شناسهٔ خبر: 36765784 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

پکن: ایران شریک راهبردی ماست/آمریکا برجام را در خطر فروپاشی قرار داد

هسخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه در جریان سفر «عباس عراقچی» به پکن دو طرف در مورد موضوعات مختلف اتفاق نظر داشته‌اند، گفت واشنگتن با خروج از برجام و اعمال فشار به ایران، این توافق را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه با بیان اینکه در جریان سفر سید «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پکن، دو طرف بحث‌های عمیقی با یکدیگر داشته‌اند، گفت دو کشور به عنوان شرکای راهبردی هم، به دنبال گسترش روابط با یکدیگر هستند.

«هوا چانیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین که در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد سفر اخیر عراقچی به پکن و دیدارش با «ما ژائوژو» معاون وزیر خارجه چین، گفت: «خروج ایالات متحده از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه ایران، به تنش مداومی منجر شده که به خطر فروپاشی کامل این توافق منجر شده است. در چنین شرایطی، معاون وزیر خارجه "ما" و معاون وزیر خارجه عراقچی، روز ۱ دسامبر (دیروز) در پکن رایزنی‌هایی داشتند.»

وی افزود: «آن‌ها به تبادل دیدگاه‌های عمیق خود در خصوص موضوعاتی نظیر وضعیت هسته‌ای ایران و اجرای برجام پرداختند و به اجماعی کلی رسیدند. دو طرف توافق کردند که همکاری‌ها [میان دو کشور] را تقویت کرده، به کار برای اجرای کاملا و مؤثر این توافق و حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین بین‌المللی ادامه داده، به راهکار سیاسی و دیپلماتیک متعهد مانده و ثبات و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی را حراست کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: «چین و ایران شرکای راهبردی جامع هستند. دو طرف توافق موجود میان سران دو کشور را اجرایی کرده، به تحکیم اعتماد متقابل، تعمیق همکاری عملی، تقویت مشارکت راهبردی جامع در جهت منافع دو کشور و دو ملت، ادامه می‌دهند. از آنجا که مسئله هسته‌ای ایران بخش مهمی از همکاری راهبردی چین و ایران است، دو طرف به کار برای حفظ این توافق ادامه می‌دهند.»

عراقچی دو روز گذشته را برای بحث در مورد روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی، در پکن پایتخت چین گذراند. وی بعد از دیدار با مقام‌های چینی، از «موضع محکم» چین در حمایت از توافق هسته‌ای تمجید کرد. 

چین پیش از این هم اقدامات یکجانبه آمریکا از جمله خروج این کشور از توافق هسته‌ای که به گفته پکن به تشدید تنش در منطقه غرب آسیا منجر شده، انتقاد کرده بود. 

نظر شما