شناسهٔ خبر: 36821793 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

جشنواره ملی قرآن27/ گزارش آنا از اختتامیه جشنواره ملی قرآن‌وعترت؛

الگوی تربیت علمی قرآن کریم راهگشای آموزش کشور است

مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور امروز در حرم مطهر شاهچراغ (ع) به‌کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری  گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور صبح امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) برگزار شد و  و از میان ۱۲۰۰ نفر، ۱۳۵ نفر به‌عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.

قرائت پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، تقدیر از برگزیدگان بخش آوایی جشنواره (رشته‌های قرائت، تحقیق، ترتیل، حفظ، دعا و مناجات‌خوانی، اذان و تواشیح)، سخنرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تولیت آستان احمد بن موسی (ع)، اجرای تواشیح رتبه اول و دوم جشنواره، سخنرانی قائم مقام صداوسیما جمهوری اسلامی ایران ازجمله برنامه‌های مراسم اختتامیه است.

سی و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در شیراز از سه‌شنبه 12 آذرماه آغاز و با برگزاری مسابقات بخش‌های آوایی خواهران و برادران، امروز (پنجشنبه 14 آذرماه) به کار خود پایان داد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: جوانان در سایه قرآن می‌توانند افرادی دانشمند و مؤمن باشند

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام حمید مقامی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان فارس پیام  آیت‌الله مکارم شیرازی به مناسبت سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور را قرائت کرد. متن کامل پیام این مرجع عالی‌قدر تشیع بدین شرح است:

ناصر مکارم شیرازی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز تشکیل این جشنواره قرآنی را به همه شما عزیزان، مخصوصاً به دست‌اندرکاران، مسئولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی و همه عزیزانی که در این مجلس باشکوه و نورانی شرکت کرده‌اند صمیمانه تبریک می‌گویم.

قرآن، کلام نورانی خدا و دستورالعمل جاودانی سعادت بشر و حلقه اتصال تمام مسلمین جهان است. در شرایطی که مسلمین در برابر هجوم بی‌رحمانه دشمنان احتیاج به اتحاد و همبستگی دارند بهترین راه این است که همگی گرد قرآن جمع شوند.

این همان حبل‌الله و رشته محکم الهی است که تمام دل‌ها را به هم مربوط می‌کند و در آیه شریفه 103 سوره آل‌عمران به آن دعوت  نموده و می‌فرماید: «وَاعتَصمَوا بحبل الله جَمیعَاً وَ لا تَفَرَّقوُا» اعتصام به حبل‌الله همان تمسک عمومی به تعلیمات این کتاب بزرگ است. این همان نور و هدایتی است که در آیات 15 و 16 سوره مائده به آن اشاره فرموده و می‌گوید: «قَد جاءَکُم مِنَ اللهِ نوُرٌ وَ کتابٌ مُبینٌ یَهدی بِه اللهُ مَن اتَّبَعَ رِضوانهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلَماتِ إِلَی النُّورِ»

آری! همه در پرتو هدایت آن از ظلمات پراکندگی، اختلاف، نزاع و کشمکش رهایی می‌یابند و به سرچشمه نور که همان برادری و اخوت اسلامی است باز می‌گردند و از هدایت‌های آن، به‌سوی علم، دانش، پیشرفت و تعالی بهره می‌گیرند.

آشنایی جوانان و نوجوانان به این کتاب بزرگ آن‌ها را در برابر تهاجم فرهنگی دشمن و تلاش او برای تخریب مبانی اعتقادی و اخلاقی آنان حفظ می‌کند. این‌جانب به همه عزیزانی که در این مسابقات قرآنی شرکت کرده‌اند، تبریک می‌گویم.

من مطمئن هستم که شما عزیزان با آشنایی با قرآن و تعلیمات حیات‌بخش اسلام، راه سعادت و خوشبختی را می‌پیمایید؛ مخصوصاً جوانان و نوجوانان عزیز که در سایه قرآن می‌توانند در آینده افرادی دانشمند، پیشگام، پاک، مؤمن و پرتلاش باشند و به کشور خود کمک کنند.

آری آینده کشور به دست باکفایت شما ساخته می‌شود، به شرط اینکه همواره در سایه هدایت‌های قرآن گام بردارید. همه روز آیاتی از قرآن را بعد از نماز صبح بخوانید و درباره معنی آن بیندیشید و محتوای آن را در زندگی خود پیاده کنید تا لذت خوب زیستن، آرامش روح، آسودگی خاطر و پیشرفت و ترقی را بچشید.

