شناسهٔ خبر: 36766558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

عراقچی: تنها راه نجات برجام رفع تحریم هاست

صاحب‌خبر -

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به ژاپن سفر کرده است، گفت: برجام یک توافق سیاسی برد - برد بود که از طریق یک توافق سازنده بین المللی بدست آمد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در پنل اختصاصی «اقدامات قدرت‌های کلیدی در خاورمیانه و تاثیر آنها بر امنیت بین المللی» در توکیو افزود: برجام تنها یک توافق بین ایران و آمریکا نیست بلکه یک توافق بین المللی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: معتقدیم که برجام به عنوان یک تجربه بین المللی نسخه موفقی برای حل سایر مشکلات منطقه ای و جهانی است.

عراقچی افزود: برجام یک توافق منطبق با شورای امنیت است و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این توافق بین المللی را تصویب کرده است و تصمیم آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای خروج از این توافق نامه بین المللی ، نقض مصوبه شورای امنیت است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا نه تنها از این توافق بین المللی خارج شده است بلکه دیگر کشورهای باقیمانده در برجام را نیز تحت فشار قرار داده تا از این توافق نامه خارج شوند و این اقدام برای سایر کشورها غیرقابل پذیرش است تا قطعنامه های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل را نقض کنند.

عراقچی با اشاره به اینکه هیچ کس نباید ایران را به خاطر کاهش تعهدات خود در برجام زیر سووال ببرد ، تصریح کرد: باوجود خروج آمریکا از برجام و عدم تامین منافع ایران به علت اجرای این توافق ، ایران قبل از اینکه کاهش تعهدات خود را در برجام آغاز کند بنا به اصرار سایر طرف ها مبنی بر اینکه ما خروج آمریکا را جبران می کنیم به مدت یک سال در برجام باقی ماند اما کشورهای اروپایی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: کاهش تعهدات ایران در قالب برجام به معنای خروج ایران از این توافقنامه نیست بلکه نجات این توافق است.

عراقچی گفت: وضعیت فعلی ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از برجام است و تنها راه حل آن رفع تحریم‌ها و بازگشت به دیپلماسی است.

وی تصریح کرد: امنیت و ثبات خلیج فارس باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و در این راستا جناب آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل طرح صلح هرمزگان را ارایه کردند.

عراقچی ادامه داد منطقه خاورمیانه بیش از هر زمانی به صلح نیاز دارد و کشورهای منطقه باید خودشان بتوانند امنیت منطقه را تامین کنند.

وی با اشاره به بحران های منطقه مانند داعش، جنگ در سوریه، یمن و نا ارامی ها در عراق و لبنان گفت این بحران ها متاثر از دخالت بیگانگان از جمله آمریکا و عربستان سعودی در منطقه است.

مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در سوریه به درخواست دولت قانونی این کشوربرای مبارزه با داعش و تروریسم حضور داشتیم داعش نه تنها در سوریه بلکه حتی در ایران نیز با حمله به پارلمان مرتکب جنایت شده است.

عراقچی اظهار داشت ایران در ۴۰ سال گذشته تحت شدیدترین تحریم های آمریکا بوده است با این حال یکی از باثبات ترین و امن ترین کشورهای خاورمیانه و منطقه است و به عنوان یک کشور بزرگ منطقه تاثیرگذاری زیادی در خاورمیانه و منطقه دارد.

وی با بیان اینکه مردم ایران زیر شدیدترین تحریم ها و فشارهای آمریکا زندگی می کنند گفت: اقتصاد ایران تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته است.

معاون سیاسی وزیرخارجه جمهوری اسلامی گفت: مردم ما از تحریم های امریکا ناراضی هستند ولی با این حال این تحریم ها تاثیرگذار نبوده است و در اراده مردم خللی وارد نکرده است.

عراقچی فشارها و تحریم های امریکا علیه ایران را دارای قدمتی به طول انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت آمریکا بعد از تغییر رژیم ستمشاهی در ایران بیشترین فشارها را به تهران وارد کرد زیرا از انقلاب اسلامی ایران ناراحت بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی در مورد نقش روسیه در منطقه نیز گفت: روسیه به عنوان یک قدرت جهانی و عضو شورای امنیت سازمان ملل نقش مهمی در جهان و موضوعات بین المللی دارد، روسیه در کنار پکن تاثیر زیادی در شکلگیری و تداوم برجام داشت.

عراقچی در مورد نقش روسیه در مبارزه با داعش و ایجاد امنیت در منطقه به ویژه در سوریه نیز اظهار کرد کشورهای عربی در کاهش بحران سوریه نقشی نداشتند روسیه با مشارکت ایران و ترکیه با شرکت در مذاکرات آستانه نقش مهمی در بحران سوریه و شکلگیری قانون اساسی جدید سوریه ایفا کرده است.

این مقام بلند پایه وزارت امور خارجه ایران گفت: ما با روسیه در حوزه های مختلف منطقه ای و بین المللی روابط خوبی داریم و با این کشور در مورد مسایل مهم منطقه ای و بین المللی همکاری می کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما