شناسهٔ خبر: 36782570 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

مروری بر کسانی که از دریافت توپ طلا جاماندند؛

ستاره‌هایی که توپ طلا از چنگشان در رفت

از زمان اهدا توپ طلا و در برخی مواقع اختلاف نظرهایی درباره برنده جایزه توپ طلا وجود داشته است؛ تا جایی که در بعضی از زمان ها از این اختلاف نظر به عنوان یک بی عدالتی یاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ورزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ توپ طلا بزرگ ترین جایزه فردی در دنیای فوتبال است که به دست آوردن آن آرزو و رویای هر فوتبالیستی است. این جایزه که توسط نشریه فرانس فوتبال به بهترین بازیکن دنیا اهدا می شود، بین سال های 2010 تا 2015 با جایزه بهترین بازیکن سال فیفا ادغام شده بود اما در سال 2016 به همان حالت قبلی خود بازگشت.

امسال نیز همچون تمام سال های اخیر صحبت ها و اظهار نظرهای زیادی درباره برنده توپ طلا در سال 2019 مطرح شده بود اما در نهایت این لیونل مسی بود که دیشب در سالن تئاتر شالاته شهر پاریس این جایزه را برای ششمین بار از آن خود کرد؛ این اتفاق در حالی برای فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا رقم خورد که بسیاری بر این باور بودند که ویرژیل فن دایک، مدافع هلندی لیورپول، سزاوار در یافت این جایزه است. این اما اولین باری نبوده که چنین اتفاقی رقم خورده است؛ در گذشته نیز اتفاقاتی از این دست رخ داده بود و در بسیاری از سال ها اهالی فوتبال به ناعدالتی در اهدای این جایزه معترض شده بودند که در این گزارش قصد داریم به مهم ترین آن ها در دو دهه اخیر اشاره کنیم.

مایکل اوون 2001
در سال 2001 رائول گونزالس عملکرد کم نظیری را در ترکیب رئال مادرید ارائه داده بود و اکثر رسانه های اسپانیایی او را یکی از قاطع ترین برنده های توپ طلا می دانستند؛ اتفاقی که در کمال تعجب رخ نداد و این جایزه به مایکل اوون، ستاره انگلیسی لیورپول، رسید. اوون در سال 2001 پنج جام مختلف با لیورپول به دست آورده بود که البته هیچ کدام از آن ها از اعتبار خاص و ویژه ای برخوردار نبودند. رائول در سال 2001 به عنوان دومین بازیکن برتر دنیا شناخته شد؛ اتفاقی که عصبانیت شدید اسپانیایی ها را در پی داشت و هنوز هم آن ها از اتفاقات سال 2001 به عنوان یک سرقت بزرگ یاد می کنند.

آندری شوچنکو 2004
بی راه نیست اگر بگوییم که فصل 4-2003 بهترین دوران تیری آنری، ستاره سابق آرسنال بوده است. این فرانسوی در آن فصل عملکردی خیره کننده را به نمایش گذاشته بود. توپچی ها در آن سال بدون حتی یک شکست به قهرمانی در لیگ برتر دست یافته بودند و تیری آنری نیز با 30 گل آقای گل رقابت ها شده بود. با این وجود آنری به حق خود نرسید و آندری شوچنکو به لطف قهرمانی با میلان در لیگ قهرمانان اروپا جایزه توپ طلا را از آن خود کرد. آنری همچنین در سال 2006 نیز یکی از مدعیان کسب توپ طلا بود اما این اتفاق رخ نداد و او به عنوان سومین بازیکن برتر دنیا در آن سال شناخته شد.

فابیو کانوارو 2006
کانوارو آخرین مدافعی بود که موفق شد جایزه توپ طلا را از آن خود کند. این مدافع ایتالیایی در سال 2006 با کشورش به مقام قهرمانی رقابت های جام جهانی دست یافت. با این وجود بسیاری در آن سال زین الدین زیدان را شایسته دریافت توپ طلا می دانستند. زیدان اگرچه با فرانسه در فینال جام جهانی مقابل ایتالیا شکست خورد اما عملکرد حیرت انگیزی در آن جام به نمایش گذاشت و یک تنه خروس ها را راهی فینال رقابت  کرد.