من از خدای بزرگ برای همه شما عزیزان، خانواده محترمتان، پدران و مادران و اساتید عزیز شما موفقیت، سربلندی، عزت و سلامت روح و جسم می‌خواهم و امیدوارم همواره در سایه قرآن از همه خطرات جسمی و روحی در امان باشید.

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

ناصر مکارم شیرازی

اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی‌مقدم قائم‌ مقام رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ترویج قصه‌های قرآنی یکی از موضوع‌های مهم است که در جامعه اسلامی باید تقویت شود. خدای متعال در سوره یوسف با صراحت تاکید دارد که بهترین سرگذشت‌ انسان‌ها را از طریق قرآن به شما بازگو کردیم‌.

قصه‌گویی، یکی از شیوه‌های کاربردی ترویج‌ فرهنگ قرآنی در جامعه 

وی افزود: ۱۹ قصه از سرگذشت ۲۵ نفر از پیامبران در قرآن کریم آمده که دارای پیام‌های عبرت آموز است. در هر قصه نکته اخلاقی و عرفانی وجود دارد که باید همگی از آن استفاده کنیم. قصه‌گویی از شیوه‌های کاربردی ترویج‌ فرهنگ قرآنی در جامعه است. 

قائم‌ مقام رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: قصه گویی شیوه‌ای کاربردی است که باید از آن بهره ببریم؛ یک ششم‌ قرآن در قالب قصه گفته شده است و دو کتاب سرگذشت و سرنوشت را در مقابل انسان قرار می‌دهد.

موسوی‌مقدم عنوان کرد: متن کتب اساطیر و افسانه‌های ایران، هند و کشورهای شرق از شیوه دراماتیک برخوردار است و عمدتا یک عارف، پیر و استاد در متن واقعیت قرار دارد اما قصه‌های غربی به مسائل مادی توجه دارد. 

وی خاطرنشان کرد: در چند اثر نمایشی قرآن، موضوع تخیل بسیار زیبا اشاره شده است. مثلا در داستان‌های حضرت ابراهیم(ع) در سوره بقره آمده است که این پیامبر به خداوند گفت: «چگونه مردگان را زنده کنم؟» و شیوه آن به او یاد داده شد.

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما گفت: عنصر تخیل بزرگترین عنصر در کارگردانی، نویسندگی و هثار نمایشی است. قرآن کریم می‌فرماید تخیلی که باعث فزون‌خواهی شود مذموم است. اگر انسان عاقل باشد و عقل را به خیال ببرد و به حس دربیاورد، آن خیال تبدیل به عنصری مطلوب می‌شود. اگر هنرمند عالم و عاقل باشد به درجات خوبی در همه عرصه‌ها خواهد شد.

موسوی‌مقدم بیان کرد: اگر هنرمندی بخواهد هنری اثر‌بخش، فطری، مورد نیاز مخاطب و برای حل مشکلی، تولید کند باید وحی شناس، معقول شناس، مخیل‌شناس و محسوس‌شناس باشد. هنرمند باید مربع وحی و عقل و خیال و حس را برای هنر دینی و معرفتی در حوزه ملکه وجودی خود نهادینه کند.

اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه دشمن برای جمهوری اسلامی نقشه‌های فراوانی کشیده است که در عرصه فرهنگی با جنگ نرم، این دشمنی به اوج می‌رسد، اظهار کرد: دشمنان می‌خواهند مردم را از نظام دلسرد کند و آنان را از ارزش‌های اسلامی دور کنند. البته اضمحلال نظام سلطه شروع شده است.

وی افزود: جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور، گسترده‌ترین برنامه دانشگاهی است که نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند. اگر دانشگاه با قرآن همراه شود و آیات نورانی قرآن در پوست و گوشت دانشجو برود، در آینده او بسیار تاثیر دارد.

رستمی: تمسک به قرآن و عترت راه نجات جامعه از آتش‌افروزی دشمنان است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: راه نجات ما تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است و فقط نباید در مشکلاتمان به این معجزه الهی متصل شویم، باید در تمام لحظات به قرآن توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: راه نجات جامعه ما از آتش‌هایی که به جان باورها و فرهنگ مردم می‌رسد توجه به فرهنگ قرآن است. علی‌رغم دشمنیِ قبیله شیطان و نظام سلطه، قله‌های روشنی جلوی چشم ملت ایران است و به برکت قرآن و اهل(ع) پرچم این نظام با علمداری رهبر انقلاب به دست حضرت صاحب‌الزمان(عج) خواهد رسید.

اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور ضمن تبریک ولادت حضرت امام حسن عسگری(ع)، به بیان نکاتی درخصوص اهمیت سواد قرآنی و تربیت قرآنی در دانشگاه اسلامی پرداخت.

سند دانشگاه اسلامی در رأس برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد

دکتر طهرانچی با بیان اینکه سند دانشگاه اسلامی در رأس برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است، اظهار کرد: براساس این سند دانشگاه باید در ابعاد فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و مدیریتی بتواند متخصص متعهد، خلاق، ماهر و کارآفرین همزمان با تولید و انتشار علم و فناوری تربیت کند تا در خدمت نیازهای جامعه اسلامی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چشم‌اندازهای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در چهار نظام «فرهنگی-تربیتی»، «پژوهشی-فناوری»، «آموزشی» و «مدیریتی» گفت: در این سند به راهبردهایی نیز اشاره شده است که فرهنگ قرآنی دانشگاه یکی از این راهبردهاست. رسالت ما در دانشگاه این است که در سنین تربیتی جوانان و تا سن 21 سالگی به تربیت جوانان کشور همت گماریم قبل از آنکه دل آنها سخت و اندیشه آنها به اموری مربوط شود که ادب‌آموزی برای آنان سخت شود.

دانشگاه در مباحث فرهنگی-تربیتی رسالت جدی دارد

وی با بیان اینکه دانشگاه در سلسله بحث «فرهنگی-تربیتی» رسالت جدی دارد، افزود: دوران تربیت اجتماعی به دانشگاه متصل می‌شود و تا پایان دوره کارشناسی ادامه دارد. از این رو نقش دانشگاه در تربیت جوانان بسیار حائز اهمیت است. دوره تحصیلات تکمیلی نیز دوران شکوفایی و ثمردهی علمی جوانان است.

لزوم حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه قرآنی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت حرکت به سمت دانشگاه قرآنی گفت: خداوند در قرآن کریم به مهجور ماندن قرآن اشاره کرده و این یک وظیفه مهم بر دوش ماست که نگذاریم قرآن مهجور شود. باید دقت داشته باشیم که هر راهی راهبر می‌خواهد، رفیق و همراه می‌خواهد، هوشیاری و شیطان‌گریزی می‌خواهد و تمسک به قرآن در متن زندگی لازم دارد و این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هرساله در ایالات متحده آمریکا سندی منتشر می‌شود که علم و فناوری را ارزیابی می‌کند، گفت: در فصل اول این سند آموزش مقدماتی و عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این فصل بررسی می‌شود که آموزش دروسی مانند علوم و ریاضی در مدرسه چگونه انجام می‌شود و اگر آموزش این دروس درست صورت بگیرد، در ادامه آموزش عالی نیز درست پیش خواهد رفت. این نگاه فرد دانشگاهی را کارگر علمی می‌داند. این موضوع به سلسله تربیتی از آموزش ابتدایی برمی‌گردد. حال این سوال مطرح است که آیا ما در متن تربیت قرآنی خود به این موضوع توجه داشته‌ایم یا خیر.

