شناسهٔ خبر: 36813173 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

خوددرمانی در آنفلوانزا ممنوع

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی آنفلوآنزا، از مبتلایان خواست از هرگونه خودرمانی خودداری کنند. دکتر علیرضا جانبخش افزود: هرسال این بیماری در آبان ماه شایع می‌شد اما امسال از اوایل مهر شاهد شیوع آن در ایران و اغلب کشورهای دنیا بودیم

صاحب‌خبر -

دکتر علیرضا جانبخش افزود: هرسال این بیماری در آبان ماه شایع می‌شد اما امسال از اوایل مهر شاهد شیوع آن در ایران و اغلب کشورهای دنیا بودیم به طوری که اکنون در دوره اوج شیوع و همه‌گیری آن قرار داریم و حداقل تا ۲ هفته آینده همه گیری آن ادامه دارد.
او گفت: پس از گذر از مرحله اول این بیماری حدود ۲ ماه آینده وارد مرحله دوم این بیماری خواهیم شد که باید تمام امکانات لازم در این خصوص فراهم شود. 
این متخصص بیماری های عفونی در ادامه گفت: ویروس آنفلوانزا یک ویروس غیرقابل پیش بینی است و امسال شدت بیماری و طول دوره بیماری آن از سال‌های گذشته بیشتر است.
او یادآور شد که به نظر می‌رسد این روزها ویروس بیماری آنفلوانزا به علت تغییرات ژنتیکی، مقداری قوی‌تر و تهاجمی‌تر شده است.
مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: مهمترین ویروسی که امسال عامل مرگ در کشور بوده ویروس H۱N۱ است که بیش از نیمی از موارد مرگ این بیماری به این ویروس مربوط است و ویروس آنفلوانزا H۳N۲ نیز با میزان کمتر دومین ویروس شایع در بین افراد مبتلا در کشور است.

بیشتر بخوانید: 

آنفلوانزا در چه افرادی منجر به مرگ می شود؟
عوارض واکسن آنفلوانزا چیست؟
آنفلوانزا شدیدا مسری است/انتقال ظرف ۳۰ دقیقه از طریق دست آلوده
۵ استان در صدر شیوع آنفلوآنزا / دارو تامین است
تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی چیست؟

جانبخش افزود: علایم این بیماری با سرماخوردگی شباهت‌های زیادی دارد و به طور دقیق نمی‌توان علایم مجزایی برای آنفلوانزا ذکر کرد اما تب، درد عضلانی، اسکلتی و تهوع و استفراغ در بین افراد مشکوک به آنفلوانزا مشاهده شده است.
وی اظهارداشت: بهترین روش پیشگیری از بروز آنفلوانزا توجه به تغذیه و استفاده از لبنیات و سبزیجات در برنامه غذایی، رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستن مداوم دست‌ها با صابون و آب گرم و استفاده از تهویه هوا در محیط‌های بسته، اجتناب از خودتجویزی و استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک و کورتن و تزریق واکسن در زمان مناسب است.
آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است.
آنفلوانزا سبب ضعف و ناخوشی کامل در فرد شده و این بیماری را باید به ویژه نزد سالخوردگان و افراد مبتلا به ناراحتی‌های مزمن، قلبی و عروقی ‌جدی تلقی کرد.
آنفلوانزا را یک بیماری واگیر شدید معرفی می‌کنند که از طریق سرفه یا عطسه و ترشحات بدن منتقل می‌شود.
علائم این بیماری معمولا یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن تظاهر می‌یابد.

نظر شما