شناسهٔ خبر: 36819010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

معادن، ظرفیت عظیم اقتصادی در هرمزگان

در سال رونق تولید، معادن ظرفیت بسیار گسترده‌ و ارزشمندی در جهت ایجاد اشتغال است و از همین رو نیز فعالان و سرمایه گذاران این حوزه در استان هرمزگان با شیوه‌های مناسب از جمله با پرداخت تسهیلات حمایت می‌شوند.

صاحب‌خبر -

یکی از ظرفیت ها و فرصت های بسیار ارزشمند برای رشد اقتصادی کشور بدون اتکای به درآمدهای نفتی، معادن است که در این میان وجود تنوع مواد معدنی، هرمزگان را به عنوان یکی از مناطق شاخص معدنی در سطح کشور مطرح کرده است.

سهم معدن در تولید ناخالص ملی می تواند تا ۵۰ درصد افزایش یابد و براساس آمارهای موجود، اکنون ۹۷ درصد معادن کشور در اختیار بخش خصوصی و ۳ درصد در اختیار بخش دولتی است.

ظرفیت های سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه معادن هرمزگان وجود دارد و همواره بستر جذابی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

براساس اطلاعات منتشره سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، تعداد ۱۱۲ محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف، ۲۵ معدن دارای گواهینامه کشف و ۲۲۶ معدن دارای پروانه بهره برداری در این استان با مجموع ذخایر افزون بر یک و نیم میلیارد تن وجود دارد و حدود ۳ هزار نفر به طور مستقیم در این معادن فعالیت می کنند.

در هرمزگان می‌توان برای ۲۰ نوع ماده معدنی اکتشاف انجام داد و معادن پایه این استان شامل سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ کرومیت و خاک سرخ است.

براساس آمارهای موجود همچنین بیش از یکصد معدن غیر فعال در هرمزگان نیز شناسایی شده است.

استان هرمزگان دارای معدن مس و متقاضی بهره برداری از آن نیز هست ولی به اذعان مسوولان هنوز به کسی واگذار نشده است.

فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه معادن هرمزگان شناسایی شوند

استاندار هرمزگان ش در نشست مشترک شورای عالی معادن با شورای معادن استان که طی روزهای گذشته انجام شد، اظهار داشت: هرمزگان از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه معادن برخوردار است و فرصت‌های سرمایه‌گذاری این حوزه باید هرچه بیشتر مورد شناسایی قرار گرفته و معرفی شوند.

فریدون همتی بیان داشت: با هدف رونق تولید و ایجاد اشتغال باید بهره برداری گسترده از معادن در استان هرمزگان در دستور کار باشد.

وی خواستار تفویض اختیارات بیشتر در حوزه معادن به استان‌ها شد و افزود: تحقق این موضوع موجب افزایش سرعت روند کارها و رسیدن به هدف رونق تولید و اشتغال خواهد شد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: شورای عالی معادن باید ناظر و سیاست‌گذار در این حوزه باشد و امور اجرایی توسط استان‌ها انجام شود.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود یکی از نیازهای مهم در حوزه معادن را فرآوری محصولات و مواد معدنی عنوان کرد و گفت: باید با برنامه ریزی هر چه بهتر در این مسیر گام برداریم و شاهد ارزش آفرینی بیشتری در این بخش باشیم.

همتی تاکید کرد: مخالف خام فروشی مواد معدنی هستیم و باید با ارائه تسهیلات مناسب به معدن کاران و شرکت‌ها برای فرآوری محصولات گام‌های محکمی برداشته شود.

افزایش سهم بخش معدن در توسعه اقتصادی و اجتماعی هرمزگان

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان اظهار داشت: این سازمان طبق قانون، وظیفه فراهم کردن شرایط توسعه فعالیت‌های معدنی، ایجاد اشتغال در این بخش و نیز افزایش سهم بخش معدن در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان را برعهده دارد.