لزوم ارتباط قرآن  و دانشگاه

دکتر طهرانچی با اشاره به راهبرد 19 نظام فرهنگی سند دانشگاه اسلامی، تصریح کرد: در این راهبرد به ارتقای فرهنگ قرآن و عترت در بین دانشگاهیان تأکید شده و برای رسیدن به این هدف اقداماتی ترسیم شده است که باید در دانشگاه‌ها به این موضوع توجه ویژه شود. ارتقای فرهنگ قرآن و عترت در بین دانشگاهیان تنها با حفظ و خواندن قرآن صورت نمی‌گیرد بلکه باید در آیات قرآن تدبر و تفکر لازم نیز انجام شود. بنابراین باید قرآن را در متن دانشگاه ببینیم و از آن استفاده کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی در خصوص ارتباط بین  قرآن و متن دانشگاه می‌فرمایند: «علم، تفسیر و شرح معلوم است و معلوم، خلقت خداست نه طبیعت، و تبیینِ خلقت، تفسیرِ فعل خداست، و تحریرِ فعل خدا همانند شرح قول خدا فقط دینی است. لذا در صدر و ساقة مراکز علمی (اعم از حوزه و دانشگاه) علمِ غیردینی وجود ندارد؛ آن‌که علم را سکولاری می‌پندارد، نه حقیقت دانش را شناخت و نه به کُنه معلوم پی برد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان چگونگی برقراری ارتباط بین قرآن و متن دانشگاه گفت: آیت‌الله جوادی آملی در خصوص ارتباط بین  قرآن و متن دانشگاه می‌فرمایند: «علم، تفسیر و شرح معلوم است و معلوم، خلقت خداست نه طبیعت، و تبیینِ خلقت، تفسیرِ فعل خداست، و تحریرِ فعل خدا همانند شرح قول خدا فقط دینی است. لذا در صدر و ساقة مراکز علمی (اعم از حوزه و دانشگاه) علمِ غیردینی وجود ندارد؛ آن‌که علم را سکولاری می‌پندارد، نه حقیقت دانش را شناخت و نه به کُنه معلوم پی برد.» این موضوع نشان‌دهنده ایجاد ارتباط بین حوزه و دانشگاه و کار دانشگاه و کار قرآنی است.

وی افزود: این نگاه را معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نیز داشته‌اند. ایشان در «چهل حدیث» فرمودند: «بدان که بسیاری از علوم است که بر تقدیری داخل یکی از اقسام ثلاثه است که رسول اکرم(ص) ذکر فرمودند، مثل علم طب و تشریح و نجوم و هیئت و امثال آن، در صورتی که نظر آیت و علامت به سوی آن‌ها داشته باشیم. و علم تاریخ و امثال آن در صورتی که با نظر عبرت به آن‌ها مراجعه کنیم. پس، آن‌ها داخل شوند در «آیه‌ی محکمه» که به‌واسطه آن‌ها علم به الله یا علم به معاد حاصل یا تقویت شود. و گاه شود که تحصیل آن‌ها داخل در « فریضه‌ عادله» و گاه داخل در «سنت قائمه» شود.»

دکتر طهرانچی در ادامه با اشاره به چیستی علمی خاطرنشان کرد: علم، فراگیری، مشاهده، تعقل و تفقه در خلقت و آیات الهی است اما بین این علمی که حاصل می‌شود و خلقت الهی یک رابطه وجود دارد و خداوند در سوره روم به این رابطه اشاره کرده است.

قرآن باید در متن دانشگاه وجود داشته باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه اموری که در دانشگاه انجام می‌شود، باید یک نتیجه‌گیری درست و صحیح به همراه داشته باشد، گفت: از همین رو قرآن باید در متن دانشگاه وجود داشته و از آموزه‌های آن در کل دروس دانشگاه استفاده شود.

وی با بیان اینکه استخراج، تبیین و تدوین راهکارهای قرآن و عترت برای نهادینه کردن فرهنگ اسلامی باید در دانشگاه صورت گیرد، اظهار کرد: استاد مطهری نیز در این باب بیان می‌کند که «امروز غالباً دریافته‌‏اند که علم‌گرایی محض و تربیت علمی‏ خالص، از ساختن انسان تمام ناتوان است. تربیت علمی خالص، نیمه‏ انسان می‏‌سازد نه انسان تمام (محصول این تربیت، ماده خام انسان است نه‏ انسان ساخته شده)، انسان توانا و قدرتمند می‏‌سازد نه انسان با فضیلت، انسان‏ تک ساحتی می‏‌سازد نه انسان چند ساحتی امروز همه دریافته‌‏اند که عصر علم‏ محض به پایان رسیده است و یک خلاء آرمانی جامعه‏‌ها را تهدید می‏‌کند.»

