شناسهٔ خبر: 36781270 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته خبری قرآن و معارف//۱۲ آذرماه

از آغاز جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان تا اتفاقات جدید برای تبلیغ دین

اعلام ویژه‌برنامه سالروز وفات کریمه اهل بیت‌(ع) در قم، آغاز رقابت‌ها در سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و تاسیس صندوق قرض‌الحسنه وقف از مهمترین اخبار حوزه قرآن و معارف در ۱۲ آذرماه ۹۸ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان  آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در دوازدهمین روز از آذرماه ۹۸:

 

تلاش برای آزادسازی زندانیان با تکیه بر امور خیریه/صندوق قرض‌الحسنه وقف ایجاد می‌شود

 

 

حجت الاسلام «سید مهدی خاموشی» در گفت و گو با خبرنگار گروه  قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با تاکید بر تقویت امور خیریه در سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: در گام اول در مدیریت جدید  در راستای اهتمام به بحث خیریه اقدام به تاسیس مرکز امور خیریه کردیم که تاکنون نیز اقدامات قابل توجهی از سوی این مرکز انجام شده است.

 

رئیس سازمان  اوقاف و امورخیریه افزود: آزادسازی بیش از ۳۶۰ زندانی یکی از برنامه های اولیه این مرکز بود که همزمان با عید غدیر خم انجام شد، زیرا که معتقدیم آزادسازی سرپرست خانواده یعنی احیای یک خانواده.

 

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: ما موقوفات متعددی در ارتباط با ایتام داریم که باید در سبد امور خیریه مورد توجه قرار گیرد، از طرفی مراکز بهداشتی و درمانگاه هایی که تحت نظر سازمان اوقاف هستند باید خدمات درمانی تحت نظر مرکز امور خیریه را به مردم ارایه دهند.

 

رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه اشتغال زایی را از دیگر برنامه های مرکز امور خیریه این سازمان برشمرد و گفت: در این راستا با حمایت بانک مرکزی در تلاش هستیم که صندوق قرض الحسنه وقف را ایجاد کنیم تا از طریق این صندوق به دهک های پایین جامعه کمک هایی ارایه شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: می کوشیم در این راستا تنوع کار در کنار کمیت آن مورد توجه باشد تا از این طریق بخشی از آسیب های اجتماعی حل و فصل شود.

 

تفاهم‌ همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و صندوق ذخیره بسیجیان

 

 

به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و استفاده بهینه از امکانات در جهت هم‌افزا عملکردن و مشارکت در فعالیت‌ها، تفاهمنامه همکاری بین سازمان تبلیغات اسلامی و صندوق ذخیره بسیجیان منعقد شد. این تفاهمنامه توسط حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی به نمایندگی از سازمان تبلیغات اسلامی از یک سو و احمد اسفندیاری، مدیر عامل صندوق ذخیره بسیجیان به نمایندگی از این صندوق از سوی دیگر تنظیم و مبادله شد.


همکاری و هم‌افزایی در رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی کسب و کارهای فرهنگ بنیان با استفاده بهینه از ظرفیت‌های سازمانی و نهادی- تمرکز بر توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی از اهداف این تفاهم نامه به شمار می‌روند.


موضوع این تفاهم نامه «حمایت و مشارکت در طراحی، اجرا و بهره برداری از پروژه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، هنری، تفریحی و رفاهی - حمایت و مشارکت در ارائه خدمات مالی و اعتباری به مجموعه‌های خدماتی و تولیدی فرهنگی و اجتماعی - حمایت و مشارکت در کسب و کارهای فرهنگ بنیان و صنایع فرهنگی - مشارکت و تأسیس صندوق‌های مشترک در راستای حمایت از رشد و توسعه زیرساخت‌های فناورانه و نوآورانهٔ شرکت‌های فرهنگ بنیان و خالق» است.


همچنین مدت اعتبار این تفاهم نامه از تاریخ انعقاد سه سال است که با توافق طرفین قابل تمدید است.


»معرفی ظرفیت‌های سازمانی در توسعه اهداف و موضوعات تفاهم‌نامه- معرفی افراد، مؤسسات، فعالیت‌ها و کسب وکارهای فرهنگی و اجتماعی جهت حمایت و مشارکت - حمایت از پروژه‌های مشترک طرفین - استفاده و حمایت از توان و طرح‌های اعضاء صندوق و مشارکت در راه اندازی صندوق‌های مشترک برای حمایت و سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا در طرح‌های منطقی و متناسب با موضوع تفاهم‌نامه اعضای صندوق» از تعهدات سازمان تبلیغات اسلامی و «بسترسازی جهت حمایت از افراد، مؤسسات و فعالیت‌های و کسب و کارهای نوپای فرهنگ بنیان - حمایت و مشارکت در راه اندازی صندوق‌های مشترک برای حمایت و سرمایه گذاری کسب و کارهای نو» از تعهدات صندوق ذخیره بسیجیان در این تفاهم نامه محسوب می‌شوند.


گفتنی است، حجت‌الاسلام و المسلمین «محمد قمی»، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن اینکه انعقاد این تفاهم نامه همکاری را اتفاقی مبارک دانستند بر انجام پشتیبانی از جریان انقلابی فرهنگی تأکید کردند.

 

همکاری شبکه قرآن ایران با شبکه الغدیر عراق برای تولیدات مشترک

 

 

«سید مضر البکاء» مدیر شبکه ماهواره ای و شیعی عراق با حضور در ساختمان شبکه قرآن و معارف سیما با «جواد شیخ اکبری» مدیر این شبکه درباره تعامل و همکاری رسانه ای فی مابین دیدار و گفتگو کرد.

