شناسهٔ خبر: 36791329 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ و جانسون درباره امنیت جهانی گفت‌وگو کردند

لندن – ایرنا –سران انگلیس و آمریکا در حاشیه اجلاس پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) که در لندن در حال برگزاری است دیدار و درباره موضوع امنیت جهانی گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد چهارشنبه دفتر نخست وزیری انگلیس، «بوریس جانسون» در این دیدار «دونالد ترامپ» را در جریان ملاقات چهارجانبه خود با رهبران سه کشور فرانسه، آلمان و ترکیه قرار داد.

دو طرف همچنین از افزایش بودجه دفاعی اعضای ناتو استقبال کرده و درباره ضرورت وحدت میان اعضا در مقابل تهدیدهای جدید توافق کردند.

جانسون پیش از این دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درباره تحولات سوریه، لیبی و مبارزه با تروریسم گفت وگو کرده بود.

سخنگوی دفتر نخست وزیری درباره این دیدار گفت طرف‌ها در این نشست چهارجانبه، درباره همکاری‌های راهبردی، اقتصادی و دفاعی میان چهار کشور تبادل نظر و در خصوص افزایش بودجه نظامی توافق کردند.

آنها همچنین درباره تحولات سوریه گفت وگو و لزوم انتقال کمک‌های بشردوستانه به شمال شرق این کشور را مورد بررسی قرار دادند.

سران کشورهای یادشده عنوان کردند که برای ایجاد شرایط امن، داوطلبانه و پایدار در خصوص بازگشت مهاجران سوریه به این کشور همکاری خواهند کرد و جنگ علیه تروریسم را در همه اشکال ادامه می‌دهند.

آنها همچنین حمایت خود را از کمیته قانون اساسی سوریه و اهمیت اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردند.

جانسون، مرکل، مکرون و اردوغان در پایان این دیدار توافق کردند که جلسات چهارجانبه در همین قالب ادامه پیدا کند.

اجلاس دو روزه ناتو دیروز (سه شنبه) با حضور سران کشورهای عضو این ائتلاف در لندن گشایش یافت. رهبران کشورهای شرکت کننده دیشب در مراسم ضیافت ملکه انگلیس در کاخ سلطنتی باکینگهام شرکت کردند.

هم‌زمان هزاران نفر از اعضای گروه‌های ضد جنگ و مخالف رئیس جمهوری آمریکا در لندن دست به تظاهرات زدند. در این حرکت اعتراضی شرکت کنندگان شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آن عبارت‌هایی چون «نه به ترامپ نه به جنگ»، «ترامپ فلسطین را رها کن»، «دست از حمایت تسلیحاتی اردوغان بردارید» و «نه به اردوغان، نه به جنگ» نوشته شده بود.

معترضان پس از تجمع در میدان ترافلگار لندن به سمت کاخ یاکینگهام راهپیمایی و علیه ناتو شعارهایی را سردادند.

نظر شما