شناسهٔ خبر: 36813477 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک‌هفته با کتاب؛

اعلام نام مهمان ویژه نمایشگاه کتاب و پایان پاییزه کتاب

صادق وفایی

مشخص‌شدن مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران و اعلام پایان و میزان فروش طرح پاییزه کتاب از جمله اخبار مهم حوزه کتاب و نشر در این‌هفته هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: دومین هفته آذرماه امسال، از حیث تعداد اخبار حوزه کتاب و نشر، هفته پرخبری ارزیابی می‌شود. پس از هفته ۲۸ خبری «هفته کتاب» و هفته ۱۵ خبری پس از آن، این‌هفته گزارش «یک‌هفته با کتاب» ۲۵ خبر برگزیده و مهم را در خود جا داده است.

گزارش این‌هفته با نامه مهم وزیر ارشاد به ۳ تن از مهم‌ترین مقامات دولتی درباره مالیات اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شروع می‌شود. معرفی مهمان ویژه نمایشگاه پیش‌روی تهران و اعلام پایان طرح پاییزه کتاب، چند خبر از جایزه جلال و دو خبر از اعلام نامزدهای جوایز ادبی کشور هم از دیگر اخباری هستند که در ادامه مرورشان می‌کنیم. این‌هفته ۱۰ خبر از برنامه‌های رونمایی یا تجلیل و گرامیداشت هم داشتیم.

در ادامه ۴ خبر دیگر هم درباره فعالیت‌های داخلی و برون‌مرزی فرهنگی ایران خواهیم داشت و آخرین خبر گزارش هم که جنبه بین‌المللی دارد، مربوط به جایزه ادبی نوبل است که اخیرا دچار حاشیه‌های مختلفی شده است.

در ادامه مرور اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در این‌هفته از نظر می‌گذرانیم؛

نامه‌ وزیر ارشاد به ۳ تن از مقامات دولت درباره مالیات

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این‌هفته طی نامه‌های جداگانه به معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شد.

قدردانی دو اتحادیه حوزه نشر از صالحی

در پی انتشار نامه‌های ۳ گانه صالحی، اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران(آشنا) و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران هم طی نامه‌ای مشترک از توجه دولت برای استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر از وزیر ارشاد قدردانی کردند.

معرفی ششمین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

طبق خبری که روز شنبه این‌هفته منتشر شد، چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز چهارشنبه (۶ آذرماه) با ریاست دکتر محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که ابتدای این‌جلسه درباره مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران بحث و گفت‌وگو شد واز گزینه‌های موجود، کشور ترکیه به عنوان کشور مهمان انتخاب شد.

اعلام پایان طرح پاییزه کتاب

با اعلام پایان طرح فصلی پاییزه کتاب ۹۸ در ۶۰۸ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور، مشخص شد ۳۲۱هزار و۸۲ نسخه کتاب به مبلغ ۹۸ میلیارد و ۶۱۳ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۹۷ ریال توسط ۶۵هزار و ۳۴۷نفر  خریداری شده است.

انتشار فراخوان ثبت نام پنج نمایشگاه استانی کتاب

روز شنبه همچنین موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از ناشران سراسر کشور و کتاب‌فروشان استانی برای ثبت‌نام در پنج نمایشگاه کتاب استانی که در ماه دی برگزار می‌شود دعوت به عمل آورد. این‌نمایشگاه‌ها به‌ترتیب عبارت‌اند از بوشهر، کرمان، قم، همدان و خوزستان.

افتتاح نمایشگاه استانی کتاب جیرفت

مراسم افتتاحیه هفتمین دوره نمایشگاه کتاب جیرفت (جنوب کرمان) صبح دوشنبه ۱۱ آذر با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در محل حسینیه شهدای شهر جیرفت برگزار شد.

برگزاری نشست‌ خبری جایزه جلال

نشست خبری دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی و محمدرضا شرفی‌خبوشان دبیر علمی این جایزه صبح سه‌شنبه ۱۲ آذر در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

اعلام میزان آثار رسیده به دبیرخانه جایزه جلال

شرفی‌خبوشان همچنین در گفتگو با برنامه رادیویی تقاطع فرهنگ که این‌هفته از رادیوگفتگو پخش شد، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این‌دوره از جایزه مذکور را نزدیک به ۱۲۰۰ اثر عنوان کرد.

معرفی نامزدهای نهایی جایزه دکتر مجتبایی

جلسه‌ هیات داوران جایزه‌ دکتر فتح‌الله مجتبایی روز یک‌شنبه ۱۰ آذر با حضور اعضای هیئت داوران این‌جایزه متشکل از فتح‌الله مجتبایی، ضیاء موحد، حسین معصومی‌همدانی، شهرام پازوکی، مسعود جعفری‌جزی، محمدرضا عدلی و علی‌اصغر محمدخانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد و پس از این‌جلسه، اسامی نامزدهای نهایی این‌جایزه اعلام شدند.

معرفی نامزدهای نهایی جایزه مهرگان

این‌هفته همچنین دبیرخانه جایزه مهرگان ادب فهرست رمان و داستان‌های کوتاه راه‌یافته به مرحله پایانی داوری این جایزه را منتشر کرد. این فهرست شامل ۲۱ عنوان در هر یک از بخش‌های رمان و مجموعه‌داستان است که از میان تعداد ۱۹۵۸ اثر و پس از چند مرحله داوری انتخاب شده‌اند.

