شناسهٔ خبر: 36767519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

وزیر انرژی دولت ترامپ استعفا کرد؛

سایه اوکراین‌گیت بر سر کاخ سفید

استعفاي وزير انرژي ايالات متحده آمريکا از يک سوو امتناع رسمي ترامپ از تن دادن به پروسه استيضاح در مجلس نمايندگان از سوي ديگر اوضاع پيچيده اي را در ايالات متحده رقم زده است.

صاحب‌خبر -

 استعفاي وزير انرژي ايالات متحده آمريکا از يک سوو امتناع رسمي ترامپ از تن دادن به پروسه استيضاح در مجلس نمايندگان از سوي ديگر  اوضاع پيچيده اي را در ايالات متحده رقم زده است. بنا بر يک بيانيه رسمي، «ريک پري» فرماندار سابق تگزاس و وزير انرژي آمريکا رسما از دولت ترامپ کناره‌گيري کرد. پري که از ماه مارس ۲۰۱۷ (اسفند ماه ) به‌عنوان وزير انرژي در دولت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا فعاليت داشت، استعفاي خود را اعلام کرد.طبق اين گزارش، «دن بروليت» که پيش از اين مورد تأييد سنا قرار گرفته، قرار است به‌عنوان وزير انرژي جديد آمريکا آغاز به کار کند.
پايگاه خبري «هيل» در اين خصوص گزارش کرد: ريک پري آخرين روز کاري خود به‌عنوان وزير انرژي آمريکا را روز يکشنبه در پيامي توئيتري و با قدرداني از خانواده‌اش و مردم آمريکا به پايان رساند.وي در پيامي توئيتري نوشت: «خدمت در دولت دونالد ترامپ، افتخار و امتياز تمام دوران زندگي‌ام بوده است.»
استعفاي پري از طريق ترامپ و در جلسه کابينه ماه اکتبر (آبان ماه) اعلام شد و خيلي فوري بروليت را به‌عنوان جايگزين پري نامزد کرد.اواسط مهرماه گزارشي از تلاش افراد نزديک به ترامپ از جمله ريک پري براي زد و بند با شرکت نفت و گاز اوکراين خبر داد و پس از آن ترامپ نيز در گفت‌وگو با تعدادي از نمايندگان جمهوري‌خواه گفته بود که اين ريک پري بوده که به او توصيه کرده با زلنسکي رئيس جمهور اوکراين درباره کارخانه گاز مايع تلفني گفت‌وگو کند.
آسوشيتدپرس گزارش کرد که با ۴ فرد آگاه به مسائل شرکت نفت و گاز اوکراين مصاحبه کرده و اظهارات آنها نشان مي‌دهد که ريک پري نقش کليدي در اين تلاش‌ها بازي کرده است. با اين‌حال، پري هرگونه دخالت در ماجراي اوکراين گيت را رد کرده بود و در گفت‌وگو با CBN تصريح کرد: «من هرگز درباره اين موضوع با رئيس‌جمهور صحبتي نکردم و از او چيزي هم در اين رابطه نشنيدم، من يک گفت‌و‌گو و تماس تلفني در اين باره با رودي جولياني (وکيل ترامپ) داشتم و با سفير سابق (آمريکا در اوکراين) هم صحبت داشتم و همچنين با سفير کنوني هم گفت‌وگو کرده‌ام. با همه آن اسم‌هايي که در رسانه‌ها نام برده شده است صحبت کردم اما خداوند شاهد است که حتي يک بار هم در اين گفت‌وگو‌ها نام بايدن، معاون رئيس‌جمهور سابق و نه پسرش برده نشد.»
از سوي ديگر، سيپولون مشاور حقوقي کاخ سفيد در نامه‌اي به کميته قضائي مجلس نمايندگان نوشت که نمي‌توان انتظار داشت آقاي ترامپ در اين فرآيند شرکت کند، چون «منصفانه» نيست.جرولد ندلر رئيس اين کميته هفته پيش گفته بود آقاي ترامپ يا بايد در اين فرآيند شرکت کند يا «گلايه درباره آن را متوقف کند. »
کاخ سفيد نگفت آيا آقاي ترامپ در جلسه ديگري در اين فرآيند شرکت خواهد کرد يا نه و فقط گفت که به طور جداگانه به دعوت براي شرکت در جلسه استماع دوم – که تاريخ آن هنوز معلوم نيست – پاسخ خواهد داد.
