شناسهٔ خبر: 36818164 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

محمد فنایی، کارشناس داوری، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بهترین تنبیه برای داوران خاطی قضاوت در لیگ‌های پایین‌تر است/ هواداران نسبت به تصمیمات داوری بدبین شده‌اند/ ضعف نهادهای نظارتی باعث شده فتحی علیه داوری صحبت کند

یک کارشناس داوری گفت: کمیته داوران باید با دقت بیشتری داوران را انتخاب کند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|محمد فنایی، کارشناس داوری ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره میزان جریمه داورانی که در بازی‌ها مرتکب اشتباه می‌شوند گفت: کمیته داوران مسئول همه اتفاقات داوری فوتبال ایران است. بخشی از این مسئولیت هم جریمه داورانی است که در بازی‌ها مرتکب اشتباه می‌شوند. البته این موضوع هم اصول خاص خود را دارد. باید قبول کنیم که داور از روی عمد اشتباهی مرتکب نمی‌شود.

 

این داور قدیمی کشور با اشاره به اتفاقات بازی سپاهان و استقلال گفت: داور در این بازی اشتباهاتی انجام داد و از کمک‌های خودش مشورت نگرفت. اگر زاهدی‌فر در این بازی با دیگر داوران داخل زمین مشورت می‌کرد، می‌توانست پنالتی بازیکن سپاهان را اعلام کند. اما این مشکل تنها مربوط به زاهدی‌فر نمی‌شود و بخش‌های دیگر داوری هم در اشتباه رخ‌داده در این بازی سهیم هستند.

 

فنایی در پاسخ به این سوال که چه افرادی در این مشکل سهیم هستند گفت: کمیته داوران اکنون زیر سوال رفته. به‌ غیر از کمیته داوران، فدراسیون فوتبال هم باید پاسخگو باشد. امروز هواداران فوتبال نسبت به تصمیمات داوری بدبین شده‌اند و فدراسیون باید تلاش کند از این بدبینی بکاهد.

 

او ادامه داد: مردم می‌پرسند داورانی که در یک بازی مرتکب اشتباه شده‌اند چگونه جریمه می‌شوند؟ فدراسیون و کمیته انضباطی باید به این سوال پاسخ دهد. کمیته داوران هم باید در چینش داوران دقت کنند. آنها باید داوران را به دقت زیر نظر بگیرند. وقتی داوری چند هفته دچار اشتباه می‌شود نباید دوباره برای قضاوت انتخاب شود. این کمیته باید یک بخش آنالیز داشته باشد و بر مبنای آن داوران را انتخاب کند.

 

این داور قدیمی فوتبال ایران با اشاره به شیوه برخورد کشورهای اروپایی با داورانی که مرتکب اشتباه می‌شوند گفت: داوران اروپایی در صورت ارتکاب اشتباه به‌ غیراز اینکه از قضاوت محروم می‌شوند، جریمه مالی هم می‌شوند. البته این اتفاق در ایران نمی‌تواند رخ دهد، چراکه داوران در ایران دستمزد بالایی برای قضاوت دریافت نمی‌کنند.

 

او در جواب این سوال که بهترین تنبیه برای داوران خاطی چیست گفت: وقتی یک داور از قضاوت محروم می‌شود از شرایط ایده‌آل خود خارج می‌شود. به نظر من بهترین تنبیه مناسب داوران خاطی این است که آنها را به لیگ‌های پایین‌تر بفرستند یا داوری رده‌های امیدها و جوانان را به آنها بدهند. این کار هم باعث می‌شود داور از شرایط آرمانی خود فاصله نگیرد و هم تلاشش را بیشتر کند تا دوباره به لیگ برتر بازگردد. تاثیر این تنبیه بیشتر از بازی ندادن به داور است. محرومیت باعث سرخوردگی داور هم می‌شود.

 

این داور قدیمی ضمن انتقاد از مدیریت ورزش کشور گفت: متاسفانه مدیریت در ایران در همه بخش‌ها با مشکل مواجه است و مدیران هم بر اساس توانایی‌های خودشان انتخاب نمی‌شوند. به همین خاطر است که مدیران بدون مشورت با کارشناسان تصمیم‌های غلط می‌گیرند. رئیس کمیته داوران فوتبال ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. او باید با کارشناسان داوری ایران مشورت کند. نباید به‌ تنهایی چینش داوران را بر عهده بگیرد.

 

او همچنین توضیح داد: کمیته داوران و فدراسیون فوتبال مگر چند بازی بزرگ در یک ماه برگزار می‌کنند؟ آنها باید با دقت بیشتری داوران را انتخاب کنند. وقتی یک داور در چند بازی به ضرر یک تیم سوت می‌زند مدیران، بازیکنان و هواداران آن تیم حساس می‌شوند. کمیته داوران باید از بیشتر شدن این حساسیت جلوگیری کند.

 

فنایی درباره صحبت‌های جنجالی مدیرعامل استقلال علیه قضاوت زاهدی‌فر نیز گفت: امیرحسین فتحی یکی از دوستان خوب من است، اما باید بگویم صحبت‌های او درباره داوری دیدار تیمش برابر سپاهان کاملاً اشتباه است. نهادهای نظارتی فوتبال ما ضعف دارند و همین باعث شده فتحی بتواند چنین صحبت‌هایی بکند. مدیرعامل حق ندارد چنین صحبت‌هایی را بدون ارائه مدرک مطرح کند. اگر در اروپا چنین اتفاقی افتاده بود، حتماً با این مدیر برخورد می‌شد. چطور مدیرعامل استقلال چنین موضوعی را مطرح می‌کند و هیچ اتفاقی هم رخ نمی‌دهد؟

 

او در پایان پرسشی طرح کرد و گفت: اگر مدیرعامل گل‌گهر سیرجان چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کرد کمیته انضباطی همین‌گونه با او برخورد می‌کرد؟ بدون تردید خیر. فوتبال ما با چنین رفتارهایی پیشرفت نخواهد کرد.

 

نظر شما