شناسهٔ خبر: 36796384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

پیروان آیت‌الله مصباح یزدی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کردند

ورود پایداری‌ها و بی‌اعتنایی اصول‌گراها

ثبت نام نامزدهای انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی در حالی سومین روز خود را پشت سر گذاشت که چهره‌های مختلف اصول‌گرا وارد صحنه شدند. در این میان اعضای جبهه پایداری که به عنوان پیروان آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شناخته می‌شوند دیروز فعال‌تر شده بودند. اما گویا با شروع ثبت نام‌ها اختلافات هم در جبهه اصول‌گرایی بیشتر شده است. مرتضی آقاتهرانی که به عنوان دبیرکل جبهه پایداری شناخته می‌شود دیروز موقع ثبت نام گفته که به عنوان نماینده پایداری‌ها نیامده هرچند که مورد حمایت آنان است. افزایش ثبت نام نامزدها از میان طیف‌های اصول‌گرایی در روز سوم می‌تواند با پیش بینی حضور گسترده‌تر آنها در روزهای آینده همراه باشد. این نوع ادبیات حضور در موقع ثبت نام در واقع ادامه اختلافات بین اصول‌گرایان است که در ماه‌های گذشته شدت گرفته بود. به این‌ترتیب به نظر می‌رسد که حالا مشکل اصول‌گرایان برای رسیدن به لیست مشترک جدی‌تر شده است، چرا که پایداری‌ها داعیه‌دار انتشار فهرست انتخاباتی مستقل هستند