خلیل قاسمی بیان داشت: در همین راستا نیز طرح‌ها و سرمایه‌گذاری ها در حوزه معادن هرمزگان مورد حمایت ویژه قرار دارند.

وی با اشاره به وجود برخی مخالفت‌ها به منظور توسعه فعالیت‌های معدنی، افزود: مجوز فعالیت‌های معدنی پس از اخذ مجوزهای قانونی از دستگاه‌های مرتبط صادر می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: قانونگذار در ماده ۲۴ قانون معادن، مراجع مورد استعلام را تعیین کرده که دستگاه‌های اجرایی متولی نیز مقید هستند به هنگام پاسخ، تمامی بررسی‌های خود را براساس مختصات کل محدوده اعلامی انجام داده و در صورت موافقت نکردن دلایل آن را به صورت کتبی ارائه نمایند، لذا در صورت وصول پاسخ مخالفت، مجوزی صادر نخواهد شد و محدوده بلوکه می‌شود.

۲۱ پرونده واحد معدنی مشکل دار در هرمزگان تعیین تکلیف شد

در روزهای گذشته و در نشست مشترک شورای عالی معادن کشور با شورای معادن هرمزگان در مورد ۲۱ پرونده واحد معدنی مشکل دار و مجوز استخراج مواد معدنی از مناطق مختلف استان تصمیم گیری شد.

معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور تقویت توان معدن کاران منطقه بشاگرد و کوشاه احمدی قرار شد استخراج واقعی از معادن این مناطق را ملاک دریافت حقوق دولتی قرار دهیم.

جعفر سرقینی افزود: در این نشست تصمیم گیری شد مشکلات بهره برداران معادنی که مشکل پرداخت هزینه انبارداری به سازمان بنادر و دریانوردی دارند، برطرف شود.

افزایش ۲۱ درصدی استخراج مواد معدنی در هرمزگان

شش میلیون و ۴۲۶ تن مواد معدنی در نیمه نخست امسال از معادن هرمزگان استخراج شد که این میزان در همسنجی با پارسال ۲۱ درصد افزایش یافته است.

معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: مواد معدنی استخراج شده از نوع سنگ آهن، سنگ لاشه، سنگ گچ، کرومیت، سنگ آهک وسنگ‌های تزئینی است.

ابراهیم سعدینی افزود: مواد معدنی یاد شده از ۲۴۳ معدن در هرمزگان استخراج شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در حوزه معادن هرمزگان در پنج ماهه اول امسال ۱۲۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

نگاهی به مشکلات واحدهای معدنی هرمزگان

با وجود مزیت‌های فراوان در استخراج و فرآوری مواد معدنی و کانی در هرمزگان این حوزه مشکلات زیرساختی زیادی در صادرات و فرآوری دارد.

سالانه نزدیک به ۲ میلیون تن مواد معدنی به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار از هرمزگان صادر می‌شود که تنها ۲۰ درصد میزان استخراج فعلی است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان هرمزگان نوسانات بازار ارز و گرانی قطعات مورد نیاز ماشین‌آلات معدنی را از مهمترین مشکلات معادن استان عنوان می‌کند.

محمد مقیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگرچه بیشتر معادن هرمزگان در مقیاس متوسط و کوچک هستند اما در تامین ماشین آلات سنگین با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند.

وی بیان داشت: تامین، حفظ و نگهداری ماشین‌آلات سنگین، بزرگترین چالش حال حاضر معادن استان هرمزگان است.

وی افزود: در حال حاضر معدنکاران علاوه بر چالش گرانی قطعات مورد نیاز ماشین آلات معدنی، با مشکل نحوه پرداخت هزینه‌ها نیز مواجه شده اند که لزوما باید به صورت نقدی این هزینه ها پرداخت شود.