 

در این دیدار شیخ اکبری گفت: شبکه قرآن و معارف سیما در بحث نشر قرآن و معارف اهل بیت علیه السلام هیچگونه محدودیتی ندارد و از این رو همه جانبه آماده همکاری با شبکه الغدیر هستیم.

 

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با تاکید بر تولیدات مشترک فی مابین شبکه قرآن و شبکه الغدیر عراق عنوان کرد: در حوزه های تاریخی، واقعه غدیر، حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به کربلا، مساجد کوفه و سهله و ... مستندات جذابی می شود تولید کرد.

 

وی ضمن پیشنهاد عقد تفاهم نامه ای درخصوص تعامل و همکاری بین دو شبکه، با در اختیار گذاشتن تلاوت های قرآن و تفاسیر قرآن استاد قرائتی به شبکه الغدیر موافقت کرد.

 

سید مضر البکاء مدیر شبکه ماهواره ای عراق نیز ضمن درخواست دراختیار گذاشتن فایل هایی با محوریت تلاوت قرآن، حفظ قرآن برای کودکان و فرازهای کوتاه از سوی شبکه قرآن، همکاری متقابل با این شبکه قرآنی و معارفی را خواستار شد.

 

گفتنی است، در این جلسه «پرویز اسکندرپور» طراح ضریح های حرم های مطهر حضرت مسلم بن عقیل، حبیب بن مظاهر و درب های حرم های مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) نیز حضور داشت.

 

آغاز رقابت مرتلان جشنواره ملی قرآن دانشجویان در بخش آقایان

 

آئین افتتاحیه سی‌ و چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور که از صبح امروز، ۱۲ آذرماه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برپا شد، با رقابت‌های رشته قرائت ترتیل دانشجویان در بخش آقایان آغاز شد. در این بخش ۱۹ نفر از مرتلان با قضاوت اساتید و داوران بین‌المللی کشورمان چون غلامرضا شاه‌‌میوه ،علی‌اکبر حسینی، سعید رحمانی و مهدی دغاغله با هم در حال رقابت هستند.

 

«علی عزتی»، رئیس کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره قرعه‌های این رشته، افزود: قرعه‌های رشته قرائت ترتیل با فاصله یک نفر و با فرصت مرور پنج‌دقیقه‌ای به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود و هر نفر حداکثر هفت دقیقه اجرا می‌کند.

 

وی درباره قرعه‌های رشته قرائت تحقیق قرآن که از شامگاه گذشته به قاریان داده شده بود، افزود: قرعه آنها با چهارگزینه از سوره‌های هود آیات ۱۱۲ تا ۱۱۶، نمل آیات ۵۹ تا ۶۲، اعراف آیات ۹۰ تا ۹۵ و انعام آیات ۱۰۸ تا ۱۱۱ اعلام شد که هر قاری می‌تواند به انتخاب خود یکی را اجرا کند. همچنین ادامه رقابت آقایان در سالن صدرا و سینا دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواهد بود و رقابت بانوان در دو سالن طبقه B هتل پارس از ساعت ۱۴:۳۰ انجام می‌شود.

 

از هر رشته ۱۹ شرکت‌کننده از دانشگاه‌های مختلف به مرحله کشوری این دوره از مسابقات راه پیدا کردند. همچنین احتمال برگزاری فینال در دو رشته قرائت تحقیق قرآن و حفظ کل وجود دارد که در این صورت پس از نماز مغرب و عشا فردا، ۱۳ آذرماه بر گزار خواهد شد.

 

یادآور می‌شود، آیین اختتامیه سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاهیان کشور، پنجشنبه، ۱۴ آذرماه در حرم حضرت احمد ابن موسی(ع) با حضور مدیران ارشد همه دستگاه‌های دانشگاهی برگزار خواهد شد.

 

همچنین آقایان برگزیده رشته قرائت تحقیق و حفظ کل به هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان وابسته به جهاددانشگاهی هر دوسال یکبار برگزار می‌شود، راه پیدا می‌کنند.

 

ویژه‌برنامه سالروز وفات کریمه اهل بیت‌(ع) در قم

 

 

مراسم قرائت دعای کمیل و دعای ندبه این هفته حرم حضرت معصومه(س)  همزمان با سالروز وفات ایشان در شبستان حضرت امام خمینی(ره) برگزار می شود.

 

براساس این گزارش، مراسم قرائت دعای کمیل سحرگاه جمعه، ۱۵ آذرماه از ساعت ۳ تا ۵ صبح با سخنرانی حجت‌الاسلام ماندگاری و قرائت دعای سیدرضا نریمانی برگزار می‌شود.

 

همچنین مراسم قرائت دعای ندبه نیز روز جمعه، ۱۵ آذرماه از ساعت شش صبح با سخنرانی حجت الاسلام میرباقری و قرائت دعا توسط مهدی رسولی برگزار می شود.

 

گفتنی است، شنبه، ۱۶ آذرماه با ۱۰ ماه ربیع‌الثانی سالروز وفات حضرت معصومه(س) مصادف است.

 

تجمع دختران انقلاب در یادمان شهدای هفتم تیر

 

دختران انقلاب در قالب هیأت صراط الزهرا(س) به یاد شهید مدافع امنیت «مرتضی ابراهیمی» تجمع می کنند.

 

بنابر این گزارش، سخنرانی آیت‌الله صدیقی و مدیحه‌سرایی امیر عباسی از بخش های این تجمع است.

 

براساس این گزارش، این مراسم فردا (چهارشنبه، ۱۳ آذرماه) از ساعت ۱۵ در فاطمیه هفتاد و دو تن تهران واقع در میدان بهارستان، نرسیده به سرچشمه، کوچه شهید صیرفی‌پور، یادمان شهدای هفتم تیر برگزار می شود.

 

 

 

نظر شما