صاحب‌خبر -
ثبت نام نامزدهای انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی در حالی سومین روز خود را پشت سر گذاشت که چهره‌های مختلف اصول‌گرا وارد صحنه شدند. در این میان اعضای جبهه پایداری که به عنوان پیروان آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شناخته می‌شوند دیروز فعال‌تر شده بودند. اما گویا با شروع ثبت نام‌ها اختلافات هم در جبهه اصول‌گرایی بیشتر شده است. مرتضی آقاتهرانی که به عنوان دبیرکل جبهه پایداری شناخته می‌شود دیروز موقع ثبت نام گفته که به عنوان نماینده پایداری‌ها نیامده هرچند که مورد حمایت آنان است. افزایش ثبت نام نامزدها از میان طیف‌های اصول‌گرایی در روز سوم می‌تواند با پیش بینی حضور گسترده‌تر آنها در روزهای آینده همراه باشد. این نوع ادبیات حضور در موقع ثبت نام در واقع ادامه اختلافات بین اصول‌گرایان است که در ماه‌های گذشته شدت گرفته بود. به این‌ترتیب به نظر می‌رسد که حالا مشکل اصول‌گرایان برای رسیدن به لیست مشترک جدی‌تر شده است، چرا که پایداری‌ها داعیه‌دار انتشار فهرست انتخاباتی مستقل هستند.
به گزارش روز نو :در روز سوم نام‌نویسی انتخابات مجلس یازدهم و به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، ثبت نام 2345 نفر تا ساعت دو بعدازظهر دیروز نهایی شد که از این تعداد 2076 نفر مرد و 269 زن بوده اند. دیروز مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی با حضور در فرمانداری تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد. آقا تهرانی هنگام ثبت نام گفت: من به شدت طرفدار موضوع شفافیت در هزینه‌های تبلیغاتی نمایندگان هستم. من هیچ پولی از حوزه یا دانشگاه نمی‌گیرم و تنها با پاکت روضه‌خوانی در انتخابات شرکت می‌کنم. هم اکنون هم در دفتر آقای اراکی منبر داشتم و با پول آن تا اینجا آمدم و برای همین پولی برای چاپ‌تراکت و تبلیغات ندارم.او در پاسخ به این پرسش که رویکرد سیاسی اش به کدام جبهه سیاسی نزدیک‌تر است اظهار کرد: قاعدتا مورد حمایت جبهه پایداری هستم البته این جبهه اصولی دارد لیکن من از طرف این جبهه داوطلب نشده ام.
این فعال سیاسی اصول‌گرا در پاسخ به پرسش که آیا فکر می‌کنید صلاحیت شما توسط شورای نگهبان تایید می‌شود؟ با بیان اینکه فکر نمی کنم کار بدی کرده باشم، گفت: قاعدتا اگر مشکلی وجود نداشته باشد صلاحیت بنده مورد تایید قرار خواهد گرفت. اگر دیدند کاری کرده ام حتما صلاحیت من را رد کنند من شورای نگهبان را قبول دارم و اعضای آن را میشناسم و می‌دانم افراد خوبی در آن حضور دارند. افتخار شاگردی آیت الله جنتی را داشته‌ام. همه اعضای شورای نگهبان از رفقایم هستند و افرادی نیستند که به‌خاطر پول و مال دنیا صلاحیت کسی را رد کنند.
دیروز همچنین غلامحسین رضوانی، محمد مسعودی، سیدهاشم موسوی، محمدرضا حسینی، محمد سلیمانی، علی خضریان و زهره الهیان دیگر اعضای پایداری‌ها بودند که ثبت نام خود را در انتخابات مجلس یازدهم نهایی کردند.
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی و دیگر عضو جبهه پایداری نیز پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت: جبهه پایداری از من درخواست کرده است که برای حضور در مجلس یازدهم ثبت نام کنم. علاوه بر این چون بنده چهره شناخته شده‌ای در کشور هستم، به هر شهرستانی که سفر می‌کنم، مردم از من می‌خواهند که برای حضور در مجلس ثبت‌نام کنم. سلیمانی ادامه داد: آقای روحانی کشور را به ته چاه برده است و باید افرادی در مجلس حضور یابند تا بتواند کشور را نجات دهند. باید مجلس را به جایگاه واقعی خود بازگردانیم. مجلس در دوره دهم واقعاً ضعیف شده است. باید رئیس‌جمهور را وادار کنیم که برای مردم کار کند و از این استان به آن استان برود.
همچنین زهره الهیان، نماینده دوره هشتم مجلس که در حال حاضر در فرهنگستان علوم پزشکی به عنوان رئیس گروه آینده ‌نگری و نظریه‌پردازی، مشغول به فعالیت است، پس از ثبت نام در انتخابات در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با عزیزان شورای ائتلاف هماهنگ کردم و آنها سفارش کردند ثبت نام‌ کنم. او اشاره کرد: بنای حضور مستقل در انتخابات را ندارم و اگر در لیست ائتلاف نیروهای انقلاب قرار بگیرم در آن شرکت خواهم کرد و در غیراین صورت از این لیست حمایت خواهیم کرد.
دیروز همچنین تعدادی از نمایندگان فعلی مردم در مجلس دهم برای شرکت در دور جدید انتخابات، نام نویسی کردند که در میان آنها نام‌هایی چون علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران، سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه و علیرضا محجوب نماینده مردم تهران به چشم می‌خورد. همچنین در این روز جمعی دیگر از نمایندگان ادوار مجلس مانند علیرضا دهقان نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس هشتم، محمدرضا امیری‌ کهنوج نماینده مردم کهنوج در مجلس هشتم، ارسلان فتحی‌پور نماینده مردم کلیبر در دوره نهم، کامل عابدین زاده نماینده دوره‌های اول، چهارم و پنجم مجلس و عسگر جلالیان نماینده مردم دیر، کنگان و جم در مجلس هشتم در این انتخابات شرکت کردند.
در میان دیگر شخصیت‌های سیاسی که دیروز در نام نویسی انتخابات شرکت کردند می‌توان به چهره‌هایی چون رضا تقی‌پور وزیر سابق ارتباطات و عضو شورای عالی فضای مجازی، مالک شریعتی عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، محمدحسن طریقت منفرد وزیر بهداشت دولت دهم، ایراندخت عطاریان رئیس پیشین سازمان بازنشستگی کشوری و رحمت‌الله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت و حجت‌ الله دمیاد استاندار سابق کرمانشاه اشاره کرد.
محمدرضا امیری کهنوج درباره حضورش در لیست یکی از طیف‌های سیاسی گفت:‌ من از طیف اصول‌گرایان وارد انتخابات مجلس شده و از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی وارد مجلس شده و کاندیدای حوزه انتخاباتی کهنوج هستم هر چند پیش از این سابقه نمایندگی مردم در حوزه انتخابیه کهنوج را داشته ام.
عسگر جلالیان نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: مجلس دهم خیلی مردمی نبوده و آحاد مردم آن را متعلق به خود نمی‌دانستند، ضمن اینکه مجلس فعلی بیشتر متعلق به احزاب و افراد سیاسی بوده است.او اشاره کرد: اینکه نماینده مجلس رفیق دولت باشد به هیچ وجه بد نیست، اما نباید آدم دولت باشد بلکه باید فقط به مشکلات مردم فکر کند. رضا تقی‌پور وزیر سابق ارتباطات و عضو شورای عالی فضای مجازی نیز بعد از ثبت نام در این دوره از انتخابات، در جمع خبرنگاران گفت: بنده نماینده هیچ جبهه ای نیستم. اساساً دسته‌بندی این گونه جبهه‌های اصول‌گرایی یا اصلاح طلبی ریشه‌ طولانی دارد و به نظرم امروز دو جبهه جریان اصلی بیشتر نداریم، یک جریان انقلاب و انقلابی که شعار آن ولایت، منویات و فرمایشات رهبر انقلاب و اعتقاد به ولایت فقیه و حرکت در خط ولایت فقیه به صورت نظری و عملی است و جبهه دیگر هم جریانی است که از این خط کاملاً فاصله دارد.
او همچنین اشاره کرد: اگر به تشخیص خودم باشد، می‌خواهم در جریان انقلابی حرکت کنم ولی الان هیچ جبهه‌ای با بنده صحبت نکرده که در گروه آنها باشم. ارسلان فتحی‌پور دیگر نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی هم پس از ثبت‌ نام در انتخابات دوره یازدهم در جمع خبرنگاران گفت: من از جریان مستقل اصول‌گرا در انتخابات آتی حضور پیدا خواهم کرد ضمن اینکه فردی ولایتمدار هستم و به صورت لیستی در انتخابات شرکت نخواهم کرد.
به هر روی شاید بتوان روز سوم نام‌نویسی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را روز حضور گسترده پایداری‌ها و اصول‌گرایان ارزیابی کرد. حضوری که می‌توان پیش بینی کرد در روزهای آینده دامنه گسترده‌تری از حضور آنان را به خود اختصاص دهد.


همدلی

نظر شما