برگزاری مراسم تجلیل از کتابداران تهران

آیین تجلیل از خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی و کتابداران برگزیده استان صبح سه شنبه این‌هفته باحضور فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونین، مدیران کل نهاد کتابخانه‌ها، کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی استان در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

برگزاری مراسم تجلیل محمدرضا بایرامی و بیوک جامعی

برنامه تجلیل از محمدرضا بایرامی و بیوک جامعی در قالب پنجمین عصر کتاب استانی، روز چهارشنبه ۱۳ آذر توسط موسسه خانه کتاب با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار شد.

برگزاری همایش جایگاه جلال آل‌احمد در ادبیات داستانی

همایش «جایگاه جلال آل‌احمد در ادبیات داستانی»، با یادی از سیمین دانشور، شنبه‌شب این‌هفته با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

برگزاری نشست ویژه بررسی کتاب «شاهینِ بر آفتاب»

نشست ویژه نقد و بررسی کتاب «شاهین بر آفتاب» نوشته گلعلی بابایی با محوریت زندگی شهید غلامعلی پیچک، همزمان با ایام شهادت این شهید بسیجی روز سه‌شنبه ۱۲ آذر در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی از مجموعه نثر شاهنامه

مراسم رونمایی از مجموعه ۳جلدی «شاهنامه فردوسی به زبان ساده برای جوانان» نوشته مصطفی جمشیدی هم روز سه‌شنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی از ۲۲ کتاب بریل کانون پرورش فکری

۲۲ عنوان کتاب کودک و نوجوان به خط بریل برای نابینایان که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شده‌اند، هم روز سه‌شنبه این‌هفته در محل این‌کانون رونمایی شدند.

برگزاری مراسم رونمایی از «از جنگ تا دفاع مقدس، متن و حواشی»

کتاب «از جنگ تا دفاع مقدس، متن و حواشی»، شامل بخشی از تاریخ شفاهی جنگ ایران در مصاحبه با ۲۰ تن از چهره‌های مرتبط عصر دوشنبه این‌هفته در خانه گفتمان شهر رونمایی شد.

برگزاری مراسم رونمایی «تا ابد با تو می‌مانم»

مراسم رونمایی و خوانش کتاب «تا ابد با تو می‌مانم» شامل خاطرات مریم مقدس همسر سردار جانباز اکبر نجاتی با قلم مریم عرفانیان دیروز چهارشنبه در سالن همایش‌های موسسه فرهنگی قدس شهر مشهد برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی از رمان «هتل»

رمان ایرانی «هتل» نوشته هنگامی مظلومی هم روز چهارشنبه ۱۳ آذر در کتابفروشی نشر ثالث رونمایی شد.

برگزاری مراسم یادبود ابوالفضل زرویی

آیین اولین گرامیداشت سالروز درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد هم این‌هفته، با حضور خانواده این‌شاعر و جمعی از هنرمندان و همکاران وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد.

انتخاب هیئت مدیره جدید انجمن ویراستاران

چهارمین نشست مجمع عادی عمومی اعضای انجمن صنفی ویراستاران شهر تهران، در نشر دانشگاهی برگزار و هیات مدیره جدید این نهاد صنفی انتخاب شدند. به‌این‌ترتیب، در مجمع مذکور انتخابات اعضای هیات مدیره جدید برگزار و ازمیان نامزدهای شرکت کننده: هومن عباسپور، مهدی قنواتی، مهناز مقدسی، گلی امامی و اصغر مهرپرور به عنوان هیات مدیره جدید انتخاب و پیام شمس‌الدینی هم به‌عنوان بازرس انجمن برگزیده شد.

آغاز به کار پویش اهدای کتاب مدیران کشور

خبر آغاز پویش اهدای کتاب مدیران کشور هم این‌هفته با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی در آن و اهدای کتاب‌های کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به کتابخانه‌های عمومی شهر تهران منتشر شد.

تجهیز کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان به کتاب‌های ایرانی

سید محمدرضا حیدری، رایزن فرهنگی ایران در ایروان با حضور در کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان با وسکانیان، رییس کرسی ایرانشناسی و اساتید این کرسی دیدار و گفت‌وگو کرد و کتاب‌های ادبی و تاریخی از طرف رایزنی فرهنگی کشورمان در ایروان، به کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان اهدا شد.

معرفی کتاب‌های برگزیده کشور عمان

مراسم اعلام برندگان یازدهمین دوره جایزه نوآوری فرهنگی عمان با حضور وزرای کشور و اطلاع رسانی و ادبا و نویسندگان عمانی روز یکشنبه ۱۰ آذر در انجمن نویسندگان عمان برگزار شد. در این مراسم که سیدعلی موسوی زاده رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سلطنت عمان نیز حضور داشت، انجمن نویسندگان عمان نفرات برتر در زمینه دستاورد فرهنگی و شش کتاب برتر در حوزه‌ شعر، داستان کوتاه، رمان، مطالعات انتقادی، مطالعات اندیشه‌ای و مرکز برتر در حوزه حفظ نسخ خطی در کشور عمان را معرفی کردند.

استعفای دو عضو کمیته ادبیات جایزه نوبل

دو عضو کمیته ادبیات نوبل روز دوشنبه این‌هفته پس از ابراز نقدهای خود به این آکادمی و جنجال‌های آن، از کمیته بیرون رفتند. آکادمی نوبل که پس از رسوایی جنسی همسر یکی از اعضای سابقش مجبور شد تا چند عضو جدید را وارد کمیته انتخاب کند، اکنون بار دیگر با مشکل تعداد روبه‌رو شده است.

نظر شما