست خانوار، تقاضای خود را ثبت و ظرف 24 ساعت بعد، کد رهگیری دریافت کنند. کسانی که تقاضای خود را از طریق کد دستوری مذکور ثبت کنند، در واقع اجازه بررسی حساب‌های بانکی خود را به دولت می‌دهند و اگر شرایط لازم را داشتند و جزو طبقه‌های متوسط و کم درآمد بودند، مبلغ طرح حمایت معیشتی را دریافت می‌کنند. احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت کسانی که می‌خواهند بسته‌های معیشتی را بگیرند، اگر راضی نیستند که دولت به سیستم بانکی‌شان مراجعه کند، از گرفتن بسته معیشتی انصراف بدهند.

شاخص‌های مشمول نشدن در طرح معیشتی دولت

شاخص‌های اعلام شده برای عدم دریافت یارانه معیشتی دولت به شرح زیر هستند:

1. خانوارهایی که اعضای آن دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان هستند یا خانوارهایی که دارای دو واحد ملکی هستند.

2. خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها 12 میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها 9 میلیارد ریال باشد.

3. خانوارهایی که دارای خودروی سواری با ارزش بیش از 300 میلیون تومان یا خودروی عمومی با ارزش بیش از 400 میلیون تومان باشند.

4. کارفرمایانی که بیش از 3 بیمه پرداز داشته باشند.

5. خانوارهایی که بیش از 3 سفر خارجی غیر زیارتی داشته‌اند.

6. گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعا بیش از 3 میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند.

به این ترتیب خانوارهایی که یکی از شرایط بالا را داشته باشند، یارانه بنزینی را از دولت دریافت نمی‌کنند. خانواده‌هایی که در سامانه ستاره 6369 مربع درخواست خود را ثبت کرده‌اند، اما به آنها پیامک ارسال نشده است، می‌توانند به سایت حمایت به آدرس Hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند، کد ملی و شماره حسابی که با آن یارانه دریافت می‌کنند را وارد و درخواست خود را ثبت کنند. بنابراین تمام افرادی که پیامک ارسال کردند، اما کد رهگیری دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با وارد کردن شماره حساب واریز یارانه‌های نقدی به جای کد رهگیری در سایت مذکور، درخواستشان را ثبت کنند. خانواده‌هایی که یارانه نقدی دریافت نکرده‌اند و مشمول بسته حمایتی هم نشده‌اند باید منتظر صدور اطلاعیه‌های بعدی ستاد معیشتی باشند و از اول دی‌ماه به پلیس +10 مراجعه کنند که در فرصت‌های بعدی توضیحات لازم در این رابطه اعلام خواهد شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد سرپرستان خانواری که خود را مشمول دریافت طرح حمایت معیشتی می‌دانند تا روز 20 آذرماه فرصت دارند تا درخواست خود را در سایت Hemayat.mcls.gov.ir ثبت کنند.

نظر شما