مقیمی دلیل این موضوع را نیز نوسان قیمت ارز و التهاب‌های موجود در بازار عنوان کرد که تاثیر فراوانی بر روی معادن و صنایع معدنی کل کشور داشته است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان هرمزگان گفت: کاهش ساخت و ساز در بخش مسکن به صورت مستقیم بر روی معادن و صنایع معدنی تاثیر گذاشته و بازار برخی از معادن همچون معادن شن و ماسه را راکد کرده است.

وی اظهار داشت: واحدهای معدنی در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود قادر به پیگیری طرح‌های توسعه‌ای خود نیستند.

لزوم حمایت مسوولان هرمزگان از حوزه معادن

مقیمی تصریح کرد: افزایش بی رویه هزینه های بندری ، افزایش چند برابری هزینه های حمل دریایی ، عدم وجود زیر ساخت های لازم جهت صادرات مواد معدنی و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده و کاهش توان رقابت در بازار بین المللی ، کمبود نقدینگی و توان مالی تولید کنندگان به دلیل افزایش هزینه های جاری و عدم حمایت از سوی بانک ها و موسسات مالی ، نوسان قیمت ارز و التهاب‌های موجود در بازاراز جمله مشکلات معادن استان برای صادرات به شمارمی رود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان هرمزگان خواستار حمایت مسوولان از معادن استان برای رفع مشکلات صادرات شد.

مقیمی با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت‌های حوزه معدن، گفت: از نظر ارزش افزوده بخش معدن دارای مزیت های بالاتری نسبت به بخش های تجاری، مسکن و بسیاری از صنایع است.

شناسایی ۱۴ محدوده جدید اکتشاف معدنی در هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: ۱۴محدوده جدید برای اکتشاف معادن در استان در شهرستان های حاجی آباد و بشاگرد شناسایی شده است.

فریدون همتی در نشست شورای معادن هرمزگان اعلام کرد: مطالعات بر روی پهنه معدنی در منطقه کوشا احمدی حاجی آباد و بشاگرد توسط سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صورت گرفته است.

وی یاد آور شد: براین اساس در منطقه کوشا احمدی شهرستان حاجی آباد ۱۱ محدوده و در شهرستان بشاگرد نیز سه محدوده جهت اکتشاف معادن مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی نیز اقدامات لازم جهت اکتشاف موادمعدنی در این ۱۴ محدوده انجام می‌شود تا حجم و مقدار دقیق موادمعدنی و معادن موجود در این مناطق مشخص شود.

استاندار هرمزگان افزود: همچنین در ۱۱ هزار کیلومتر از شهرستان بندرعباس تا شهرستان بشاگرد مطالعات معدنی انجام می شود تا پهنه ها ومحدوده های جدید معدنی در استان شناسایی شوند.

به گفته همتی، این اقدام در راستای اکتشاف پهنه های معدنی درهرمزگان باید به سرعت انجام شود تا هرچه سریع تر معادن جدید در راستای ایجاد اشتغال و افزایش تولید فعال شوند.

لزوم اجرای طرح‌های پهنه معدنی در هرمزگان

هرمزگان به علت ذخایر متنوع معدنی و قرار گرفتن در پهنه معدنی خلیج فارس ظرفیت‌های زیادی در معادن ناشناخته دارد که با اجرای طرح پی جویی و پهنه بندی این ظرفیت افزایش می‌یابد.

در همین راستا نیز مطالعه پهنه‌های معدنی در هرمزگان برای واگذاری به بخض خصوصی باید با سرعت بیشتری انجام شود زیرا سرعت و جامعیت پژوهشهای معدنی برای آنکه بتوان براساس نوع و ظرفیت پهنههای معدنی نسبت به راهنمایی سرمایه گذاران و علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش اقدام کرد ،دارای اهمیت ویژه‌ای است./ ایرنا

بیشتر بخوانید:

معدن نفلین سینیت کلیبر گنجینه‌ای نهفته در ارسباران

برچسب‌ها:

نظر شما