شناسهٔ خبر: 36788952 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حمایت مرکل از نشست‌های اصلاح قانون اساسی سوریه

صدراعظم آلمان بر حمایت از برگزاری نشست‌ها برای اصلاح قانون اساسی سوریه تاکید کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ساعتی پیش در حاشیه دومین روز نشست اجلاس سران ناتو که به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لندن برگزار شد، گفت: امروز ما نشستی را با حضور بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و همین طور خودم برگزار کردیم. ما توافق کردیم اوضاع در سوریه را به طور اساسی مورد بررسی قرار دهیم. ما بر این مساله اتفاق نظر داشتیم که مبارزه با داعش باید ادامه یابد و البته باید که این مبارزه به سرانجامی هم برسد. ما در این ارتباط باید همچنان تماس‌های خود را حفظ کنیم و نکته دوم این که ما از تمامی تلاش‌های گِئیر پدرسِن، فرستاده سازمان ملل (در امور سوریه) در زمینه شکل گیری فرآیند سیاسی در سوریه حمایت می‌کنیم. منظورم اجلاس های (اصلاح) قانون اساسی سوریه است و می‌خواهیم در این زمینه فعال باشیم. مساله سوم آن است که چنانچه آوارگان و پناهجویان سوری مایلند به طور داوطلبانه به مناطقی (از خاک کشورشان) بازگردند که امنیت آنجا با تلاش مشترک ترکیه و روسیه تضمین شده است، این اقدام باید تنها با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل صورت گیرد و در این زمینه خواهان آنیم که همچنان تماس‌ها و گفتگو‌های خود را حفظ کنیم. ما در مورد لیبی نیز با هم گفتگو کردیم. همه طرف‌ها از فرآیند موسوم به «برلین» در خصوص حل و فصل مناقشه لیبی، تقدیر و اعلام کردند که این فرایند باید همچنان به کار خود ادامه دهد. طبیعی است که ما در لیبی هر چه سریعتر به برقراری آتش بس نیاز داریم. ما توافق کردیم که این فرایند را استمرار بخشیم و اکنون در سطح مشاوران، این فرایند را فعال کرده ایم و در نظر داریم در فوریه سال آینده میلادی نیز این دیدار را تجدید کنیم و به همکاری‌های خود در این مساله (لیبی) ادامه دهیم. با وجودی که این دیدار، دیداری خوب و مهم است، اما در این مرحله تنها در مرحله آغازین یک فرآیند مباحثاتی طولانی مدت قرار داریم. برای پرداختن بیشتر به این مساله، البته امروز، زمان اندکی داشتیم و روشن است که نمی‌توانستیم ملکه را بابت دیداری که می‌خواستیم با ایشان نیز داشته باشیم، در انتظار بگذاریم. 

در ادامه خبرنگاری از صدراعظم آلمان پرسید: خانم صدراعظم! همین اواخر یعنی پیش از برگزاری این نشست سران ناتو، همه جور بیانات متناقض (در باب اهمیت یا بی اهمیت شدن ناتو) به طور رسمی مطرح شد. به نظر شما چرا اعتبار اتحاد (نظامی) ناتو همچنان پایدار است و مورد تردید قرار نگرفته است؟
مرکل در پاسخ گفت: معتقدم در مباحثی که در این چارچوب (و گروه چهارجانبه جدید آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه) با رئیس جمهور ترکیه داشتیم، مشخص شد دیدار‌ها و برخورد‌های ما با هم خوب است و بنابر این می‌توانیم این موضوعات را پیش بکشیم. در گفتگو‌های دوجانبه نیز به متفاوت‌ترین شکل ممکن شاهد این برخورد‌ها هستیم. به همین خاطر معتقدم برای این دیدار (امروز)، بیانیه خوبی داریم و برغم تمامی اختلافات موجود، طبعا ما باید نظر خود را به طور رسمی نیز بیان کنیم. لازم است در خصوص آینده سازمان ناتو و نیز اشتراکات راهبردی با هم بحث کنیم و من به این دیدار، نگاه نسبتا خوش بینانه‌ای دارم.

نظر شما