شناسهٔ خبر: 36776552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

تحریم‌ها علیه ایران هنوز دستاوردی برای آمریکا نداشته است

صاحب‌خبر -

 روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشتی تحلیلی به بررسی سیاست «کارزار فشار حداکثری» دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و نوشت شاید تحریمها بر تهران باعث مشکلات اقتصادی شده باشد اما دستاورد راهبردی برای واشنگتن نداشته و منجر به تغییر فتار ایران نشده است.

به گزارش افکارنیوز، این یادداشت با اشاره به دشوار بودن گنجاندن دو هدف ترامپ – یعنی مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای و کاهش نفوذ ایران در منطقه – در یک راهبرد استراتژیک، آمده است:‌«حتی تندترین منتقدان ترامپ هم می‌گویند کارزار فشار حداکثری بوده که منجر به ناآرامی‌های اخیر در ایران شد. اما مشخص نیست چیزی که در ایران اتفاق افتاد، می‌تواند رفتار ایران را تغییر داده یا مذکرات مجدد روی توافق هسته‌ای را آغاز کند یا اقدامات ایران در منطقه را کاهش دهد».

این روزنامه ضمن اشاره به مصاحبه روز دوشنبه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره حمایت آشکار واشنگتن اغتشاشات و آشوبگران در ایران، می‌نویسد: «او داشت درباره تلاش خاموش آمریکا در چندین سال قبل برای ارائه ابزارهای ارتباطاتی به ایرانی‌ها در زمان‌های دخالت دولت صحبت می‌کرد».

نیویورک تایمز با بیان اینکه تلاش‌های آمریکا برای ایجاد آشوب در ایران، استراتژی موفق برای تغییر رفتار تهران نبوده، انتقاد می‌کند:‌«حتی این خطر وجود دارد که به نفع دولت ایران شود که بگوید تلاش‌های آمریکا با هدف تغییر حکومت است نه فقط تغییر رفتار».

دولت ترامپ بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. دولت آمریکا در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز دوشنبه اعلام کرد نام ۹ فرد از مقام‌های ارشد ایران و یک نهاد را به فهرست تحریمی این کشور علیه ایران اضافه کرده است. 

نظر شما