لیونل مسی 2010
احتمالا شگفت انگیز ترین جایزه فردی در قرن 21 به دریافت توپ طلا توسط لیونل مسی در سال 2010 برمی گردد. اسپانیا در سال 2010 قهرمان جام جهانی شده بود؛ موضوعی که باعث شد در آن سال همه از رقابت بین آندرس اینیستا و ژاوی صحبت کنند و انتظار داشته باشند که یکی از این دو نفر توپ طلا را از آن خود کند. در کمال شگفتی اما مسی برنده این جایزه شد؛ موضوعی که شاید باور آن برای خود او نیز سخت بود. در آن سال مسی با 22.65 آرا به توپ طلا رسید و بعد از او اینیستا با 17.36 و ژاوی با 16.48 آرا قرار گرفتند.

کریستیانو رونالدو 2013
فرانک ریبری در فصل 13-2012 درخشان ترین فصل فوتبالی خود را سپری کرد و با بایرن مونیخ به تمام جام های ممکن دست یافت اما در کمال تعجب و البته کج سلیقگی این جایزه به کریستیانو رونالدو رسید. بسیاری در آن سال دلایل تبلیغاتی را علت اصلی انتخاب رونالدو می دانستند اما هر چه که بود، قطعا سال 2013 محل رقم خوردن یکی از نا عادلانه ترین توپ طلاهای تاریخ فوتبال بوده است.

کریستیانو رونالدو 2014
لئو یاشین، دروازه بان اسطوره ای روس، تنها دروازه بان تاریخ فوتبال است که توانسته جایزه توپ طلا را از آن خود کند. او این کار را سال 1963 انجام داده بود. سال 2014 نیز می توانست به دومین سالی تبدیل شود که یک دروازه بان جایزه توپ طلا را کسب می کند. نویر در سال 2014 با آلمان به مقام قهرمانی رقابت های جام جهانی رسید و عملکردی فوق العاده داشت اما در نهایت جایزه توپ طلا 2014 با 37.66 آرا به کریستیانو رونالدو رسید و نویر بعد از لیونل مسی به عنوان سومین بازیکن برتر دنیا شناخته شد.

لوکا مودریچ 2018
نمی توان از جایزه توپ طلا سال 2018 به عنوان یک بی عدالتی یاد کنیم. هافبک کروات رئال مادرید به نوعی قربانی اتفاقات سال های گذشته شد؛ زمانی که در سال 2009 یا 2010 بازیکنانی نظیر ژاوی و اینیستا مستحق دریافت این جایزه بودند اما در کمال تعجب توپ طلا به آن ها نرسید تا گمان شود که با وجود رونالدو و مسی دست دیگران از این جایزه کوتاه خواهد ماند. مودریچ اما این قانون نانوشته را شکست و بعد از حضور کرواسی در فینال جام جهانی و قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا، جایزه بهترین بازیکن فیفا و توپ طلا را از آن خود کرد.

لیونل مسی 2019
فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا در فصل گذشته عملکرد فردی بی نظیری داشت. او در رقابت های لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا عنوان آقای گلی را از آن خود کرد و چندی پیش به عنوان بهترین بازی ساز سال 2019 نیز برگزیده شد. با این وجود مسی نتوانست جام های زیادی با بارسلونا کسب کند و تنها با این تیم به مقام قهرمانی لالیگا رسید. در سال های اخیر اما قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا یکی از مهم ترین معیار های برنده توپ طلا بوده است؛ اتفاقی که مسی موفق به انجام آن با آبی اناری ها نشد اما در سمت دیگر ویرژیل فن دایک، مهم ترین رقیب او، این کار را با لیورپول انجام داد. فن دایک همچنین با تیم ملی هلند نیز به فینال رقابت های لیگ ملت های اروپا رسید تا بسیاری این مدافع را شایسته دریافت توپ طلا بدانند اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و ستاره آرژانتینی بارسا برای ششمین بار این جایزه را از آن خود کرد.

منبع: ورزش سه

نظر شما