اين نامه که نشريه پوليتيکو منتشر کرده کميته مجلس نمايندگان را به «فقدان کامل فرآيند منصفانه قضائي» متهم مي‌کند.در اين نامه آمده است که دعوتنامه کميته قضائي براي مشارکت کاخ سفيد در جلسه روز چهارم دسامبر فرصت کافي به دولت براي آماده شدن نمي‌دهد و اطلاعاتي در مورد شواهد ارائه نمي‌کند.
آقاي سيپولون گفت: گزارش‌ها حاکي است که شاهدان «ظاهرا جملگي دانشگاهي» هستند و شامل «شاهدان حقايق»نخواهد بود.
«شاهد حقايق» کسي است که اطلاعات خود در مورد رويداد‌ها را ارائه مي‌کند در حالي که شاهد متخصص با ارائه برداشت هايش به قاضي کمک مي‌کند.مشاور حقوقي رئيس جمهور آمريکا همچنين گفت که کميته سه شاهد را فراخوانده است درحالي که جمهوري خواهان فقط توانسته اند يک نفر را فرابخوانند.آقاي سيپولون اين ادعاي آقاي ندلر، رئيس دموکرات کميته قضائي را زير سؤال برد که اين فرآيند با تحقيقات تاريخي استيضاح«سازگاري» دارد و استدلال کرد که روند استيضاح بيل کلينتون در سال ۱۹۹۸ منصفانه‌تر بود.
جلسه استماع روز چهارشنبه نقطه شروع مرحله دوم تحقيقات استيضاح است که قبلا در کميته اطلاعاتي مجلس جريان داشت.موضوع تحقيقات گفت و گوي تلفني روز ۲۵ ژوئيه آقاي ترامپ با ولاديمير زلنسکي رئيس جمهور اوکراين است.آقاي ترامپ در آن تماس از رئيس جمهور اوکراين خواسته بود درباره جو بايدن و پسرش هانتر تحقيق کند. جو بايدن هم اکنون پيشتاز رقابت‌ها براي کسب نامزدي حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوري آمريکاست و پسرش چند سال پيش زماني که او معاون رئيس جمهور بود عضو هيئت مديره يک شرکت انرژي در اوکراين به نام بوريسما بود.
تحقيقات سعي دارد به اين سؤال پاسخ دهد که آيا آقاي ترامپ با خودداري از انتقال کمک نظامي به اوکراين سعي کرده براي اعلام اين تحقيقات به اوکراين فشار آورد يا نه؟ آقاي ترامپ هرگونه تخلفي را انکار مي‌کند.کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان هفته پيش به دو هفته جلسات علني استماع در پي چند هفته پرسش از شاهدان پشت در‌هاي بسته پايان داد.آدام شيف رئيس دموکرات کميته اطلاعاتي گفته است که سه کميته اطلاعاتي، نظارتي و امور خارجي که هدايت اين تحقيقات را به عهده دارند گزارش خود را روز سوم دسامبر کامل خواهند کرد.روز سه شنبه متن شهادت مارک سندي که از مقام‌هاي ارشد دفتر بودجه کاخ سفيد است منتشر شد.
او به محققان گفته است که دو مقام دفتر بودجه در پي متوقف شدن پرداخت کمک نظامي به اوکراين استعفا کرده بودند. به گفته او يکي از اين مقام‌ها ابراز نگراني کرده بود که اين اقدام مي‌تواند ناقض قوانين بودجه باشد.
انتظار مي‌رود کميته قضائي تنظيم مواد استيضاح را – شامل اتهامات تخلف از سوي رئيس جمهور – در اوایل ماه دسامبر شروع کند.بعد از به رأي گذاشتن اين مواد در مجلس نمايندگان که تحت کنترل دموکرات هاست، محاکمه در سنا که در اختيار جمهوري خواهان است برگزار خواهد شد.اگر آقاي ترامپ با دو سوم آرا در سنا محکوم شود – نتيجه‌اي که کاملا بعيد به نظر مي‌رسد – بايد قدرت را ترک کند.
کاخ سفيد و برخي از جمهوري خواهان مي‌خواهند روند محاکمه کوتاه باشد و ظرف دو هفته انجام شود.

نظر شما