شناسهٔ خبر: 36821457 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

از سازمان بهداشت جهانی

موفقیت ایران در کسب گواهی نامه حذف سرخک

معاون بهداشت وزارت بهداشت: ایران موفق به کسب گواهی نامه حذف سرخک از سازمان بهداشت جهانی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آقای دکتر علیرضا رئیسی در همایش هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: اکنون کشور جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب گواهی نامه حذف سرخک از سوی سازمان بهداشت جهانی شده است و این در حالی است که در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۶۵۰ هزار نفر در کشور‌های اروپایی و آمریکایی مبتلا به سرخک شدند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: کشور‌های پاکستان و افغانستان که در همسایگی شرقی کشور قرار دارند بالاترین آمار ابتلا به سل و مالاریا را در دنیا را دارا هستند و این در حالی است که کشورمان در آستانه حذف مالاریا تا سال ۲۰۲۰ است که این امر نتیجه تربیت دانش آموختگان و زحمات استادان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است که موجب ارتقای سطح سلامت شده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سل در دنیا ۱۴۴ مورد در هر یک صد هزار نفر است، گفت: بر اساس آمار‌ها در کشور ترکیه ۶۷ مورد، کشور پاکستان ۲۷۰ مورد و کشور افغانستان ۱۸۰ مورد در هر یک صد هزار نفر مبتلا به سل هستند و این در حالی است که این رقم در کشور ایران ۱۲ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: کمتر از سه دهه پیش سالانه ۱۲۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به مالاریا جان خود را از دست می‌دادند و این در حالی است که تا سال ۲۰۲۰، حذف این بیماری را در کشور شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به دستاورد‌های ۴۰ ساله حوزه سلامت در کشور گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل کمبود پزشک، پزشکان خارجی در مناطق مختلف کشور فعال بودند و این در حالی است که امروز تعداد پزشکان دانش آموخته به حدی است که در تمام مناطق کشور در حال خدمت به مردم هستند و به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک پزشک فعال است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور با تربیت نیرو‌های کارآمد در حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمانی به مردم خدمات رسانی می‌کنند،‏ افزود: فقط در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹ هزار دانشجو در حال تحصیل هستند که در آینده در مناطق مختلف استان خراسان رضوی و کشور به مردم خدمات رسانی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه حدود سه دهه پیش از هر یک هزار تولد زنده ۱۲۰ نفر از بین می‌رفتند، ۹۵ نفر از این متولدین به سن یک سالگی نمی‌رسیدند و از هر ۱۰۰ هزار زن باردار بیش از ۲۷۰ نفر جان خود را از دست می‌دادند، گفت: امروز میزان مرگ و میر نوزادان به کمتر از ۹ رسیده است، که این امر جای بسی افتخار است و در این زمینه مورد تقدیر سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته ایم.

آقای دکتر رئیسی افزود: مرگ و میر مادران باردار به کمتر از ۱۸ در صدهزار رسیده است و مرگ و میر کودکان زیر یک سال به کمتر از ۱۲ در هر یک هزار نفر و به کمتر از ۱۵ در کودکان زیر ۵ سال رسیده است.

وی گفت: اکنون پوشش واکسیناسیون به بیش از ۹۸ درصد رسیده است در حالی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، فقط ۲۸ درصد زیر پوشش واکسیناسیون قرار داشتند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در تمامی نقاط کشور برای هر یک هزار نفر یک خانه بهداشت ساخته شده است، افزود: این دستاورد‌ها نتیجه تلاش نیرو‌هایی است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای خدمت رسانی به مردم تربیت شده اند.

آقای دکتر رئیسی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی آموزش نیروی انسانی بر اساس نیاز جامعه است و این امر همواره مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی بوده است، گفت: دانش آموختگان این دانشگاه‌ها در گروه‌های مختلف نظیر پرستاری، مامایی و پزشکی به گونه‌ای آموزش می‌بینند که با کسب دانش عملی و علمی لازم وارد عرصه کار و خدمت به مردم می‌شوند و دیگر نیازی به آموزش‌های بدو خدمت ندارند.

مراسم گرامیداشت هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، جمعی از رؤسای دو دانشگاه از آغاز تا کنون و جمعی از مدیران کشوری و استانی برگزار شد.

نظر شما