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است و راه‌حلی برای هدایت بشریت دارد، تصریح کرد: قرآن را نباید مهجور رها کرد. نمی‌شود قرآن خواند ولی برای راهکارهای زندگی از آن درسی نگرفت و یا دانشگاه را مبتنی بر نگاه قرآنی توصیف نکرد. تدوین سازوکارها و اجرای شیوه‌های تشویقی آشنایی و حفظ قرآن و حمایت از تدوین آموزه‌های قرآنی و معارف در تمام متون درسی دانشگاه، باید در دستورکار قرار گیرد. درواقع باید تمام متون درسی دانشگاه در مقابل قرآن و فرهنگ قرآنی زانو بزند.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه قرآن برای ما یک الگوی تربیتی علمی نیز دارد، گفت: قرآن کتاب هدایت است و در این کتاب انسان‌ها در همه زمان‌ها، مکان‌ها و با هر سطح دانشی می‌توانند به آن تمسک جسته و هدایت را پیدا کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قرآن دارای آیات بیشماری است که مسائل خلقت الهی و زیستی را شرح داده است، گفت: نکته مهم این است که زمانی که قرآن نازل شد، گزاره‌های علمی زیادی وجود داشت که پس از سال‌ها این گزاره‌ها رد شد اما هیچ کدام از این گزاره‌های غلط در قرآن یافت نمی‌شود. این موضوع یکی از معجزات قرآن است. نکته مهم دیگر درخصوص اعجاز قرآن این است که هرچقدر که علم و مباحث علمی پیشرفت می‌کند، ما تناقضی در قرآن نمی‌بینیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع آیات قرآنی که به بیان پدیده‌های طبیعی می‌پردازند، با رشد آگاهی و توسعه علمی، نه تنها نقض نشده بلکه در هر مرحله برداشت بشر عمیق‌تر و کامل‌تر شده است.

اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور

الگوی تربیت علمی ارائه‌شده در قرآن کریم می‌تواند راهگشای آموزش علوم طبیعی باشد

وی با تأکید بر اینکه الگوی تربیت علمی ارائه‌شده در قرآن کریم می‌تواند راهگشای ما در آموزش علوم طبیعی باشد، گفت: باید بتوانیم از این الگویی که خداوند در اختیار ما قرار داده تا مقوم ایمان ما باشد، بهره بگیریم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه متأسفانه در تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان، دروسی در باب مباحث خلقت و نگاه برگرفته از قرآن وجود ندارد، ادامه داد: باید با استفاده از این مباحث و در کنار بقیه الگوهای تربیتی، آموزش خود را به یک آموزش تربیت‌محور تبدیل کنیم و به سمت ایجاد مدرسه قرآن‌محور و دانشگاه قرآن‌محور حرکت کنیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد با استفاده از سند دانشگاه اسلامی، بتوانیم به سبک زندگی قرآنی دست یابیم.

اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن و ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه، موجب وحدت همه اقشار مختلف جامعه و زمینه‌ساز تشکیل تمدن نوین اسلامی خواهد شد، اظهار کرد:  با وجود کارهای بسیاری که در زمینه قرآن کریم شده است اما هنوز فاصله زیادی در حوزه تولید علم قرآنی، اخلاق قرآنی، فرهنگی قرآنی، سبک زندگی قرآنی و تمدن قرآنی داریم.

وی افزود: امیدواریم در پرتو انقلاب اسلامی و دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی بتوانیم در این حوزه‌ها گام‌های اساسی برداریم‌. دانشجویان از سراسر کشور حضور چشمگیری در مسابقات قرآن و عترت در رشته‌های معارفی، هنری، ادبی و پژوهشی و شفاهی داشته‌اند، دانشجویان الگوی جامعه بوده و می‌توانند نقش پررنگی در ترویج علم داشته باشند.

کلانتری: فعالیت‌های فرهنگی قرآن و عترت از موثرترین و کم هزینه‌ترین امور است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه گفت: کانون‌های قرآن و عترت با جدیت در دانشگاه‌های کشور مشغول فعالیت هستند و دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۴۰۰ کانون قرآن و عترت فعالیت می‌کنند. یکی از پاک‌ترین عرصه‌های کار فرهنگی، کارهای قرآنی است. موثرترین و کم هزینه‌ترین امر فرهنگی، اموری است که معطوف به قرآن و عترت است. اگر انسانی توفیق مانوس شدن با قرآن را داشته باشد ده‌ها پله ترقی را طی کرده و از مشکلات، خطرات و انحرافات فکری و اخلاقی دور می‌شود.

اسامی منتخبین بخش آوایی برادران:

رشته تحقیق:

رتبه نخست: مهدی شایق از دانشگاه پیام نور

رتبه دوم: سید محمد حسینی‌پور از وزارت علوم

رتبه سوم: محمدمهدی کهکشان از دانشگاه آزاد اسلامی

رشته ترتیل:

رتبه نخست: حسین خسروی از دانشگاه پیام نور

رتبه دوم:  مهیار قاسمی از دانشگاه آزاد اسلامی

رتبه سوم: علی حزبیان از دانشگاه فرهنگیان

رشته حفظ ۵ جزء:

رتبه نخست: دانیال محروقی از وزارت بهداشت رتبه اول

رتبه دوم:  مصطفی نعیماوی از دانشگاه پیام نور رتبه دوم

رتبه سوم: محمدرضا محمدی از وزارت علوم

رشته حفظ ۱۰ جزء:

رتبه نخست: امیر مراقی از وزارت بهداشت

رتبه دوم:  رضا علی‌نژاد از وزارت علوم

رتبه سوم :سید مهدی صفوی از دانشگاه پیام نور

رشته حفظ ۲۰ جزء:

رتبه نخست: سید حمیدرضا جاوید شفیعی از دانشگاه آزاد اسلامی

رتبه دوم:   محمد باباخان از وزارت علوم

رتبه سوم:امیرحسین اسفندیار از وزارت علوم

رشته حفظ کل:

رتبه نخست: میلاد عاشقی از وزارت بهداشت

رتبه دوم:   سینا طباخی از دانشگاه آزاد اسلامی رتبه دوم

رتبه سوم: علی مستشاری‌راد از وزارت علوم

رشته اذان:

رتبه نخست: محمد پورسینا از دانشگاه آزاد اسلامی

رتبه دوم: انصار عبدالهی از دانشگاه علمی کاربردی

رتبه سوم: وحید رحمانی از وزارت علوم

رشته دعاخوانی:

رتبه نخست: ابوالفضل اروج‌زاده از دانشگاه پیام نور

رتبه دوم: مهدی حق‌پرست از وزارت علوم

رتبه سوم: میلاد ناصری از وزارت بهداشت و احد حاجی‌زاده وان سفلی به صورت مشترک رتبه سوم

رشته تواشیح:

رتبه نخست: حسین قدسی از وزارت علوم

رتبه دوم: علی زادمهر از دانشگاه آزاد اسلامی

رتبه سوم: جواد برخورداری از وزارت بهداشت

اسامی منتخبین بخش آوایی خواهران:

رشته تحقیق:

رتبه نخست: دانشجویی حدنصاب امتیاز لازم را به دست نیاورده است. 

رتبه دوم: دانشجویی حدنصاب امتیاز لازم را به دست نیاورده است. 

رتبه سوم: زهرا پورطهماسب از وزارت علوم، لیلا دورقی احمدی از وزارت علوم و حمیده کوهی از دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مشترک رتبه سوم

رشته ترتیل:

رتبه نخست: ندا مرادی از وزارت علوم

رتبه دوم: مریم محمدی کشوری از وزارت علوم

رتبه سوم: الناز همتی از وزارت بهداشت رتبه سوم

رشته حفظ ۵ جزء:

رتبه نخست: مرجان میرحسینی از وزارت بهداشت

رتبه دوم: سیده آمنه فاضلی از وزارت بهداشت

رتبه سوم: فاطمه یوسفی‌تبار از وزارت بهداشت

رشته حفظ ۱۰ جزء:

رتبه نخست: رقیه خزعلی‌زاده از دانشگاه پیام نور

رتبه دوم: زینب باقری‌نژاد از وزارت علوم

رتبه سوم: لیلا شاهی از دانشگاه پیام نور

رشته حفظ ۲۰ جزء:

رتبه نخست: رویا فضایلی طرقی از وزارت علوم

رتبه دوم: ریحانه رحمانی از وزارت علوم رتبه دوم

رتبه سوم: عاطفه رئوفی از دانشگاه آزاد اسلامی رتبه سوم

رشته حفظ کل:

رتبه نخست: مینا چشم سبز از دانشگاه پیام نور

رتبه دوم: فاطمه عابدینی از وزارت بهداشت

رتبه سوم: سعیده سلطانی از دانشگاه آزاد اسلامی

رشته دعاخوانی:

رتبه نخست: دانشجویی حدنصاب امتیاز لازم را به دست نیاورده است. 

رتبه دوم:  رحمیه السادات حسینی از دانشگاه پیام نور

رتبه سوم: زهرا پورسلطانی از وزارت علوم رتبه سوم

سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ در شهر شیراز برگزار شد و از نفرات برتر در بخش‌های معارفی، ادبی، هنری و پژوهشی و شفاهی تجلیل شدند. همچنین از برگزیدگان معارفی و هنری در مراسم افتتاحیه تجلیل شده بود.

انتهای پیام/4084/

نظر شما